Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Felg og vinterdekk i-Miev

Startet av El rayo, fredag 09. mars 2012, klokken 21:49

« forrige - neste »

El rayo

Klippet fra en blog på Tesla sin hjemmeside: "the chassis comes preassembled from Norway. "

Så chassiet (ramma og hjuloppheng) lages altså i Norge. Så vidt jeg husker var det Hydro Aluminium som laget ramma til Corvette C4 1984 - 1996.

Kan det være de som lager rammer for Lotus og Tesla også?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PerBear

For noen år siden var jeg på besøk hos Hydro Aluminium Extrusions på Karmøy for å få laget noen selvkonstruerte kjøleribber. På en pidestall utenfor pressverket stod et chassis til Lotus Elise utstilt.

Aluminiumsprofilene var produsert på Karmøy men ikke selve chassiset.

Jeg ble forklart at chassiset var utviklet i samarbeid mellom Hydro Aluminium i Danmark og Lotus samt en veldig flink limekspert som også kom fra Storbritannia.   Jeg mener å huske at det var brukt både skruer (Torx) og lim i skjøtene men at skruene kun var nødvendig før limen ble ovnsherdet. Total vekt 64 kg tror jeg ble nevnt  ::)

På nettet fant jeg dette:

"Early chassis production was at the Hydro plant in Tonder, southern Denmark, but from 1998 it transferred to the new Hydro factory in Worcester, reducing costs and complications. The construction process and bonding techniques were conceived by Lotus, but carried out by the experts at Hydro. Once the aluminium had been extruded and machined, it was anodised to pre-treat the surface before the adhesive was applied and the structure assembled in a jig. The bonds were executed in a controlled environment with careful monitoring of temperature and humidity to ensure every bond was perfect, before the rivets could be applied and the structure removed from the jig for the adhesive to be oven-cured.": Kilde: http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/thecar/body/
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA