Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Vinterdekk for maksimal rekkevidde

Startet av Bodø_EL, tirsdag 16. oktober 2012, klokken 06:51

« forrige - neste »

Bodø_EL

Har testet litt med å få Leafen til å slutte å lade rett før jeg skal kjøre på jobb om morgenen. Setter f.eks "End time" til kl 0700 og ingen start tid. Opplever at den er ferdig ladet lenge før kl 0700 og noen ganger at den lader med en gang jeg setter i lader, selv om kl da er 1800 å "estimatet charge" er bare 7 timer.

Jeg vil jo ha varmt og ferdigladet batteri rett før jeg skal bruke den :(

Noen som har andre opplevelser ang. dette?
Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

Arha

Da lader du vel til 80%?  Det virker som sluttidspunktet er for fullading, så prøv å legg til et par timer.  Bruker selv end time kl 08, og får da melding om at den er ferdig ca kl 06 (80%).
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Oesse

Har irritert meg over dette selv. Løsningen min har blitt å sette timer til 2,5 timer senere enn jeg drar på jobb. (Timeren står til kl 9 mens jeg drar kl 7) Som regel er bilen nede på ca 30% batterikapasitet når jeg parkerer for kvelden, å da er den ferdig ca kl 7 på morgen. Men hvis bilen har mindre kapasitet før jeg parkere den blir ladingen ferdig før og hvis den har mer kapasitet blir den ikke ferdig til kl 7.
Horten

Bodø_EL

Lader til 100% siden jeg har 11 mil tur-retur jobb uten lademuligheter. I dag var timeren satt til 0830. jeg begynte å sjekke med carwings kl 0700, å da var den ca 85% men ladet ikke. nå kl 0745 er den ca 89 men ladelyset i vinduet blinker ikke og Carwings ikonet for lading er ikke aktivt. Skjønner ikke en dritt  :(
Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

Rio

Sitat fra: marius161 på onsdag 26. september 2012, klokken 07:45
Lader til 100% siden jeg har 11 mil tur-retur jobb uten lademuligheter. I dag var timeren satt til 0830. jeg begynte å sjekke med carwings kl 0700, å da var den ca 85% men ladet ikke. nå kl 0745 er den ca 89 men ladelyset i vinduet blinker ikke og Carwings ikonet for lading er ikke aktivt. Skjønner ikke en dritt  :(

Du har ikke satt på oppvarmingen på timer, med prioritet foran ladingen?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BE

Sitat fra: marius161 på onsdag 26. september 2012, klokken 07:45
Lader til 100% siden jeg har 11 mil tur-retur jobb uten lademuligheter. I dag var timeren satt til 0830. jeg begynte å sjekke med carwings kl 0700, å da var den ca 85% men ladet ikke. nå kl 0745 er den ca 89 men ladelyset i vinduet blinker ikke og Carwings ikonet for lading er ikke aktivt. Skjønner ikke en dritt  :(

Jeg tar en sjangs:
Dersom du har bommet på AM/PM, så er du ikke den første  :)  Men det går an å velge 24 timers urverk.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

bno

#6
Sett timer til til ålade til 80%. Ingen starttiden satt. Se scenario 3 under. Sett endpunkt til 07:00 hvis det er aktuell starttidspunkt. Da vil bilen selv kalkulere når den må starte lading for å være ladet til 80% innen starttidspunktet (ex. 07:00)

Her har du en guide http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=5094&hilit=charging+timer+setting
Scenario 3: Timer Start = <None>; End = 8:00 AM
May or may not start charging immediately but will charge the car today until 8 AM. The car automatically calculates the start time (based on the charge state of the battery) such that charging will end on or just before 8 AM.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

mariowing

Jeg har også erfart at bilen ikke klarer å skille mellom 10 og 16 amp lading. Dersom du bruker "ferdig til kl x" timeren så beregner bilen ladetiden som trengs ut i fra forrige lading og hvor lang tid den tok. Og var forrige lading med 16 amp mens du nå har plugget i 10 amp laderen (vanlig for meg som bruker 16 amp "borte" og 10 amp hjemme) så har jeg opplevd at bilen ikke rakk å bli ferdig til kl x, rett og slett fordi den startet ladingen for sent!

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Thomas Parsli

Ta også med i betraktningen at Nissan har lagt inn en stor margin slik at bilen faktisk er ladet opp til tidspunktet du har satt.

Funksjonen er for å forsinke lading så du får billig strøm (der prisen er differensiert) men samtidig er garantert at bilen er ferdigladet.

Jeg tror ikke et par timer har spesielt mye å si for kjørelengde (i form av varmere batteri).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Arha

Sitat fra: Rio på onsdag 26. september 2012, klokken 08:07
Sitat fra: marius161 på onsdag 26. september 2012, klokken 07:45
Lader til 100% siden jeg har 11 mil tur-retur jobb uten lademuligheter. I dag var timeren satt til 0830. jeg begynte å sjekke med carwings kl 0700, å da var den ca 85% men ladet ikke. nå kl 0745 er den ca 89 men ladelyset i vinduet blinker ikke og Carwings ikonet for lading er ikke aktivt. Skjønner ikke en dritt  :(

Du har ikke satt på oppvarmingen på timer, med prioritet foran ladingen?


Jeg synes også det kan høres ut som om klimatimeren er satt med prioritet foran ladetimeren ut fra det du beskriver.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Lynet

Batteritempen øker ikke mye ved lading. Så om den er ferdig 03:00 eller 07:00 har meget lite betydning.
Men hvis du lader til 80% og setter på oppvarming en times tid før avreise vil batteriene lades litt ekstra hvis ikke varmeren tar all energien.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA