Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladac batteriskole

Startet av trulsjmpedersen, onsdag 07. november 2007, klokken 17:18

« forrige - neste »

trulsjmpedersen

Hei vi er en gruppe som skal bygge en soldrevet prototype av en bil, og prøver derfor at kartlegge fenomenet "en bæredyktig bil".
Vi prøver at finne ut, hva foregangs brukere synes er viktig med en sådan bil, og vil derfor sætte stor pris på en tilbakemelding på følgende spørsmål:

•   Hva er den ideelle miljøbilen for deg?
•   Hva er den ideelle bruken av miljøbilen for deg?
•   Hvordan skiller den seg ut fra bilen i dag?
•   Hva skal den gjøre for deg?
•   Hva gir den deg?
•   Hva trur du en slik miljøbil koster i kroner?
•   Hvordan ser du for deg komforten i en slik bil?
•   Hva er det viktigste med en miljøbil?
•   Hvilken distanse skal den kunne kjøre?
•   Hvilken levetid forventer du av en slik bil?
•   Hvilken kvalitet og holdbarhet forventer du av en slik bil?
•   Hvilket drivstoff skal den bilen gå på?
•   Hvordan skal den lades/ fylles opp?
•   Hva tenker du om personer som bruker miljøbil?
•   Hvilken farge assosiere du med miljø?
•   Hvilke følser har du om miljøbiler?
•   Hvilken status har og gir en miljøbil?


Dette er en unik mulighet til at påvirke et prosjekt med dine synspunkter, og innspill ville være til stor hjelp for os!
Så send gjerne svaret til mail adressen som følger, da låver vi at holde dere oppdaterte om fremdriften av prosjektet.

På forhånd tak!

--
Truls Pedersen
ERC Group SB
Norway

Student at HIØ
Technological Innovative Entrepreneurship
Mail:  trulsjmpedersen@hotmail.com

Griffel

#1
1 Hva er den ideelle miljøbilen for deg?
Så lite påvirkning av miljø som mulig i alle faser fra design til destruering.

2 Hva er den ideelle bruken av miljøbilen for deg?
Løse de daglige behovene for transport?

3 Hvordan skiller den seg ut fra bilen i dag?
Lite eller uten behov for infrastruktur. Uten behov for vedlikehold, 100% tilgjengelig for formålet.

4 Hva skal den gjøre for deg?
5 Hva gir den deg?
Se 2

6 Hva trur du en slik miljøbil koster i kroner?
Pris er avhengig av stykktall, konkurranse, skattesystem og mye annet. Dagens biler er egentlig utrolig billige fra fabrikk takket være avansert produksjons teknologi, Det samme bør være mulig for den optimale miljøbilen.

7 Hvordan ser du for deg komforten i en slik bil?
Se 6, Gitt stykktall og konkurranse bør den kunne tilsvare en hvilken som helst annen bil i samme prisklasse.

8 Hva er det viktigste med en miljøbil?
Se 1 og 2

9 Hvilken distanse skal den kunne kjøre?
10 Hvilken levetid forventer du av en slik bil?
11 Hvilken kvalitet og holdbarhet forventer du av en slik bil?
Som for en hvilken som helst annen bil

12 Hvilket drivstoff skal den bilen gå på?
Det som påvirker miljø minst

13 Hvordan skal den lades/ fylles opp?
Uten behov for infrastruktur

14 Hva tenker du om personer som bruker miljøbil?
Falsk beskjedenhet forbyr meg å svare på dette. Ok. Jeg og jeg tror mange med meg kjøpe elbil av praktiske og økonomiske grunner. Men det er likevel bra for miljøet, for miljøet spør ikke etter grunn.

15 Hvilken farge assosiere du med miljø?
Vi ønsker ikke at isen på grønnland skal smelte, og vi ønsker ikke en ny istid, det må bli hvitt

16 Hvilke følser har du om miljøbiler?
Pussig gitt, jeg kjøpte elbilen av praktiske grunner, men den har klart gjort meg mer miljøbevist i det daglige. Nå anbefaler jeg elbil, og mobber de jeg kjenner med «verstinger». 

17 Hvilken status har og gir en miljøbil
Skaper interesse, er også det som kan kalles «talk piece» (small talk), fikk i en periode øket oppmerksomhet fra enkelte av det andre kjønn, med andre ord bare positive erfaringer.

Dette var idealet i virkeligheten må en inngå kompromisser. Pris_komfort, rekkevidde-vekt, etc.

Annet:
Lager en en solarbil vil en i perioder få for lite sollys og i andre perioder ha for mye. Derfor må den når den ikke benyttes være tilkoblet nettet, og i perioder med overskudd av solenergi kunne levere effekt til nettet, og ellers kunne trekke på nettet. I Norge er kanskje ikke det med overskudd på sollys noe stort tema, men en skal vell tenke litt globalt. Tenk om alle biler som sto parkert kunne levere solenergi til nettet etter at batteriet var ladet. Det kunn antagelig erstatte flere kullkraftverk. Mye av elektronikken som kreves må elbilen ha for lading og framdrift.

Dagens miljødrivstoff alternativer: Elektrisitet, Bio, hydrogen.
Det er helt klart at biodrivstoff kan brukes til å erstatte elektrisitet til oppvarming, den elektrisiteten som da blir ledig kan brukes til transport. En ville få en vesentlig bedre utnyttelse av biodrivstoffet på denne måten enn ved å lage biodiesel eller etanol. Hydrogen er kun en dårligere energibærer enn batteri, superkondensatorer, eller trykkluft sett fra miljø synspunkt.

Og ta en titt på denne:
http://www.xpcarteam.com/

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

Veldig enkelt å si seg enig i det meste her, Griffel. Vil bare kommentere 2 punkter ;

Ad 9. Jeg mener det er vanskelig å se for seg en miljøbil som har tilsvarende rekkevidde som en gjerrig dieselbil har i dag. Akkurat her regner jeg med at man må være villig til å inngå kompromisser uten videre. For meg ville det være fint nok om man bare kunne kjøre dagligkjøringen på "en natts lading eller ved hjelp av dagspåfyll av solenergi" uten å måtte fylle spesielt. Ved lengre turer kunne jeg akseptert påfyll underveis bare det ikke tar 7-8 timer   8)

Ad 13. Når det står uten behov for infrastruktur blir jeg litt usikker på hva du legger i det? Mener du denne bilen slett ikke skulle trenge noen som helst for for påfyllingsstasjon av noe slag? Selv ville jeg lett akseptert at man måtte innom en for for "energistasjon" hvor man kunne plugget bilen inn i noe som ga den nødvendig energi av den aktuelle form dersom man ikke hadde nok på "tanken".

Har ellers igrunnen aldri opplevd noen voldsom pågang fra det annet kjønn pga elbilen, men litt small-talk blir det utvilsomt  ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

bosonic

#3
Bra initiativ dette Truls, jeg reagerer imidlertid på at bilen spesifiseres som soldrevet i utgangspunktet, noe som gir helt klare begrensinger til ytelse og bruksområder.

Dere er sannsynlig helt i startfasen på prosjektet men kan jeg spørre om dere har satt noen spesifikasjoner enda eller er dere åpne for de meste av (tekniske) løsninger?

Hva er den ideelle miljøbilen for deg?
En bil som ikke kommer til å belaste miljøet, verken ved produksjon, bruk eller destruksjon og som gir meg tilnærmet samme mulighet til transport som dagens biler

Hva er den ideelle bruken av miljøbilen for deg?
Klare 95% av mine totale transportbehov

Hvordan skiller den seg ut fra bilen i dag?
Mest sannsynlig er det en bil med 3 hjul og med former som vektlegger best mulig aerodynamikk

Hva skal den gjøre for deg?
Være et pålitelig transportmiddel med plass til 3-4 personer med minimale vedlikeholdsutlegg i bilens levetid.

Hva gir den deg?
En god følelse av å gjøre det riktige

Hva trur du en slik miljøbil koster i kroner?
Maks 200. 000,-

Hvordan ser du for deg komforten i en slik bil?
Tilsvarende en "nybil" i dag

Hva er det viktigste med en miljøbil?
Leve opp til navnet "100 %"

Hvilken distanse skal den kunne kjøre?
Min 200km på en lading

Hvilken levetid forventer du av en slik bil?
Hvilken kvalitet og holdbarhet forventer du av en slik bil?
Ut ifra materialvalg og tekniske løsninger minst 25års levetid

Hvilket drivstoff skal den bilen gå på?
Elektrisk energi lagret i batterier eller kondensatorer

Hvordan skal den lades/ fylles opp?
Ved hjelp av allerede eksisterende strømnett, supplert med strategisk plasserte hurtigladestasjoner

Hva tenker du om personer som bruker miljøbil?
De har skjønt det, handling går foran preik

Hvilken farge assosiere du med miljø?
Gul

Hvilke følser har du om miljøbiler?
Vi er på rett vei

Hvilken status har og gir en miljøbil?
I dag kun for spesielt interesserte, noe jeg tror er i ferd med å snu

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

#4
Bra initiativ, Truls, men spørsmålene bør kanskje omarbeides noe og enkelte termer defineres. Hva legger du i ordene "miljøbil", "komfort"?

Kopi er sendt din e-post-adresse.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hei Truls.
Det var mange spørsmål, men jeg skal prøve:

•   Hva er den ideelle miljøbilen for deg?
     2 seter som bruker lite og ren energi.
•   Hva er den ideelle bruken av miljøbilen for deg?
     Korte småturer i nærmiljøet, eller langtur med god tid.
•   Hvordan skiller den seg ut fra bilen i dag?
     Trenger ikke å kunne motstå en kollisjon i 100 km/t, da den bare  gjør  70.
•   Hva skal den gjøre for deg?
     Bringe meg og en passasjer kort turer der det ikke går kollektivtrafikk
•   Hva gir den deg?
     Ingen eksos, bare en tifredsstillende transport og ren samvittighet.
•   Hva trur du en slik miljøbil koster i kroner?
     100.000 kroner.
•   Hvordan ser du for deg komforten i en slik bil?
     Spiller liten rolle.
•   Hva er det viktigste med en miljøbil?
     Driftssikkerhet og enkelt vedlikehold
•   Hvilken distanse skal den kunne kjøre?
     50-100 kilometer er mer enn nok
•   Hvilken levetid forventer du av en slik bil?
•   Hvilken kvalitet og holdbarhet forventer du av en slik bil?
     20 år med lite vedlikehold. Gammelkeweten min er nå 15.
•   Hvilket drivstoff skal den bilen gå på?
•   Hvordan skal den lades/ fylles opp?
     Strøm fra en 10A stikkontakt, eller sol og vind
•   Hva tenker du om personer som bruker miljøbil?
     At de tenker selv
•   Hvilken farge assosiere du med miljø?
     Lysegrønn
•   Hvilke følser har du om miljøbiler?
     Bare gode, men undervurderte
•   Hvilken status har og gir en miljøbil?
     Til å begynne med ble vi sett på som sære tullinger, deretter teknofreaker,
      nå begynner det å gå opp for folk flest at det er mulig å  tenke annerledes  om transport.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA