Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ut på tur, aldri...

Startet av Lene Jensen, onsdag 20. februar 2013, klokken 15:09

« forrige - neste »

Lene Jensen

Tenker litt fram i tid her, til sommerferien, hvis man f.eks. reiser bort en stund.

Hva er lurest?

1. Låne bort Thinken til noen som bruker den jevnlig?
2. La den stå i garasjen med laderen på?
3. La den stå i garasjen og koble ut batteriet?

Noen som kan angi et slags dagsintervall for når de tre scenarioene er best?

Altså, jeg skjønner at hvis man ikke bruker den 2-3 dager så er alternativ 1 best, og hvis man skal reise utenlands i et halvt år så er alternativ 3 best.

Men f.eks. hvis man skal reise bort 3 uker uten Thinken?

Og spiller utetemperaturen inn?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

jahnarne

Det smarteste er i grunnen å la den stå uten ladekabelen i på 40-60%, og sette en smartlader på 12V-batteriet. Alternativt kan du sette på en timer som lader bilen f.eks. 15 min annenhver dag.

cra

Sitat fra: jahnarne på mandag 04. februar 2013, klokken 12:48
Det smarteste er i grunnen å la den stå uten ladekabelen i på 40-60%, og sette en smartlader på 12V-batteriet. Alternativt kan du sette på en timer som lader bilen f.eks. 15 min annenhver dag.

Definitivt gå for smart-laderen! Jeg kjørte timer-metoden, med heller dårlig resultat.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

OBS: her er det vel snakk om Zebra-batteri?

Jeg skal reise bort i ca 4 uker i sommer, velger da å lade batteriet fult og trykke inn knappen ved sikringsboksen som kobler ut varmen i batteriet. Må da bruke et døgn for å få varmen i det igjen.

Nedkjøling er mest aktuelt når du er bortreist mer enn to uker.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

mohpet

La den stå i laderen!

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

mohpet

Sitat fra: Lynet på mandag 04. februar 2013, klokken 13:30
OBS: her er det vel snakk om Zebra-batteri?

Jeg skal reise bort i ca 4 uker i sommer, velger da å lade batteriet fult og trykke inn knappen ved sikringsboksen som kobler ut varmen i batteriet. Må da bruke et døgn for å få varmen i det igjen.

Nedkjøling er mest aktuelt når du er bortreist mer enn to uker.
Selv da jeg hadde bilen inne hos RS ca en uke for å reparere sikring i pcu valgte de å kjøle ned batteriene, dvs de trykket ikke på knappen men lot heller batteriene gå helt ned og så "fryse". Det var denne metoden de hadde best erfaring med ble det sagt. Da hadde de selvsagt ikke noe valg om å lade, siden pcu ble tatt ut og sendt vekk.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Lene Jensen

Takk for mange svar, litt morsomt å se at det er så mange meninger, så jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere, skjønner at det ikke er noen fasit på dette  ;)
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA