Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde

Startet av jkirkebo, søndag 18. desember 2011, klokken 22:35

« forrige - neste »

RogerB

Sitat fra: Arnie på torsdag 08. desember 2011, klokken 20:07
Think-gjengen det referes til ovenfor var undertegnede og sønn Audun, som kjørte våre to Think fra Oslo til Trondheim for tre år siden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1428.0.html

Vi stoppet flere steder underveis og "tagg" strøm, og fikk uten unntak ja. Bensinstasjoner var de foretrukne "ofre" (Dombås f.eks), for de har som regel en jordingskontakt ute på veggen (for støvsuging etc). Men vi fikk også strøm hos butikker, kafeer og overnattingssteder.

Tre år senere er langtur med elbil fortsatt litt eksotisk, så jeg vil tro det er lett å få ja på forespørsel om strøm. Ingen ville ha betaling i vårt tilfelle. Men hvor lenge dette vil vare, er jeg usikker på...

Derfor er det viktig at støtte til etablering av hurtigladestasjoner nå blir mer geografisk prioritert. Dombås og Oppdal er mye viktigere enn enda en hurtiglader i Osloområdet.


Var det dere som kjøpte de nye Leaf taxiene i Trondheim også?
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Arnie

Vi har kjøpt en taxi-Leaf. I tillegg kommer det fem til i Trøndertaxi, pluss en i Stjørdal taxi. Publikums muligheter til utslippsfri drosjetransport i Trondheimsregionen øker drastisk, og vi synes det er svært positivt at vi får flere elektrifiserte kolleger.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

sven erik

jeg skal slå deres  lrngde med en i Miev jeg  drar nå til mallaga med denne  å skal  regner jeg med kjøre hele tyskland  på en dag noe iver 50 mil på en dag mulig jeg kjører en del lenger på den dagen

Lars C. Krogenæs

#33
Div. Innlegg om utenom tema er fjernet. Oppfordrer alle til å holde seg til tema.

Lars
Forum admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2011, klokken 01:42

Bilen har passert 2200km nå, på 38 dager.

Har passert 2450km på 26 dager :-) får se hva 38 dager vil gi.....

Mortenmann

Sitat fra: Finnøy på onsdag 14. desember 2011, klokken 23:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2011, klokken 01:42

Bilen har passert 2200km nå, på 38 dager.

Har passert 2450km på 26 dager :-) får se hva 38 dager vil gi.....
Du har litt rutine i undersjøiske tunneler?
Vi bor i Stavanger. Har hytte på Hjelmelandssiden av Ombo. 61 km kjøring, men tre heftige tuneller samt bratte Ombo. Er det noe sak å kjøre denne turen?
SølvLeaf

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#36
Sitat fra: Mortenmann på torsdag 15. desember 2011, klokken 00:16
Du har litt rutine i undersjøiske tunneler?
Vi bor i Stavanger. Har hytte på Hjelmelandssiden av Ombo. 61 km kjøring, men tre heftige tuneller samt bratte Ombo. Er det noe sak å kjøre denne turen?

Prøvde forrige helg med Stavanger / Finnøy tur-retur på 1 lading (100%). Klarte såvidt rekkevidde på 76km t/r med 0% igjen på Carwings etter endt tur i forhold  ca +2grader og regn.
Du klarer fint å kjøre til Ombo, men du trenger noen timer med ladekabel 10A -eller helst 16A - før returen. Hurtigladestasjonen på Randaberg kan være en veldig god venn.

La bilen renne ned bakkene i ECO modus: skal du spare noe i de undersjøiske oppoverbakkene så er det best å ligge i ca 40-50km/t oppover (kjedelig...).
Oppoverbakker sluker dessverre strøm, har enda ikke passert over 90km på en 100% lading pga disse bakkene uansett hva jeg har prøvd  (f.eks. gangfart nattestid opp Rennfast.... :-(  brukte veldig mye strøm opp bakken uansett).

gbzdoc

Du sparer nok ikke så mye på lav fart før du kommer opp i hastigheter hvor luftmotstanden er gjeldende. Merker stor forskell i en tunnell med mye trafikk kontra lite trafikk da vinden i tunnellen er med på å skyve deg frem også. (Blir tydelig mer medvind med mye trafikk. :)

Misstenker at de moderne børsteløse motorene er såpas effektive selv med mye motstand (1,5 tonn bil opp en bakke) at man ikke taper veldig mye på å holde grei fart. Synes jeg merket mye større forskjell på Buddyen som hadde børster.

Aspiranten

Sitat fra: Finnøy på torsdag 15. desember 2011, klokken 01:09Prøvde forrige helg med Stavanger / Finnøy tur-retur på 1 lading (100%). Klarte såvidt rekkevidde på 76km t/r med 0% igjen på Carwings etter endt tur i forhold  ca +2grader og regn.

Er dette rundt 8 undersjøiske tuneller du må igjennom totalt? Hvor mange høydemetre tror du ca. turen går over?

Jeg er veldig gira på å kjøre til fjells med vår Leaf, men det betyr 1km rett til værs her oppe og det finnes ikke så mange ladestasjoner ute i periferien.
Nissan Leaf

Mortenmann

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 15. desember 2011, klokken 17:02
Sitat fra: Finnøy på torsdag 15. desember 2011, klokken 01:09Prøvde forrige helg med Stavanger / Finnøy tur-retur på 1 lading (100%). Klarte såvidt rekkevidde på 76km t/r med 0% igjen på Carwings etter endt tur i forhold  ca +2grader og regn.

Er dette rundt 8 undersjøiske tuneller du må igjennom totalt? Hvor mange høydemetre tror du ca. turen går over?

Jeg er veldig gira på å kjøre til fjells med vår Leaf, men det betyr 1km rett til værs her oppe og det finnes ikke så mange ladestasjoner ute i periferien.
Det finnes en tabell som sier at 300 høydemeter stigning er en strek forbruk. 600 meter unnakjøring er en strek lading fra regen. ;)
SølvLeaf

MARIUS_EL

Sitat fra: Finnøy på onsdag 14. desember 2011, klokken 23:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. desember 2011, klokken 01:42

Bilen har passert 2200km nå, på 38 dager.

Har passert 2450km på 26 dager :-) får se hva 38 dager vil gi.....

Har passert 5200 på 31 dager    :o


Finnøy (Arne Johan Larsen)


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 15. desember 2011, klokken 17:02

Er dette rundt 8 undersjøiske tuneller du må igjennom totalt? Hvor mange høydemetre tror du ca. turen går over?

Jeg er veldig gira på å kjøre til fjells med vår Leaf, men det betyr 1km rett til værs her oppe og det finnes ikke så mange ladestasjoner ute i periferien.

Hei, det blir 3+3 undersjøiske tunneller (dvs 6 tur-retur). Siden det er noe regenerering i nedoverbakkene så blir det ikke det samme som 1km oppver til fjells. Hvis jeg ikke husker helt feil er vel tunnellene på -220, -130 og -250m som gir totalt ca 700 høydemeter x2, men siden det inkluderer tilsvarende nedover så er det ikke helt sammenliknbart. Ville ikke regnet med mer enn 60km komfort rekkevidde oppover mot fjellet; finner du et ladepunkt ca 60km fra målet på fjellet og får fyllt max derfra så ville det vært mer betryggende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA