Tesla vant søksmål på "batteritom" bil

Startet av Vhagar, torsdag 26. april 2018, klokken 23:16

« forrige - neste »

Vhagar

Viser til denne saken:
https://www.tu.no/artikler/tesla-gikk-tom-for-strom-eieren-skyldte-pa-bilen-men-tapte-rettssak/435637
Og denne, samme sak men med litt mer info:
https://www.tek.no/artikler/saksokte-tesla-for-at-bilen-stoppet-med-2-batteri-igjen-tapte-i-retten/435283

Dette er vel et eksempel på at BMS'en feilberegner? Siden bilen selv tydligvis trodde (og viste ved 2% angivelse) at den hadde mer strøm igjen enn den faktisk hadde? Den skal jo ha en "under-0" reserve i tillegg til de 2% så den burde jo ikke stoppet om BMS'en var kalibrert/viste faktiske verdier?

Noen punkter jeg merker meg:
- Tesla sin bilbergingstjeneste grunnet feil på batteriet varer kun første 10.000 km
- Batteriet bør ikke komme under 20% (fått opplyst tidligere 10%)
- En må regne med umiddelbar driftsstans når batteriet når 5% (BMS'ens feilmargin er altså svært så stor).

En liten morsomhet er også formuleringen:
"bilens varsel på batterikapasitet viser hvor mye batteri bilen rent faktisk har på det aktuelle tidspunktet. Dette er imidlertid kun et estimat". Det er altså både "rent faktisk" samtidig som det kun er et "estimat". Og nå vet vi også at det estimatet ikke er verdt noe ved SOC på 5%

Jeg kjenner at rekkeviddeangsten kommer krypende på turer hvor man strekker seg ned mot 10% her. Og at man jo kun har fra 90% til 20% "trygg" reserve av strøm. Siden man blir bedt om å sjelden lade over 90% og samtidig unngå å komme under 20% En vil jo behandle batteriet best mulig.

Tesla har en jobb å gjøre her med bedre/tydligere informasjon om batteripakkene sine. Selgere virker å være svært lite interessert i å prate om rekkevidde og batterivedlikehold/begrensninger som dette.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Ellemelle

Er nok skrivefeil, skal være 100 000 km

Når du er under 5%, så tar du opp "strømmåleren" i dashboardet, slik at du kan følge med på eventuell begrensning på strømmen. Ingen begrensninger = tut og kjør.

daktari

Fikk inntrykk fra historien at det var 12V batteriet som plutselig konka og gav driftstansen. Ikke at hovedbatterirt var tomt. Dermed måtte han hs bilen på verksted, med tapte inntekter som resultat. Misforstår jeg?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

Diskutert i en annen tråd i samme kategori også dette.

Vhagar

Muffinman
Takk for opplysningen, men det var ingen andre tråder i denne kategorien som pekte seg ut som naturlig at jeg skulle finne dette temaet diskutert. En kan ikke forvente at alle skal lese alle sider i alle tråder for å finne alle mulige temaer som trådenes topic ikke avslører. Det er et problem med dette forumet at tråder fort blir off-topic og da oppstår slike situasjoner hvor temaer blir diskutert på tvers av tråder.

Det sagt, ditt innlegg her hadde vært utrolig mye mer nyttig om du faktisk hadde linket til tråden hvor det blir diskutert. Jeg gidder ærlig talt ikke starte å lete.

Moderatorer kan godt være litt mer aktive og skille ut off-topic til nye tråder også. Det gjør det mye lettere å følge med på alle de ulike temaene som faktisk blir diskutert. Eller aktivt slette innhold i tråder som er off-topic.

Tråden stenges.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA