Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S# som kommer opp på my account på teslamotors.com?

Startet av RoadRunner, tirsdag 04. oktober 2011, klokken 12:54

« forrige - neste »

RoadRunner

Etter at Thinken kom, har RoadRunneren stått stille i påvente av nye batterier og salg. Men min batterileverandør sliter med å finne det siste batteriet m/samme batch#.

Men Thinken har jo forlatt oss, så i går jobbet jeg med å sette i et gammelt Concorde-sett batteri etter fiaskoen med testing av ordinære veskefylte batteri. Det ordinære 12v batteriet er dødt og jeg tok det ut etter mye fikling - det er så #¤${&#s trangt!

Da jeg satte på siste kabel og 72V systemet kom opp, gikk det et halvt minutt og så startet dieselvarmeren :o! Da jeg skjønte at 12V var aktiv, slo jeg av varmeren og tok av en kabel på 72V - og da stanset den (heldigvis  8)).

Jeg trodde at 12V systemet ikke fungerer uten batteri, men det gjør det tydeligvis. Er det DC-DC conv. som leverer strøm i dette tilfellet? Jeg så etterpå at +12V ledningen lå borti metallet på "esken" batteriet ligger i. Noen som vet om det er auto-sikring eller lignende på DC-DC conv.?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Go-carter

Kan jeg for morro skyld spørre hvilke væskefyllte batterier du prøvde? Jeg hadde væskefyllte Trojan 235Ah batterier, og de fungerte knall.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Hei Gocarter, de trojanbatteriene du prøvde, var vel sannsynligvis "deep cycle".

Vanlige startbatterier med celluloseseparatorer mister kapasitet hvis de lades ut mer enn 50%, fordi den aktive massen faller ut.
Litt bedre med "Heavy duty" batterier med glassfiberseparatorer, disse holder litt bedre på massen ved dyputlading.
AGM batterier er omtrent som "Komprimerte" HD batterier, og holder derfor massen på plass nesten uansett utlading og vibrasjon.

Når DC/DC omformeren er tilkoblet hovedbatteriet, vil det bli spenning på 12 voltsystemet. Men dette kan være uheldig og knekke omformeren og andre komponenter pga spenningsspisser.
Koble omformeren fra hovedbatteriet før du kobler vekk 12voltbatteriet, og etter at 12voltbatteriet er gjeninnkoblet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Baltor

Trojan, for eksempel T-125 Deep cycle markedsføres som golf bil batterier.
Disse har blitt levert i mange Reva-er.
Dette er åpne batterier som må vannfylles, i en Kewet bør det gå greit å lage et slangesystem omtrent som det som sitter i Reva.
(et slangesystem foran og et bak)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

RoadRunner

Sitat fra: Go-carter på onsdag 14. september 2011, klokken 11:36
hvilke væskefyllte batterier du prøvde?
"Made4Leisure" - ifølge min lokale leverandør var disse helt ny konstruksjon og skulle være meget bra. Men døde etter 3000 km.
Enkel konklusjon hos meg etter denne øvelsen: billig = kortlivet. Dyrt = langlivet.
Skal sette i "deep cycle" batteri nå, når han får tak i 12 med samme batch# - har en egen deal pga fiaskoen med bløte batteri, men de nye er ikke Concorde dessverre.

Neste gang tror jeg at det enkleste er å bite i det sure eplet og kjøpe Odyssey med en gang (tror prisen ligger rundt NOK 33-35.000 inkl. mva & frakt nå :o). Ifølge produsenten finnes det eksempler på +30000 km i Buddy - gir ihvertfall lite trøbbel!

Forøvrig er det liv i RoadRunneren nå  ;D. Kort rekkevidde tror jeg - får se om jeg kommer meg hjem opp bakkene senere idag.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA