Hovedmeny

e-Golf eller i3?

Startet av Tukwydra, tirsdag 07. august 2018, klokken 20:02

« forrige - neste »

Tukwydra

Hei,

har planer om å bytte fra fossil til el på bilen jeg bruker frem og tilbake til jobb.
Kandidatene som seiler opp er e-Golf og i3, begge fra første generasjon.
Jeg har prøvd begge, men kun 300km-utgaven av Golf.

Jeg har ca 60km å kjøre hver vei på landevei, altså 12 mil om dagen, hastighet varierende fra 50 - 100 km/h. Heie veien er stort sett enten oppoverbakke eller nedoverbakke. Strekningen er notorisk dårlig vedlikeholdt og brøytet vinterstid. Akkurat dette gjør meg betenkt på i3, med sylsmale dekk - og ikke minst umulig å slå av "motorbrems". Er det noen som har erfaring på hvordan dette fungerer i praksis med i3, på skikkelig vintervei med god blanding av snø, blank is og våt, saltet vei? Risikerer jeg å snurre i en sving om jeg slipper gassen på såpeglatt vei, eller henger elektronikken 100% med?

For øvrig er både hjemstedet mitt og arbeidsplassen min typiske kuldehull, gjerne ned mot 30 blå på de kaldeste dagene. Derfor er det et tema at jeg må klare å lade opp nok på 8 timer til at jeg kommer meg hjem igjen, fortsatt i 20-30 blå. Lading snakker vi da på 10-amp stikk på jobb (går jeg ut fra), og 16-amp hjemme.
Er det forresten kun USA-utgavene av i3 som mangler mulighet for hurtiglading? Eller er det ekstrautstyr på euro-utgaven også?

Er det noe vesentlig forskjell på ladehastighet og takling av kulde på disse to bilene?

i3 passer meg egentlig midt i blinken kjøremessig, men jeg er altså noe skeptisk til disse tingene.

Et annet spørsmål (som sikkert er stilt her hundrevis av ganger før); er det noen grunn til å være skeptisk til slike biler som har "gått langt", dvs opp mot 100kkm? Ville jo ikke falt meg inn å være skeptisk til en fossilbil med 100kkm på telleren, men finnes det noen her med erfaring på disse to med litt kilometer på baken? Tenker da på tap av kapasitet i batteripakken.
Grunnen til at jeg tenker på dette, er at jeg bilen vil gå minst 30kkm i året.

Avslutningsvis har jeg heller ikke helt avskrevet Leaf, men det er BARE på grunn av at de er mulig å få billig. Har langt fremskreden allergi mot alt med 4 hjul fra Japan/Korea etc. :)

Diverse praktiske egenskaper er ellers underordnet, da det er hovedsakelig kun 1 person som skal fraktes i bilen, altså meg, i tillegg til et par kiwi-poser nå og da :)

Noen som har innspill på disse 2 (3) bilene, sett opp mot mitt bruksmønster og behov?

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tukwydra

Takker :) Mye nytting info om lading der, forstår i3 har en fordel der i kaldt vært.
Men egenskaper på glatt, sporete/dårlig brøytet landevei lurer jeg fortsatt en del på :)

AppleKnocker

Elektronikken holder deg på veien i alle bilene, hvis du ikke kjører bajas. Jeg vil påstå at det ikke er noen forskjell i praksis, annet enn hvordan bilene føles. I3 med mest krefter, lavest vekt og mest direkte oppsett føles mer intens på godt og vondt. Men den snurrer ikke noe mer enn e-Golf.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ferry

i3 fungerer helt fint på vinterføre, ikke noe å bekymre seg for. Stabilitetskontrollen sørger for at bakhjulene ikke låses når du går av gassen. Og det skjer helt sømløst og progressivt. Er det for glatt så "ruller" bilen bare på i nedoverbakker eller inn mot kryss, og du må flytte foten til bremsen i stedet. Akkurat som på en tradisjonell bil.
Smale store hjul bryter godt gjennom sørpe og slaps. Oppleves stabilt og bra. Framkommelighet er også veldig bra. Elmotor kan krypkjøres MYE bedre vanlige motorer med kløtsj. Langt lettere å ta igang etter en stopp enn med fossilbil. Antispinn er i overkant følsom på i3. Den merker at det er glatt før jeg har merka noe. Og sladding er bare å glemme, bilen tar kontrollen. Det er en egen modus for å gi bedre framkommelighet, som tillater noe mer hjulspinn og sladd. Men det blir aldri helt crazy. (Med mindre du går langt inn i menyene og slår av all hjelp da...)
6 mil hver vei med lading både hjemme og på jobb høres ikke så håpløst ut. i3 er skikkelig luksus om vinteren, med forvarma kupé og batteri, samt isfrie ruter. Sjelden jeg har kjørt den i 20 blå, og i hvert fall 30. Tror -24 er det kaldeste jeg har sett i bilen. Har gjort noen stunt med langkjøring og lite varme på, det går jo bare en kler seg. Men har en strøm nok så er det ingen grunn til å fryse.
Veldig lite info om i3-er som har redusert batterikapasitet, tror ikke noen har opplevd det ennå. Dvs. litt må det jo nødvendigvis være, men ikke nok til å merkes tror jeg. Min har går litt over 70k, og oppleves likt som ny. Har dog ingen konkrete tall å legge fram.

Tukwydra

Takk for utfyllende svar, Ferry :)
Tror jeg heller mot i3, det ser også ut som de er noe gunstigere priset enn e-Golf på bruktmarkedet.. Mangler bare å bli kvitt dieselpurka :)

hELgenen

Har 2 vintersesonger med i3 bak meg og ca 56.000 km. Det som oppleves som vanskeligst er : våt,delvis isete veibane og svingete vei. Har da opplevd et par ekle situasjoner der bilen slipper brått i sving. Dette er ikke tilfelle med andre biler jeg eier og har kjørt på samme føre. Tror i3 med sine smale dekk har lettere for å slippe i svinger med glatt veibane enn biler med normal dekk bredde. Fremkommelighet oppleves derimot som god på snø og slapseføre.

Cral

Husk også at om du skal følge boka, så må du gjøre noe med stikkene hjemme, enten ladeboks, eller industrikontakt bak et b-vern.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA