Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zoe med 43kw lader (q90?) Hva er forskjellen?

Startet av Dnn ., mandag 23. januar 2017, klokken 11:11

« forrige - neste »

pudderjagar

Nå er da ikkje mange som bygger 43 kw lengre men da er ganske mange 43kw igjen i norge. Sjekk ut 43kw ladekartetmitt og sjå om du ikkje har nokon i nærheten. Eg held på å leggja inn Statoil sine så da manglar enno nokon rundt Oslo.

https://drive.google.com/open?id=1tKiy41u2dk1xtrFE73Zw0I_2C6o&usp=sharing
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 24. januar 2017, klokken 20:19
Sitat fra: THE på tirsdag 24. januar 2017, klokken 08:43
s� er min mening at Zoe med 43kW lader er en mye bedre bil enn Zoe med 22 kW lader.

N� er vel lade-leverand�rene p� vei bort fra 43kw ladere, alle nye jeg kjenner til er 22kw.
Med h�yere effektivitet p� sakte lading har jeg da vurdert at R er den beste, all den tid man uansett ikke f�r ladet bilen raskere enn 22kw.
Synes � ha lest at kun R kommer til Norge, hvis s� er tilfellet er jo saken grei uansett..
Ja, saken er grei for min del også. Ny Zoe er totalt uaktuell. Kommer nok til å beholde den gamle lenge ennå. Godt mulig jeg beholder den når en ny elbil med lang rekkevidde og hurtiglading kommer i hus om et år eller to også.

Har aldri hatt et så rimelig og problemfritt bilhold før, og synes Zoe både er god å kjøre og stilig å se på. Håper virkelig at Renault kommer med en skikkelig familieelbil som kan konkurrere med Tesla 3, men har vel ikke helt trua...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Trine2

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 24. januar 2017, klokken 20:47
Nå er da ikkje mange som bygger 43 kw lengre men da er ganske mange 43kw igjen i norge. Sjekk ut 43kw ladekartetmitt og sjå om du ikkje har nokon i nærheten. Eg held på å leggja inn Statoil sine så da manglar enno nokon rundt Oslo.

https://drive.google.com/open?id=1tKiy41u2dk1xtrFE73Zw0I_2C6o&usp=sharing

Gammelt innlegg men fortsatt like aktuelt. Vurderer Q eller R versjonen av Zoe og Q-versjonen kommer vel kun til sin rett ved 43kw ladestasjoner.
Er kartet fortsatt oppdatert den dag i dag tro?

pudderjagar

Kartet er nok ikkje så ute av laget enno. Eg kjører mykje rundt Hallingdal, Bergen og Oslo og der har da ikkje forsvunne ein einaste ein enno.

Og fordelen med 43 kw er at da går veldig fint å kjøre på tur med denne bilen. Kjører Bergen Aurland Hol kvar helg for å kome på hytta. Går knirkefritt.

43kw er og mykje billigare enn Chademo og CCS på hurtiglading spesielt siden batteriet vært gordt oppvarma på vinterstid og dermed kan du lade mykje raskere.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

For meg ville 43kw versjonen vært trøblete  - sakte lading på 16A ville ført til at jeg ikke hadde fått fulladet bilen nå om vinteren. Jeg bruker omtrent 30kwh hver dag nå, og da rekker jeg akkurat å få ladet til 100% før bilen skal ut igjen. Synd Renault tvinger oss til å velge mellom hurtiglading og akseptabel ladefart på 10-16A.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

For meg ser da ikkje ut til at da er så stor forskjell på ladehastigheta mellom 210 og 240 iallfall. Og 40 modellen er jo ein 240 med større batteri.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

#21
Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. januar 2018, klokken 22:29
For meg ser da ikkje ut til at da er så stor forskjell på ladehastigheta mellom 210 og 240 iallfall. Og 40 modellen er jo ein 240 med større batteri.
Ca 1t20min lenger tid på 16A opp til 80% ifølge lista på pushevs. I tillegg må man ta med seg at Q drivlinja er mindre effektiv og gir høyere forbruk, mener å huske at forskjellen  er ca 8%. For min del vil det si at jeg når jeg nå bruker over 30kwh om dagen  med en R-drivlinje ville jeg med tilsvarende kjøring med en Q-drivlinje ha brukt et par-tre kwh ekstra - da ville forskjellen i  ladetid blitt nærmere 2,5 time. For min del ville 2,5 time ekstra ladetid bety at jeg måtte ha tatt en ladestopp en gang imellom, nå må jeg aldri lade på vei til/fra jobb. Jeg kunne selvfølgelig ha kjøpt meg en 11kw hjemmelader, men nå tar Renault 25k ekstra for den - på toppen av det hele får vi vel nå nettleie basert på forbrukstoppene - da blir 11kw hjemmelading fort dyrt...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Du treng ikkje går for 11 kw. Kva med 7 kw 3fase. Da vil ikkje auke effekttariffen fordi du går frå 1fase til 3faselading og effekttariffen går på ampereen på høgaste fasen.

Med 7 kw vil du meir enn halvere ladetida.
Da vil skåne batteriet mykje betre fordi du får lada med høgare batteritemperatur heilt til 100%
3 faselading er mykje meira effektivt på Zoe enn 1 faselading.

Har du 400v anlegg så kostar ein ladestasjon ca 4000 kr. Har du IT eller TT anlegg må du ha ein trafo i tillegg. Den kostar ca 4000 kr på Finn.no
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på mandag 29. januar 2018, klokken 17:49
Du treng ikkje går for 11 kw. Kva med 7 kw 3fase. Da vil ikkje auke effekttariffen fordi du går frå 1fase til 3faselading og effekttariffen går på ampereen på høgaste fasen.

Med 7 kw vil du meir enn halvere ladetida.
Da vil skåne batteriet mykje betre fordi du får lada med høgare batteritemperatur heilt til 100%
3 faselading er mykje meira effektivt på Zoe enn 1 faselading.

Har du 400v anlegg så kostar ein ladestasjon ca 4000 kr. Har du IT eller TT anlegg må du ha ein trafo i tillegg. Den kostar ca 4000 kr på Finn.no
Har it-nett. 4k for trafo, 4k for ladestasjon, og minst 4k for elektriker - det blir fort penger av sånt! Nå har jeg bare hatt bilen en mnd, men det har til gjengjeld vært en måned med krevende vær/føre med tilhørende ekstremt høyt forbruk. Det har vel skjedd to-tre ganger at vi har måtte ta fossilbilen om ettermiddagen slik at Zoen skulle få lade, tar jeg hardt i har det vel kostet meg 10l bensin - noe sier meg at det vil ta noen år å spare inn 12k...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA