Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chademo ladestasjoner, nå kommer de!

Startet av espens, onsdag 02. mars 2011, klokken 11:26

« forrige - neste »

espens

Etter å nylig ha fått levert en ny iMiev må jeg si meg stort sett fornøyd. En god bil på vinterføre, men litt kortere rekkevidde(forsåvidt uproblematisk for oss). Kommer oss vel rundt 8 mil i 5minus.

Som teknisk ganske inkompetent  lurer jeg på hva koblingen er mellom de ulike batteriene i bilen, varmeapparatet og lading. Om jeg skrur om tenningen i bilen når den er koblet til stikkontakten på veggen så starter varmeapparatet. I tillegg begynner det å lyse at bilen lader på laderen.

Innebærer det at jeg kan la bilen stå i 10 min, bli varm og defroste alle ruter og når jeg tar ut laderen starter med fullt batteri? Eller risikerer jeg å tømme 12v hjelpebatteriet for strøm (alternativt andre ubehagelige opplevelser)

Noen som kan litt elektronikk som kan belyse saken?

elektrolux

En enkel strømforbruksmåling fra kontakten i veggen bør kunne svare på det.

Trekker bilen ca 3 kW, vil dette gå via laderen til batteriet og det meste ut igjen til varmeapperatet. Om det blir netto lading uttav det eller ikke kommer ann på hvor lenge og hardt du kjører varmen.

Trekker ikke bilen strøm, får du ikke noe inn på batteriet. Logisk nok. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

abel

Sitat fra: espens på mandag 07. februar 2011, klokken 23:16
Etter å nylig ha fått levert en ny iMiev må jeg si meg stort sett fornøyd. En god bil på vinterføre, men litt kortere rekkevidde(forsåvidt uproblematisk for oss). Kommer oss vel rundt 8 mil i 5minus.

Som teknisk ganske inkompetent  lurer jeg på hva koblingen er mellom de ulike batteriene i bilen, varmeapparatet og lading. Om jeg skrur om tenningen i bilen når den er koblet til stikkontakten på veggen så starter varmeapparatet. I tillegg begynner det å lyse at bilen lader på laderen.

Innebærer det at jeg kan la bilen stå i 10 min, bli varm og defroste alle ruter og når jeg tar ut laderen starter med fullt batteri? Eller risikerer jeg å tømme 12v hjelpebatteriet for strøm (alternativt andre ubehagelige opplevelser)

Noen som kan litt elektronikk som kan belyse saken?

Et annet tips er å installere en standard Defa kupevarmer. Jeg fikk det utført før jeg hentet bilen og det fungerer utmerket (må riktig nok leve med en egen ledning inn til Defakontakten i front av bilen). Mener å huske å dette kostet ca. kr. 3000,- ferdig montert. Utrolig deilig å starte turen med helt varm bil  :D

Granheim

Driftsbatteriet kobles ikke inn så lenge laderen er koblet til. I praksis betyr det som du antyder at det kun kommer strøm fra 12V batteriet. Det igjen betyr at varmeapparatet blåser men det kommer ikke noen varm luft fordi det er driftsbatteriet som varmer opp vannet som igjen varmer opp lufta som blåses inn i kupeen.
Jeg skulle ønske at man kunne fortsette ladingen og samtidig fylle bilen med varm luft i forkant av en kjøretur på vinteren, men det lar seg dessverre ikke gjøre.
-men det betyr også at du er skånet fra å klare å kjøre avgårde mens kabelen fortsatt står i.

Samtidig kan nevnes at 12V batteriet lades av driftsbatteriet og ikke av laderen. Du vil altså kunne gå tom for strøm mens du lader. Så fort du trekker ut laderen og "starter" bilen vil 12V batteriet fylles opp igjen av strøm fra driftsbatteriet.
forhenværende Mitsubishi selger og i-Miev sjåfør
2012 Rasberry red Mitsubishi i-Miev

Miljø Petter

Takk til Granheim for god info - Venter på mitt I-MIEV smykke .
i-MIEV

elektrolux

Til sammenligning klarer Think Classic å lade batteriet, og varme kupeen samtidig, og etter forhåndsprogramert original timer.

Benyttet systemet på jobb i dag, og kunne observere at kupevarmeren trakk ørlite mer enn det laderen klarte å fylle opp med, så bitte litt strøm manglet.

Gamle Think lader både framdriftsbatteriet og 12V batteriet ved lading. Antar at Imiev'en også gjør dette, da det motsatte, med påfølgende fare for at 12V batteriet skulle gå tomt under lading av framdriftsbatteriet ville medført fare for at BMS'en stoppet, og ladingen av framdriftsbatteriet kom ut av kontrol. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

espens

Takker for svar, får vel vurdere å få installert en Defa Cupé-varmer - eller vente til "noen" har funnet tilstrekkelig plass til en diesel varmer for iMiev

ElDino

Sitat fra: abel på tirsdag 08. februar 2011, klokken 13:55

Et annet tips er å installere en standard Defa kupevarmer. Jeg fikk det utført før jeg hentet bilen og det fungerer utmerket (må riktig nok leve med en egen ledning inn til Defakontakten i front av bilen). Mener å huske å dette kostet ca. kr. 3000,- ferdig montert. Utrolig deilig å starte turen med helt varm bil  :D

Hvor er viften montert? Klarer ikke å finne perfekt plass til den..
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

emagic

Sitat fra: abel på tirsdag 08. februar 2011, klokken 13:55

Et annet tips er å installere en standard Defa kupevarmer. Jeg fikk det utført før jeg hentet bilen og det fungerer utmerket (må riktig nok leve med en egen ledning inn til Defakontakten i front av bilen). Mener å huske å dette kostet ca. kr. 3000,- ferdig montert. Utrolig deilig å starte turen med helt varm bil  :D

Hvor monterte de Defakontakten?   Jeg har tenkt på det samme og har et komplett Defa sett liggende, har grublet litt på hvor jeg kan sette kontakten uten at det ser helt teit ut, og ikke minst, hvordan kommer man gjennom torpedoveggen (om bilen nå HAR en torpedovegg...  det er jo sannelig ikke sikkert.)

Knut

Golder

Defa kontakten vår står på høyresiden foran. Klønete plassering i og med at ladekontakten er bak.
Vi har to 16A kurser på veggen, så det er ikke noe problem med strømmen. Med 30-40 minutter med kupevarmeren på før start, trengte jeg ikke å bruke varmeapparatet forrige uke med +5 grader ute. Kjørte 50 km

bobakka

Jeg har begynt å sette i nøkkelen og "starte" Imiev'en noen minutter før jeg drar. Jeg kjørte en time og det gikk med 2 streker - dvs. rundt 20 min per strek. Så langt har 10 min vært nok til å fjerne isen de to dagene den har vært på frontruta.

iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

sven erik


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA