Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tempel post

Startet av Leif Leaf, søndag 23. juni 2013, klokken 09:47

« forrige - neste »

Leif Leaf

Jeg leste noe interessant i garantihefte på nye Leaf (Leaf MY13).

Når det gjelder garanti på tap av batterikapasitet over tid så garanterer Nissan 9 stolper etter 5 år (eller 100.000 km). Jeg synes det er litt vagt og oppgi denne garantien i enheten "stolper", de burde oppgitt dette tallet i %. Man kan jo alltids argumentere for at 9 stolper av 12 er 75%, men faktum er at 9 stolper vil kunne variere fra 67% til 75% (alt ettersom hvor mye av den 9. stolpen som er brukt). Ettersom den nye modellen kommer med egen %-vis visning av gjenværende batterikapasitet burde det vært enkelt å oppgitt denne garantien med f.eks. 75% etter 5 år (men det tør kanskje ikke Nissan). Jeg mener å huske å ha lest et sted at Tesla garanterer 70% etter 7 år, men mulig jeg husker feil.

Noen andre som har merket seg dette?
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Eirikog

9 stolper er vel fra 70,8% til 77,9% SOC, hvis "Nissan Leaf Range Chart for 24 kWh Battery" fra mynissanleaf-forumet stemmer. (Se http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Rekkevidde) Tror dette er riktig også for de nye Leafene?
Bergen
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  63 000 km
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" 63 km

Martin-

Med andre ord ikke 100 / 12 * 9... Det ville jo vært for logisk  :P
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Leif Leaf

En interessant artikkel på Inside EV:

US rekordholder på "milage" har mistet sin første batteri-stolpe etter 125.000 km. Dette tilsvarer en gjenværende kapasitet på imponerende 85%.

Også interessant at Nissan skal offentliggjøre kostnader rundt bytte av batteripakke senere denne måned.

Kilde:
http://insideevs.com/steve-marshs-nissan-leaf-loses-first-battery-capacity-bar-after-record-78600-miles/
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Ronny

Sitat fra: Leif Leaf på mandag 10. juni 2013, klokken 11:00
Jeg leste noe interessant i garantihefte på nye Leaf (Leaf MY13).

Når det gjelder garanti på tap av batterikapasitet over tid så garanterer Nissan 9 stolper etter 5 år (eller 100.000 km). Jeg synes det er litt vagt og oppgi denne garantien i enheten "stolper", de burde oppgitt dette tallet i %. Man kan jo alltids argumentere for at 9 stolper av 12 er 75%, men faktum er at 9 stolper vil kunne variere fra 67% til 75% (alt ettersom hvor mye av den 9. stolpen som er brukt). Ettersom den nye modellen kommer med egen %-vis visning av gjenværende batterikapasitet burde det vært enkelt å oppgitt denne garantien med f.eks. 75% etter 5 år (men det tør kanskje ikke Nissan). Jeg mener å huske å ha lest et sted at Tesla garanterer 70% etter 7 år, men mulig jeg husker feil.

Noen andre som har merket seg dette?
Dersom de garanterer 9 stolper, så mener de jo over 67% eventuelt 70,8% dersom det er riktig tall
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA