Hovedmeny

Solcellepanel

Startet av Radiobil1, fredag 28. oktober 2011, klokken 11:16

« forrige - neste »

Radiobil1

Hva lader egentlig det solcellepanelet man kan få på spoileren ?

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Lynet

Og kun noen få watt, greier nok å holde selvutladingen på blybatteriet i sjakk og bilens eget forbruk som er på noen milliwatt.
Jula leverer nesten det samme: http://www.jula.no/solcellepanel-til-bilbatteri-17-5-v-1-5-w-604145 men til en helt annen pris  ;D
Jeg har bestilt bilen uten solcellepanel.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

daggad

Bare en gimmick, men en kan da ha det litt gøy med å fortelle folk at det driver bilen så lenge det er mindre enn 50% skydekke... ;D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

Sitat fra: daggad på fredag 28. oktober 2011, klokken 16:59
Bare en gimmick, men en kan da ha det litt gøy med å fortelle folk at det driver bilen så lenge det er mindre enn 50% skydekke... ;D
Ja dette er designelement til pynt, og med minimal praktisk verdi.
Men de som har det må jo passe på å fortelle fossilentusiastene om alle fordeler med denne.
I tillegg til ovenevente nevnes i fleng:
Ekstra god akselerasjon på solskinsdager.
Automatisk ventilasjon når bilen står parkert i solen.
Bedre veigrep på glatt vei på grunn av Caldmann effekten, og tilbakekoblet flux fra panelet.
Renser strømmen fra nettet for CO2 slik at en slipper avleiringer i kondensatoren.
Driver kondensvann pumpen fra aircondition slik at bilen er selvforsynt med destilert vann til batteriene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: daggad på fredag 28. oktober 2011, klokken 16:59
Bare en gimmick, men en kan da ha det litt gøy med å fortelle folk at det driver bilen så lenge det er mindre enn 50% skydekke... ;D

Imponator heter det ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Saxo

Sitat fra: Griffel på fredag 28. oktober 2011, klokken 20:06
Bedre veigrep på glatt vei på grunn av Caldmann effekten, og tilbakekoblet flux fra panelet.
Renser strømmen fra nettet for CO2 slik at en slipper avleiringer i kondensatoren.

Liker ! Rensing av strøm for CO2 slik at en slipper avleiringer i kondensatoren er jo spesiellt viktig når man kjører på importert kullkraft.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

Saxo

Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

Radiobil1

Sitat fra: Griffel på fredag 28. oktober 2011, klokken 20:06
Sitat fra: daggad på fredag 28. oktober 2011, klokken 16:59
Bare en gimmick, men en kan da ha det litt gøy med å fortelle folk at det driver bilen så lenge det er mindre enn 50% skydekke... ;D
Ja dette er designelement til pynt, og med minimal praktisk verdi.
Men de som har det må jo passe på å fortelle fossilentusiastene om alle fordeler med denne.
I tillegg til ovenevente nevnes i fleng:
Ekstra god akselerasjon på solskinsdager.
Automatisk ventilasjon når bilen står parkert i solen.
Bedre veigrep på glatt vei på grunn av Caldmann effekten, og tilbakekoblet flux fra panelet.
Renser strømmen fra nettet for CO2 slik at en slipper avleiringer i kondensatoren.
Driver kondensvann pumpen fra aircondition slik at bilen er selvforsynt med destilert vann til batteriene.

Ja her er det stor humor, fyll på med 'gode' argumenter dere med kunnskap og faentasi !

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA