Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med blått adapter

Startet av Tarpoon, onsdag 18. desember 2013, klokken 16:09

« forrige - neste »

Tarpoon

Tar denne ut av en annen post.

Batteriet skal kaliberes av RS i neste uke. Kjører nå rundt med en rød skiftnøkkel på dashbordet.

Sitat fra: hmaUps! Da ligger det trolig noen feilmeldinger i batteriet (BMI).
Sørg for å få vite hvilke feil som har forekommet.
Ville også vært interessant å høre hva R&S gjør når de kalibrerer batteriet. Jeg har ikke hørt om en slik prosedyre. Ut i fra det jeg vet kalibrerer batteriet seg selv ved 80% SOC.

Ifg. RS er prosedyren å ringe opp leverandøren i Sveits for å gjøre kalibreringen. Batteriet må først lades helt opp før dette gjøres.

Forøvrig så ser alt korrekt ut nå, batteriet lades til 100%, lades ned, og så tilbake til 100%. Problemet kan være at det over tid kan oppstå en misvisning mellom vist SOC og reell SOC.

Håper det går greit å fikse.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

hma

#1
Takk for tilbakemelding, alltids interessant å høre om andres erfaringer og løsninger.
Nå skjønner jeg hvilken kalibrering det er snakk om og hvorfor du har skiftnøkkel. Du har fått avvik mellom virkelig (kjemisk) SOC og beregnet SOC (i BMI). Når avviket blir mer enn 20% vil ikke batteriet greie å detektere End Of Charge og den lager en feilmelding om at det er for lenge siden EOC.
Idiotisk nok har produsenten laget et system som gjør at bilen må inn på et verksted, så må verkstedet avtale tid og ringe produsenten. Deretter kan de utveksle et engangspassord for å "låse opp" muligheten til å sette SOC manuelt.

Da jeg fikk tak i bilen min måtte SOC kalibreres. Måtte ta fri fra jobb i to dager for å få gjort denne enkle operasjonen på 30 minutter. Ved første forsøk viste det seg at personen på fabrikken ikke hadde fått med seg avtalen med R&S. Den andre dagen var vedkommende på plass og vi fikk nullstilt.

Om noen Think-eiere i Trøndelag får et slikt problem er det bare å ta kontakt, så kan vi (Trondheim Thinkers) hjelpe.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Tarpoon

Irriterende! Skiftnøkkelen er tilbake, og det blir en ny tur til RS på mandag.
Skiftnøkkelen vises når jeg kjører, og når den lader.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA