Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Automatisk bytte av bluetooth kobling

Startet av masae, tirsdag 05. juni 2012, klokken 23:58

« forrige - neste »

mariowing

Var tilsvarende av/på kjørings problematikk i Fiskvollbukta inngående på Mosseveien. Der skapte det så mye kø og frustrasjoner at de til slutt bygget om hele krysset slik at de fikk skiltet det på en måte som fikk slutt på denne snikingen.

Når det gjelder Strand og sammenligning med å kjøre helt fremst i påkjøringsfeltet ved fletting så er den helt feil. På Strand så kjører bilene av for å så kjøre på igjen, de skulle med andre ord aldri vært i påkjøringsfeltet i utgangspunktet. Mitt poeng med å kjøre helt fremst i påkjøringsfeltet (der det er fletting) er at hvis alle gjorde det så ville alle som var på hovedveien kun slippe inn en bil og det ville gjøres på et forutsigbart sted noe som ville føre til bedre flyt i trafikken. Slik som det er i dag hvor folk legger seg inn "etter eget forgodtbefinnende" så skaper det masse ekstra oppbremsning, rykk og napp på hovedveien. Dette igjen skaper jo kø, fint illustrert i den videoen av bilene som kjører i sirkel som ble lagt ut på forumet for noen dager siden.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

corvy

Jeg mener at dersom veimyndighetene var enig i at dette var et så stort problem så hadde de endret veimønsteret. Et lite skilt om at det var kun avkjøring og ikke gjennomkjøring så hadde det vært ordnet. :) (unntak for buss evnt siden de må kjøre den veien)

Jeg vurderer også en del ganger å kjøre av for å ta småveiene og den avgjørelsen kan man ikke ta når man står fast i de venstre filene.

Annerkjenner at vi ikke blir enige, det er helt greit :)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

nyttblad

#32
Ble faktisk overrasket da jeg selv oppdaget i går at påkjøringa etter Strand faktisk er merket med vikepliktsskilt ved slutten av påkjøringa. Har jeg aldri tenkt på før.  Andre steder er det jo fletting på påkjøringene.
Da er det vel bare å nekte å slippe inn de som kommer derfra i full fart. De må jo da i praksis vente til det blir klart.
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

mariowing

Sitat fra: corvy på tirsdag 12. juni 2012, klokken 08:30
Annerkjenner at vi ikke blir enige, det er helt greit :)

Jepp - helt greit for meg også det. Skulle dog ønske at alle gjorde akkurat som meg i trafikken for da hadde det nok knapt vært køer eller ulykker ;-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

hkaspenberg

Sitat fra: mariowing på tirsdag 12. juni 2012, klokken 09:27
Sitat fra: corvy på tirsdag 12. juni 2012, klokken 08:30
Annerkjenner at vi ikke blir enige, det er helt greit :)

Jepp - helt greit for meg også det. Skulle dog ønske at alle gjorde akkurat som meg i trafikken for da hadde det nok knapt vært køer eller ulykker ;-)

Kunne ikke være mer enig!  ;D ;D ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

corvy

Sitat fra: mariowing på tirsdag 12. juni 2012, klokken 09:27

Jepp - helt greit for meg også det. Skulle dog ønske at alle gjorde akkurat som meg i trafikken for da hadde det nok knapt vært køer eller ulykker ;-)

+1. :)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

jagarock

sikkert mange som er irriterte når de ser en liten elbil ja.
de er lette å se, og det er sikkert mange som ikke kjører helt optimalt. (snikende sinke?)
og det går utover andre elbilister igjen..
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 11. juni 2012, klokken 09:30
Selvfølgelig er de som sniker disse stedene klare over at de sniker, de ønsker bare ikke å kalle det sniking.

Helt enig!

Om det er to felter en retning, deretter tre feler noen hundre meter før det blir to felter igjen sier det seg selv at trafikkavviklingen vil gå tregere om noen velger å flette ut og inn igjen for egen vinning. Flyten i trafikken ødelegges, men noen få tjener noen sekunder.


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. august 2012, klokken 08:32
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 11. juni 2012, klokken 09:30
Selvfølgelig er de som sniker disse stedene klare over at de sniker, de ønsker bare ikke å kalle det sniking.

Helt enig!

Om det er to felter en retning, deretter tre feler noen hundre meter før det blir to felter igjen sier det seg selv at trafikkavviklingen vil gå tregere om noen velger å flette ut og inn igjen for egen vinning. Flyten i trafikken ødelegges, men noen få tjener noen sekunder.
Det sier ikke seg selv i det hele tatt. Det er nok mer trolig at bilen som kjører ut tjener kanskje 20 sekunder, mens hver av bilene som ble forbikjørt tapte ett sekund.

Så lenge begrensningen i trafikken ligger lengre fremme i veien, slik at hastigheten på trafikken ligger en del under fartsgrensen, vil det ikke åpne seg luker i trafikken. Det vil si at bilisten som kjørte ut har kun stålet tid fra de han har kjørt forbi, og ikke ødelagt utover dette.

Du har rett at det vil ødelegge flyten i trafikken hvis trafikken flyter fint i hastigheter rundt fartsgrensen, og bilisten som kjørte ut skaper en luke foran seg i trafikken ved å flette inn igjen. Da har alle bak (helt til det er en annen luke i trafikken som kan absorberes) tapt noe sånt som et sekund.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

På E18 innover fra Asker mot Oslo kjørte jeg bak en BR registert BMW SUV som kjørte i kollektivfeltet med den største selvfølge og ganske tett oppi rumpa på en Think Classic som kjørte litt forsiktig.

Jeg tenkte at her er det sikkert en elbileier som har glemt at han/hun ikke har elbilen idag (BTDT)  ;D

Men da jeg kjørte av til Fornebu og han kjørte virdere innover så jeg at årsaken var en annen.
For i Thinken satt Kronsprinsen alene og koste seg ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hkaspenberg

Sitat fra: Elmo på fredag 21. september 2012, klokken 10:42
På E18 innover fra Asker mot Oslo kjørte jeg bak en BR registert BMW SUV som kjørte i kollektivfeltet med den største selvfølge og ganske tett oppi rumpa på en Think Classic som kjørte litt forsiktig.

Jeg tenkte at her er det sikkert en elbileier som har glemt at han/hun ikke har elbilen idag (BTDT)  ;D

Men da jeg kjørte av til Fornebu og han kjørte virdere innover så jeg at årsaken var en annen.
For i Thinken satt Kronsprinsen alene og koste seg ;)

Skikkelig miljøvennlig! Krompen i sin Think tett fulgt av 4 M.I.B i BWM SUV som følgebil!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Aspiranten

Men den sorte SUV``en er der jo uansett hva slags bil krompen kjører.
Nissan Leaf

mariowing

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 21. september 2012, klokken 10:59
Skikkelig miljøvennlig! Krompen i sin Think tett fulgt av 4 M.I.B i BWM SUV som følgebil!

Det er jo bedre med en elbil og en fosilbil enn to fosilbiler da.

Minner litt om at jeg får kritikk for å drikke Cola Zero til sjokoladen fordi det er så mye kalorier i sjokoladen at det bare er tull å drikke Zero. Mens jeg mener at summen av Zero og sjokolade er lavere enn summen av vanlig Cola og sjokolade :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA