Hovedmeny

Leaf og bakkeklaring

Startet av dissern, onsdag 28. september 2011, klokken 18:42

« forrige - neste »

dissern

Jeg snakket med en taxisjåfør for en tid tilbake som hadde byttet ut en Mercedes E-klasse med en Prius - han var overbegeistret fordi han mente at kostnadene hans ble vesentlig redusert. Han hadde et eneste ankepunkt, nemlig bakkeklaringen. Sommerstid var ikke dette noe han merket noe til, men vinterstid så opplevde han til stadighet å skrape nedi isklumper, små brøytekanter osv. Hans teori var at dette var pga. lav bakkeklaring i forhold til Mercen pga. aerodynamikk.

Er det noen av dere som vet hva bakkeklaringen på Leafen er? Kan dette bli er reellt problem vinterstid?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Elmo

Lav bakkeklaring har de vel fordi man har tatt utgangspunkt i karosseri fra en fossilbil, og ikke for å bedre luftmotstand. Derfor har også trillingene også "for" lav klaring. Leafen har derimot ikke dette problemet.

NB: basert på egne observasjoner. Har ikke sett noen tall på det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

daggad

Jeg har en Toyota Verso som jeg stadig dasker nedi med i fartsdumper o.l.
Ut av det jeg kan se på bilder virker ikke Leafen så veldig lav under, omtrent som Golf og slike vil jeg tro.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

ovev

Consumer reports oppgir 5.5" på Prius og 6.3" på Leaf, alstså 140mm på Prius og 160mm på Leaf
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
2018 Hyundai Kona EV solgt
2020 VW E-up! Entry hentet 10/9/20 solgt
2020 VW ID3 kjøpt 5/6724

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA