Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trykksensorer

Startet av tyche, søndag 25. september 2011, klokken 13:12

« forrige - neste »

tyche

Hei!!

Jeg har en Buddy tre seter med bare hoftesikkerhetsbelte i midten.

Jeg har to barn, på 2 og 4 år.
Jeg bruker fremovervendt barnesete til to åringen, mens 4 åringen sitter i midten med bare hofte sikkerhetsbelte.
Kjører bare korte strekk på 3 - 4 km med barna, gjennom boligområder (30km hastighets grense) til barnehage.

Er det noen som har greie på hva regelverket sier angående dette?
Hyundai Ionic elecric

Kewet Buddy, Citi-jet 6. SOLGT

Thomas Parsli

#1
http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/
"Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.
Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet."


http://www.tryggtrafikk.no/Nye+regler+for+barn+i+bil%3A+Spørsmål+og+svar.b7C_wtfWYA.ips
"For de minste barna (0 – ca 4 år) finnes det barnestoler som kan monteres med kun topunktsbelte. Da kan barna sikres lovlig og trygt i dette setet. Større barn som skal sikres med bilens belter i en beltestol med rygg eller bilpute, kan ikke sikres lovlig i dette setet fordi det ikke finnes beltestoler eller bilputer som er godkjente for bruk sammen med bare hoftebelte."

Du trenger mao. ett nytt barnesete for 2-åringen så han kan sitte i midten (i to år til), mens 4-åringen ikke kan sitte i midten.

Kjøpte du bilen ny? Opplyste ikke selger om dette?
Om to år har du mao. ikke mulighete til å ta med begge ungene samtidig...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

mohpet

Greit å være litt pragmatisk her også... Kjørte selv en Kewet i 4 år, hvorav de siste 2 med ombygget Buddy benk og sittepute i midten til 4/5-åringen med to-punktssele. Lillebroren satt i barnestol ved siden av. Fungerte utmerket, om enn ikke helt lovlig.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

elektrolux

"Pragmatisk beskriver en person som legger vekt på å oppnå praktiske resultater, eller finne en løsning på et problem. Det motsatte av dogmatisk."

Der lærte jeg faktisk hva dette mye benyttede ordet faktisk betyr, og jeg er hjertens enig med mohped sitt synspunkt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Nå var jo spørsmålet "Er det noen som har greie på hva regelverket sier angående dette?", men det er jo fint at i hvertfall to her på forumet ikke er dogmatiske...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Xtian

Nå gjelder reglene som siteres faktisk sikring av barn i bil, mens Buddy faktisk er registrert som 4-hjuls-motorsykkel.  Hva sier reglene om sikring av barn på motorsykkel?

Christian 8-)

Thomas Parsli

Godt poeng Xtian.
På motorsykkel er det vel bare krav om hjelm, er det ikke?

Buddy er mao. en fin bil for de som er skikkelig pragmatiske...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA