Hjelp til ladespørsmål

Startet av Geir Knutsen, fredag 30. mars 2018, klokken 11:06

« forrige - neste »

Geir Knutsen

Hei!
Jeg håpet det kunne være noen kyndige her som kunne hjelpe meg med hvilken kabel jeg trenger for å lade på det jeg allerede har i garasjen. Relativt nylig kjøpt hus og det står i vår garasje en 25a iindustrikontakt? på egen kurs - se vedlagte bilder. Vi får etterhvert en tesla vi skal lade, spørsmål om det finnes overganger? (har prøvd å søke men vet ikke hva som blir riktig), det er en egen kurs kun til denne kontakten, hvilken hastighet kan man få?
Tilleggspørsmål: får med type 2 lader. er det poeng i å kjøpe egen chademo overgang, vet noen bensinstasjoner har slik adapter til tesla som man får låne, men vet ikke om det er utbredt...

Muffinman

Forsøk heller i kategori "Lading av Tesla":

http://elbilforum.no/forum/index.php/board,76.0.html

Dette er vel en noenlunde sjelden (og kostbar) flatstift-kontakt, og det tyder på at elanlegget er gammelt. Som en minimumsløsning ville jeg sjekket tilstanden, og byttet kontakten i en blå enfase 32A som UMC passer i. Aller helst  sørget for en egen ladekurs etter dagens regelverk, med fastmontert veggboks.

Lading med overgang er mer en nødløsning, og ihvertfall ikke noe å satse på permanent. Tror disse kontaktene er såpass dyre også at det neppe er verdt å legge kostnaden i en overgang.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 30. mars 2018, klokken 11:32
Forsøk heller i kategori "Lading av Tesla":

http://elbilforum.no/forum/index.php/board,76.0.html

Dette er vel en noenlunde sjelden (og kostbar) flatstift-kontakt, og det tyder på at elanlegget er gammelt. Som en minimumsløsning ville jeg sjekket tilstanden, og byttet kontakten i en blå enfase 32A som UMC passer i. Aller helst  sørget for en egen ladekurs etter dagens regelverk, med fastmontert veggboks.

Støpslene er dyre ja, veldig dyre.

Det kan godt hende kursen er ok, i så fall kan det være nok å bytte ut kontakten med en ladestasjon med integrert jordfeilbryter type B. Evt. en uten og så sette B-vern i skapet, om det ikke er brukt dobbeltisolert kabel ut.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

E_S

Bare så det er nevnt: Denne firkantede flatstiftkontakten er "forgjengeren" til dagens CEE-kontakter. Husker det var massevis av dem i landbruk og industri. Det ble vel montert opp slike frem til en gang tidlig på 90-tallet da CEE-kontaktene begynte å ta over dette bruksområdet.
:)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA