Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg i-Miev

Startet av cmartin, søndag 23. oktober 2011, klokken 21:43

« forrige - neste »

cmartin

Hei,
Jeg kjørte på vei til jobben i dag med 45 % igjen på batteriene. Dette går normalt veldig fint! MEN i dag så kom kjørelyset på på 35 %. Det har aldri før kommet på så tidlig. Uansett så tenkte jeg at det går jo kjempefint å komme på jobben. Jeg har jo 35 % igjen(pleier å ta 15-20% å komme meg på jobben). For å gjøre historien kort så stoppet jeg helt opp på motorveien, kom meg inn til siden og fikk tatt en "reset" (eller hva vi kaller det) og fikk krabbet meg fram til jobben. Dette var så vidt jeg klarte, siden jeg måtte dytte bilen de siste 10 meterne. Nå står det jo at jeg har igjen 20 % batteri? men hvorfor stoppet den nå?

Jeg har jo hatt bilen helt nede i 10 % uten at lampa har lyst. (det er bare de siste mnd jeg har sett lampa komme på når man kommer ned til rundt 20 %.)

/Christian




Trond Arve

Det er vel spenningen på batteripakka som styrer både begrensningslampa og stopp, så vidt jeg har forstått.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lars C. Krogenæs

Har du brukt bilen i høstferien, eller har den stått stille i en ukes tid?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cmartin

Ja, den har stått en ukes tid, men batterilyset har aldri begynt å lyse så tidlig.


Lars C. Krogenæs

Sitat fra: cmartin på mandag 10. oktober 2011, klokken 10:39
Ja, den har stått en ukes tid, men batterilyset har aldri begynt å lyse så tidlig.

Hvis du ikke full-ladet bilen før du dro i dag, men dro avgårde med strømmen som var på batteriene siden før høstferien, tipper jeg batteriene har selv-utladet, og spenningen derfor har fallt raskere enn det energitank-måleren viser på dæshen.

Full-lad bilen, og dette løser seg. Ville ikke vært særlig bekymret.

Det er et vanlig syn å se PSA biler bli stående langs veien mandagen etter ferien, så ikke føl deg ensom :-)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Boogie

#5
Dette er allikevel ikke noe godt tegn.
Ved 35% burde spenningen vært på ca 110V.

Lyset kommer på ved 100V
Hvor ble disse 10V av?
Er det 10 celler som ikke er med?

Tror nok ikke det er så galt, men det er helt klart et tegn på at batteriene bør sjekkes før man får en eksplosjon.

Om batteriene har stått fulladet denne uken, så kan det være årsaken.
Du får da ubalanse og stor selvutlading.

Ved 45% er selvutladingen nesten ikke merkbar...

Mål spenningen på de tre kassene og del på antall blokker i hver kasse (hhv 3,6 og 11).
Da har du sammenlignbare verdier som gir en indikasjon på tilstanden.

Målingen bør gjøres ved flere kapasiteter, og ikke bare på fulladet.

Sjekket en bil nylig som så fin ut ved 100%, men som hadde en celle som sviktet ved 70%, og enda en som sviktet ved 20%.
Og på denne bilen kom ladelyset på ved 10%...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

cmartin

Ok,
Hvem er det som kan utføre det i Asker?
Er enviro de eneste?
Går det an å ta en batteriservice (ikke påfylling av vann) som kan hjelpe?

cmartin

Snakket med enviro. Han sa at det var blitt differanse på batteriene når de har stått 1 uke i ro.
:)


MEN han sa også at jeg egentlig ikke burde bruke så mye av det "nedre" siktet av batteriene så mye.
Altså burde jeg lade den når den er 40 %.  Jeg har alltid kjørt ned til ca 20 %. (trodde det var det beste) og ladet batteriene herifra. Stemmer dette?? burde jeg kun kjøre den til ca 40 og så lade den?

Elmo

Vil først si meg enig i svarene så langt.

Sitat fra: cmartin på mandag 10. oktober 2011, klokken 11:43
Hvem er det som kan utføre det i Asker?  Er enviro de eneste?
Enviro er eneste i Asker. Så har du Valdemar på Fornebu (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3813.0.html).
Men DU kan da gjøre det selv, evt med litt assistanse fra meg

Sitat fra: cmartin på mandag 10. oktober 2011, klokken 11:43
Går det an å ta en batteriservice (ikke påfylling av vann) som kan hjelpe?
Det kalles vedlikeholdslading (balance charge), og det kan i høyeste grad hjelpe. Bilen gjøre det av seg selv ca hver 10´ende lading. Du kan starte det med evLite eller Actia. Men det skader absolutt ikke å fylle vann i samme slengen, dvs ta vannservice (Maintanance charge), og godt å få gjort det før kulda setter inn.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Trond Arve

Sitat fra: cmartin på mandag 10. oktober 2011, klokken 12:17
MEN han sa også at jeg egentlig ikke burde bruke så mye av det "nedre" siktet av batteriene så mye.
Altså burde jeg lade den når den er 40 %.  Jeg har alltid kjørt ned til ca 20 %. (trodde det var det beste) og ladet batteriene herifra. Stemmer dette?? burde jeg kun kjøre den til ca 40 og så lade den?

Det er alltid best å kjøre bilen i øvre sjikt. En tommelfingerregel er at lading startes fra under 50% rest. Tomkjøring benyttes med varsomhet for å motvirke minneeffekt, se http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt

Jeg ville foretrekke lading fra 40% framfor 20% rest.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Boogie

Jeg ville nok vært forsiktig med å holde meg over 40% hele tiden siden det vil generere krystallisering.
20% regelen høre helt OK ut for meg. Ved 20% vil eventuell krystallisering kunne forsvinne (ikke over natten, men over tid).
Ved 40% tror jeg ikke det er tilfelle.
Jeg pleier å kjøre mine biler ned til 20% før jeg drar på ferie.
Tar ut en av hovedsikringene, samt kobler fra 12V batteri for å unngå tapping av batteriene.
Kjedelig å komme hjem til tom bil, som man ikke får startet eller ladet.
Det kan skje dersom sirkulasjonspumpen "henger seg opp" og går hele tiden.

NiCd batteriene tar ikke skade av dette, men det gjør blybatteriet....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Gamle AX'en min fikk ladelyset på ved ca 30% og målinger av kassene slik Boogie nevner tilsa 5 defekte celler i 6er kassen.

Normalt fordeler disse defekte cellene seg på hver sin blokk, men i dette tilfellet var det samtlige celler i en blokk som hadde tatt kvelden, og dermed er bilen på veien igjen med kun en innbytteblokk.

Ellers bør en være ytterst forsiktig med å kjøre biler uten batteriovervåkning for langt ned. Uten overvåkning kjører en i praksis i blinde, og gambler på at reversering ikke skjer.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA