Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteriteknologi nå når de store bilfabrikkene kommer

Startet av Mhp, onsdag 19. oktober 2011, klokken 21:46

« forrige - neste »

Mhp

Hei

Min IR fjernkontroll var ødelagt da jeg kjøpte bilen og jeg så meg etter hvert lei av å springe rundt den for å låse hver gang. 

Så da ble alternativet å finne en god erstatning for IR mottakeren som sitter originalt i bilen.

Valget falt på denne: " Remote Keyless Entry for car central lock KE669W-ULT" fra www.rclick.co.uk

Da fikk jeg med mottaker og to sendere med integrert nøkkel, jeg bestilte også med nøkkelblad for Peugeot

Nøkkelen fikk jeg filt hos Mister Minit, noe som ikke var helt enkelt. Hullet i bladet var plassert en halv millimeter feil, og første runde med sliping gikk galt (godt jeg bestilte med noen ekstra blad) Men neste runde gikk fint, men ble et øyeblikk bekymret for om bilen har en elektronisk startsperre med kode i nøkkelen, det har den heldigvis ikke (E106 1998)

Installasjon av mottaker var enklere enn forventet, se koblingsskjema. Jeg måtte bytte om den oransje og lilla ledningen. (Åpne/Lukke funksjonen var byttet om)

2 brune ledninger som ikke er merket på skjema ble koblet til høyre/venstre blinklysledning i rattstammen (Se koblingsskjema)

Jeg koblet også til en ekstra strømkabel som ikke er merket på skjema, men er usikker på om det faktisk er nødvendig.

Sentrallås modulen ligger gjemt bak sikringsboksen i bilen og kontakten (brun, 9 pin) er lett tilgjengelig uten noe demontering fra undersiden.

Dette fungerer nå veldig bra, og jeg kan koble til ladekabel og gå fra bilen uten å måtte springe rundt for å låse :)

Mhp


SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

Elmo

Velkommen på forumet Morten.

Tror jeg skal kopiere denne til elbilwiki - om ikke du gjør det selv da.

Selv er jeg ikke så plaget av at remote'n ikke funker, for låsen til ladelokket funker heller ikke :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hma

Hei Morten,

Denne fjernstyrte sentrallåspakken fra rclick vurderte jeg første gang for et år siden, men det kokte bort i fårikålen.
Etter å ha lest din post fikk jeg en påminnelse, og nå har jeg sannelig bestil et eksemplar (KE669W-ULT) :)

Blir veldig greit å slippe frosne dørlåser og ekstra runder rundt bilen når unger skal losses inn og ut.
Satser på at monteringen går greit og noterer meg det du skriver om forvekslede farger.
Forventer dog ikke all verden av kvalitet, prisen tatt i betraktning (NOK 330).


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Mhp

Hei Håkon

Jeg var også skeptisk til kvaliteten, men ble positivt overrasket. Kvaliteten på senderene var overraskende god, og er ikke mye dårligere enn originalene til f.eks VW.

Jeg har testet litt på rekkevidden og den er også rimelig god, selv om jeg bare har latt antennen ligge rett over sikringsboksen.

Så får vi bare se hvor lenge ting holder  :)

Morten
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

hma

#4
Hei,

Da har endelig Rav'en fått montert fjernstyrt sentrallås - og det til en svært hyggelig pris (kr 330):)
Leveransen fra rclick var helt perfekt; raskt levert, alle deler var med, koblingsskjema var riktig og komponentene synes å være av god kvalitet.
Brukte litt tid på å studere koblingsdiagram på bilen for å finne de beste tilkoblingspunktene, men det betalte seg ved problemfri montering. Styringsenheten til sentrallåsen benytter en enkel negativ puls for lock/unlock. Jeg koblet også inn blinklysene som indikator på lock/unlock. Blinklysene fôres via de to brune ledningene, hvorav den ene er sikret med en diode.
Jeg løsnet og fjernet alle overflødige ledninger fra kontakten (aktivering av vindu, trunc, etc).

Bilde 005 viser rclick-enheten montert (utenpå ABS-styringsenheten) med hvite loock/unlock-ledninger ned til høyre.

Bilde 004 viser termineringen av lock/unlock-ledningene via "snyltere".
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA