Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kos med gamle elbiler!

Startet av KennethD, fredag 12. august 2011, klokken 14:16

« forrige - neste »

KennethD

Hei folkens,

Jeg driver en liten transportbedrift som driver med godstransport på Østlandet og har nå begynt rolig research på mer miljøvennligere alternativer for transport, uten at det skyter våre kostnader i været.

Jeg ser for meg at det er enda mange år før vi får gjort noe særlig med lastebilene, men regner med mindre kjøretøy som kan brukes i forbindelse med budbiler og ekspresskjøring av mindre lass har større muligheter.

Jeg har dårlig oversikt over hva som er tilgjengelig her i landet, men regner med det er noen her inne som kanskje har en liten oversikt over hva som er tilgjengelig og hvor jeg kan lære mer?

Lunde

"Østlandet" er ganske stort og skal du dekke hele det distriktet med elbil frem og tilbake finnes det pr i dag ikke noe alternativ er jeg redd. I beste fall kan du sikte deg inn på en rekkevidde rundt 10-15 mil . Biler som kommer utover kan hurtiglades, men hurtigladere er per i dag sjelden vare. Det vil blir bedre om få år, men antar at de vil plasseres på sentrale tett trafikerte distrikter først.

Om du skal kjøre lenger enn 10-15 mil pr dag uten å satse på ladestopper det med andre ord en utfordring pr i dag. Jeg dagpendler opptil 100-120Km hver vei i perioder, men da har jeg jo hele arbeidsdagen å lade på. Som varetransportør er vel ikke det å anse som en normal "arbeidsdag" vil jeg tro ;)  De som skal kjøre en må også være motivert i utgangspunktet, vil man ikke får man det ikke til uansett  :-\. Postens erfaringer sier alt. Liten vilje medførte at de glemte å lade bilene om natten, rotet bort ladekablene etc etc.

Muligens en hybrid, men jeg tror ikek det finnes alternativer der heller.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Boogie

Micro-Vett http://www.micro-vett.it/index_en.php har endel løsninger på budbil/lastebil segmentet.
Både ren elektrisk og hybridløsning.
Bl.a kjører de med lastebiler som kjører med vanlig diesel drivlinje på motorveiene, for så å koble inn en elmotor på mellomakslingen for ren elektrisk drift i byer mm

Smith Electric Vehicles http://www.smithelectricvehicles.com/index.asp.htm kan levere rene elektriske lastebiler i mellomsegmentet som er basert på Zebra teknologi og har en rekkevidde på rundt 15 mil (tror jeg)...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

KennethD

Da var det som jeg tenkte - lite gode alternativer i dagens marked.

De Micro-Vett bilene er jo kanskje verdt å lese litt mer om, men det er vel et totalt ukjent merke i Norge? Tror nok ikke bedriften vår ville tatt sjansen på å importere et slikt merke til Norge.

hens

På 90 tallet kom det en forespørsel til Kollega Bil om rekkevidden på Kewet. Det var et budbilfirma som var interessert i om det var mulig å benytte elbil i bytrafikk.
da han fikk høre at rekkevidden bare var 3-5 mil, sa han at det var alt for lite, han regnet med at bilen måtte ha en rekkevidde på minst 20 mil, for gjennomsnittlig bensinforbruk på de bilene som hovedsaklig gikk i sentrum var 20 liter bensin pr dag. Han fikk beskjed om å bruke tripteller for å se hvor langt bilen gikk på en dag, og resultatet var 60 kilometer, med et forbruk på ca 20 liter bensin.

Elbilen er langt mer effektiv i denne typen kjøring, så det er ikke umulig å få dette til å gå rundt med dagens batterier. Kewet brukte dengang bare bly.

Men å kjøpe inn elbiler og si til de ansatte at fra nå av kjører vi elektrisk, vil ikke gå bra. Det er det mange eksempler på.

Forsøk å lufte det med sjåførene først. Det er tid å spare på å kunne benytte kollektivfeltene. Og enkelte, som f. eks. politikere, må nesten bruke det miljøvennlige alternativ dersom det finnes.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

el-snorre

Hei!

Ta kontakt med elbilforeningen på 90088848 så kan vi hjelpe dere å lage en strategi basert på det vi vet er tilgjengelig.

Elbilene som kommer har muligheten for hurtiglading, dvs 80% på eks 15-20 minutter. Hurtiglade stasjoner kommer også.
Budbiler for mindre forsendelser som har murtiglademulighet, her kan det hende dere kan benytte dere av Nissan Leaf, eller Mitshubishi sin iMiev, eller Citroent eller Peugeot sine tilsvarende utgaver
Neste år kommer det mindre varebiler av typen pizzabiler, fra bla Renault.

Oslo kommune har også et prosjekt på dette som dere kanskje kan henge dere på?
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Boogie

Om du skulle være interessert i Micro-Vett sine biler, så ta kontakt med Asbjørn Slørdal i Go Green Holding.
Han har nær kontakt med dem. Tror han har agenturet for disse bilene for Skandinavia.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA