Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Biodrivstoff

Startet av elektrolux, søndag 17. februar 2008, klokken 18:42

« forrige - neste »

elektrolux

Fant denne i et blad. http://www.greenfuels.co.uk/conversion_kits.htm

Dersom regjeringen gjør som den lover og gjør E85 avgiftsfri kan dette være en god investering for bil nr 2.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Om Biodrivstoff
Statens forurensningstilsyn har hatt forslag til omsetningspåbud for biodrivstoff ute på høring, med svarfrist igår. Forslaget går ut på å innføre krav om at fossilt drivstoff i 2009 skal inneholde minimum fem prosent biodrivstoff.

CICERO har gitt en høringsuttalelse hvor de sier: Et viktig mål med regjeringens forskrift om biodrivstoff bør være at den fører til utvikling og bruk av andre generasjons biodrivstoff med lavere livsløpsutslipp. Slik forskriften er formulert, er dette ikke tilfelle.

Et alternativ kan ifølge CICERO være ikke å sette et prosentvis mål for bruk av biodrivstoff, men heller et mål for hvilke utslippsreduksjoner som faktisk oppnås over livsløpet til drivstoffet. Om et drivstoff kun reduserer utslippet over livsløpet med 50 prosent, bør altså innblandingen være dobbelt så høy.

– Målsettingen om innblandning av biodrivstoff må ikke resultere at Norge kan få kreditter i form av reduserte utslipp mens utslipp i andre land øker, sier Kristin Rypdal.

http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=10936
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Goffy


Griffel

Sitat fra: Goffy på tirsdag 26. februar 2008, klokken 14:47
Kan alle biler bruke E85?

Nei ikke uten videre. Uten endringer skal alle bensinmotorer kunne gå på E5, de aller fleste går uten problemer på E10. Noe få på E85, så spørs det hva konverterings kitet som starter denne tråden kan gjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Radiobil1

Har en 03 Renault jeg kjører 30 000 i året med. Den har jeg drevet litt prøver og forsøk med innblanding av e85.

Har endt opp på at ca e60 er best for den, med mer bioetanol går den dårligere. Med denne blandingen sparer jeg ca 175 kr pr fylling !

Har ikke bygd om, men vurderer å gjøre det. Med rabatter hos Statoil er pris pr liter ca 8,65 for e85.

Skal jeg bygge om tror jeg denne vil bli brukt: http://www.fuelcat.no/
Bygger man om får man først og fremst bedre effekt, og bedre kaldstartegenskaper på vinteren.

Flere som bruker e85 her ?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

erik e

Sparer du 175,- kr pr. tank, ?????? Har det ikke vist seg at forbruket går opp 20- 25 prosent slik at det nesten ikke er lønnsomt. Har selv brukt det med ca "E25" og V Power 99 oktan for effekt økning ved banekjøring.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Radiobil1

Forbruket mitt går opp ca 0,1 liter pr mil, så ikke noe dramatisk - og fortsatt stor forskjell i utgifter pr mil !
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA