Hovedmeny

Leaf vil ikke lade

Startet av frosk, søndag 08. april 2018, klokken 21:59

« forrige - neste »

frosk

Hei,

Jeg har en Nissan Leaf, 2014.  12 volts batteriet er gått tomt nå i vinter, og det er relativt lite strøm på li batteriet (ca14 km).
Har startet bilen med en startbooster, og da funker alt, men uten er alt dødt.

Jeg ville forsøke lade li batteriet litt, men når jeg kobler i ladekabel skjer ingenting. Ingen blå blinkende lys. Kabelen lyser grønt på ready, men ikke charge.

Planen min var å starte den og kjøre en tur for å lade 12 v batteriet, men det tør jeg ikke med at lite strøm.

Kan problemet med ladingen være at den trenger strøm på 12 volt for å sette igang ladingen? Kan jeg i så fall sette i lader med startbooster på? Står jo i instruksjonsheftet at man ikke skal ha på startkabler og lading samtidig, men en booster er jo bare et slags ekstra batteri...?

Noen som har tanker eller erfaringer?  På forhånd takk :)

Edit: leaf, ikke Leif.... Autocorrect  :-[

leafnor

Ja, det er nok fordi 12V batteriet er "flatt" at den heller ikke makter å dra i gang lading av hovedbatteriet.
Nå trenger ikke bilen å kjøres for å lade 12V når den først er startet, den må være på.   
Og for å få fart på ladingen så er det så at når vindusviskere er på så får batteriet over 14V.
Så løft viskere fra vindu, start bilen, og sett visker på intervall. Så lades 12V batteriet tenker jeg.
Etter 30 minutter bør 12V være såpass at det maker å starte lading av hovedbatteriet.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

#2
Den kjappe måten er å kople til boosteren eller bruke startkabler når du skal starte ladinga. Straks bilen får blåblink, kan du kople vekk boostere, siden blåblink betyr at DC/DC-converteren går og den mater 12V.

Husk å la boosteren ligge i bilen en periode, inntill 12V-batteriet er blitt bra i gjen:
Min erfaring er at når 12V-batteriet er blitt dårlig, så risikerer man å få stadige startproblemer i ukesvis, før batteriet tar seg opp igjen, og deretter kan det virke bra i årevis.

Enkelte intelligente ladere skryter på seg å kjøre en syklus med programmer for desulfatering etc, og derfor liker jeg å lade opp over natta når ett batteri er helt nede. 12V-batteriet går gjerne tom hvis bilen står noen uker uten å være i bruk, og det kan være greit å lade det skikkelig opp et par ganger i løpet av vinteren.


Når 12V-batteriet har låg spenning, så kan det være en spøkefull situasjon der lys og mange funksjoner i bilen som fungerer, samtidig som andre funksjoner ikke fungerer, og det er typisk at  spenninga ikke er høy nok til å starte AC/DC-converteren.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA