Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Carwings

Startet av BE, torsdag 08. desember 2011, klokken 08:42

« forrige - neste »

BE

Er det noe jeg har missforstått, eller er det komplett umulig å få til kald luft på frontruten uten at det brukes strøm til oppvarming eller AC så lenge det er under 16°C i kupeen?

Det nærmeste jeg kommer er å velge luft opp mot vinduet, sette termostat på 16 °C og skru av AC. Men i disse dager hvor temperaturen her ligger rundt 5-10 °C insisterer da selvsagt varmeapparatet på å varme opp bilen og forsyner seg grådig av strømmen i oppvarmingsøyeblikket, og legger seg på rundt 1 kW når temperaturen er oppnådd. Dette er et forbruk jeg fint kunne klart meg uten dersom en for eksempel skal prøve å få maksimal kjørelengde ut av en ladning.

Alle som kommer fra moderne dieselbiler er vant med at det gjerne går flere kilometer før det kommer antydning til varmluft ut av anlegget, og at kupeen fortsatt er kald ved ankommet destinasjon. Ingen jeg kjenner er død som resultat av dette.

Det kan da ikke være så veldig vanskelig for Nissan eksempelvis å ha et trinn lavere enn 16 °C som da er "Off", slik at det bare er uteluft som blåses på frontruten og bare kupeviften som trekker strøm. Det blir veldig amatørmessig dersom eneste løsning er en billig plastvifte som settes i 12V-uttaket i dashen...

Noen som har forslag til hvor slike forslag kan sendes slik at vi gjerne får denne funksjonen i en fremtidig softwareoppdatering?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

daggad

Det enkle svaret er nei. Dette er jo også diskutert i brukererfaring-tråden.
mynissanleaf.com har han som har laget evseupgrade løsningen nå sagt fra at han har laget en fix for dette du beskriver over også. Denne vil man så kunne få kjøpe, men vi får håpe Nissan fikser dette med en softwareoppdatering.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

SvenF

Den amerikanske manualen föreslår att man ska köra defroster-mode en kort stund och sedan stänga av denna, se sidan 4-6
http://www.nissan-techinfo.com/refgh0v/og/Leaf/2012-Nissan-LEAF.pdf


-Vad gör "AC-heater ON/OFF" för nytta? Vad innebär OFF om man inte kan stänga av värmen?



Sitat fra: BE på fredag 25. november 2011, klokken 10:35
Er det noe jeg har missforstått, eller er det komplett umulig å få til kald luft på frontruten uten at det brukes strøm til oppvarming eller AC så lenge det er under 16°C i kupeen?

Det nærmeste jeg kommer er å velge luft opp mot vinduet, sette termostat på 16 °C og skru av AC. Men i disse dager hvor temperaturen her ligger rundt 5-10 °C insisterer da selvsagt varmeapparatet på å varme opp bilen og forsyner seg grådig av strømmen i oppvarmingsøyeblikket, og legger seg på rundt 1 kW når temperaturen er oppnådd. Dette er et forbruk jeg fint kunne klart meg uten dersom en for eksempel skal prøve å få maksimal kjørelengde ut av en ladning.

Alle som kommer fra moderne dieselbiler er vant med at det gjerne går flere kilometer før det kommer antydning til varmluft ut av anlegget, og at kupeen fortsatt er kald ved ankommet destinasjon. Ingen jeg kjenner er død som resultat av dette.

Det kan da ikke være så veldig vanskelig for Nissan eksempelvis å ha et trinn lavere enn 16 °C som da er "Off", slik at det bare er uteluft som blåses på frontruten og bare kupeviften som trekker strøm. Det blir veldig amatørmessig dersom eneste løsning er en billig plastvifte som settes i 12V-uttaket i dashen...

Noen som har forslag til hvor slike forslag kan sendes slik at vi gjerne får denne funksjonen i en fremtidig softwareoppdatering?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA