Selvkjøring krever redundans

Startet av haggen, mandag 05. februar 2018, klokken 13:29

« forrige - neste »

Oddaa

Hvis Elon har sagt at den er selvkjørende så er den selvkjørende ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

geear

Er det ikke akkurat dette det er klargjort for med nye AP2.5 hardwaren som er levert fra i høst?

doldis1

 Motorjournalist som skriver for Forbes, attpåtil med bakgrunn som ingeniør i General Motors..? Skal TU trykke all synsing av selvutnevnte eksperter om temaet autonomi blir det vel travelt i redaksjonen ..?

Så langt viser vel facit at det Tesla eller Spacex har tatt over produksjonen av selv har blitt kraftig forbedret og halvert i pris... Jeg ser ingen grunn til at ting skal bli annerledes med nivå 5....

haggen

Faktisk syns jeg det er stor overvekt av selvutnenvte eksperter her på forumet i forhold til dem TU lager sak på, der synes det å være heller faglige synspunkter som blir fremmet av personer som har en helt annen innsikt i tema en det vi finner her på forumet.
Det du gjør er å prøve å latterligjøre/disse dem du ikke er enige med, og kommer skjelden med fakta for å underbygge dine tro om forskjellige tema. Sett i lys av dette står nok TU's artikler til en helt annen troverdighet enn dine utsagn.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

doldis1

Ja,ja, her får alle mene det de vil. Likevel vil det gjenstående faktum være at Tesla er den eneste bilprodusenten i dag som leverer noe i allefall i retning av selvkjøring...De har også mest innsamlede data fra sine biler.
Så får synserne gjerne mene at alle andre ( som ikke har levert en eneste bil med autopilot) ligger langt foran Tesla...

THE

Hva kan Autopilot brukes til? Har kjørt 16000 km med Tesla X, og har prøvd autopilot noen ganger for å prøve det. Har brukt ACC noe mer, men ender opp med å kjøre helt manuelt fordi Autopilot og ACC ikke fungerer på veiene jeg kjører. Selv endring i fartsgrense klarer jo ikke ACC/autopilot å justere automatisk. Bilen er veldig forelsket i gulstripa, og bryr seg absolutt ikke om at motgående trafikk da kommer veldig nær.

Siden jeg fikk bilen i slutten av september, så har det ikke vært nevneverdig forbedring av ACC/Autopilot, og hvis nivå 5 skal være et par år unna, så burde de absolutt klare å forbedre dagens autopilot i et litt større tempo. Nå finnes det jo en god del hardware i bilen som ennå ikke benyttes for autopilotfunksjonalitet, så det er vel et potensiale for å forbedre funksjonaliteten mye kun med programvare, men det tar tydeligvis mye tid.

Alt i alt må jeg si at Autopilot er det mest oppskrytte med Tesla, i alle fall slik den (ikke) fungerer i dag. Mulig det er OK på motorvei, men det er veldig sjelden jeg er på slike veier.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

DagfinnN

#7
AP1 var og er bedre en AP2. Den brukte jeg en god del på veier med tydelig merking.
Siden Tesla overtok utvikling av AP2 etter bruddet med MobilEye har det ikke vært noe framgang å snakke om og ja AP er nå alt for dårlig til at den blir brukt.
Jeg tror jo hovedsaklig på det Elon sier selv om ting kan bli forsinket og gleder meg til gode oppdatering på AP2 i løpet av 2018.
Livet er for kort til å sutre over ting som ikke virker. Men jeg konstaterer at "alt" for mange her synes å ha sutring, klaging og skittkasting som sin livsoppgave.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA