Hovedmeny

Miljøbiler

Startet av Griffel, lørdag 20. oktober 2007, klokken 18:20

« forrige - neste »

Griffel

Sitter og leser Auto Motor und sport fra 12 september, hvor de har spandert 5 sider på hva bilfabrikkene gjør for å komme politikerne i møte med lavere drivstofforbruk. Størst oppfinnsomhet er det nok på navn og begreper.

Microhybrid.
Systemer med startergenerator som i bykjøring tillater at motoren stopper når bilen stopper, og som når det blir grønt lys trekker bilen igang elektrisk og starter motoren samtidig. Sikkert en forbedring særlig i bykjøring, og så høres det jo fint ut da med Microhybrid.  (Smart, Fiat, Opel, Daimler)

Blue Motion
VW bruker alle tradisjonelle triks, aerodynamikk, lange step på giret, vektreduksjoner, dieselmotor, lavenergidekk, olje med lav viskositet etc. De syntes vell det var å gå over streken og kalle dette for Grønn teknologi så de nøyde seg med Blå, og VW Polo Blue slår så vidt Prius i CO2 utslipp, og er bra for den er jo grønn.
Datterselskapet Skoda satser derimot grønt på en «Green Line» kolleksjon

Bluetec
Mercedes satser også på blått og dermed får de en E 300 med diesel ned i et forbruk på 7,3l på 10 mil og CO2 på lave 194g/km  ikke rart at de er stolte, for det er jo nesten like bra som den miljøvennlige Lexus RX 400h med 192g/km og 8,1l bensin på 10mil.

ECOnetic
Ford svar på Blue Motion, lavenergi dekk og tynn olje.

ecoFleks
Opel kunne jo ikke være dårligere. At Ford skriver ECO og Opel eco  viser hvor oppfinnsomme marketing avdelingene er, la oss håpe at ingeniørene har litt mer.

E-Flex
Opels plugg in hybrid (tidliger Volt?) med 55km på batteri, og Volvos C30 Hybrid med 100km batteridrift.  Nå må Volvo komme med et kult navn på stikkontakten sin.

Two-Mode-Hybrid
BMW, Daimler og GM er sammen om dette som er en kombinasjon av mikrohybrid og seriehybrid.

Så nå har vi: Parallel hybrid; serial hybrid; full hybrid; two mode hybrid; mild hybrid og micro hybrid. Det er sikkert bra alt sammen.
Jeg tror nok myndigheten vil ha en grenseoppgang etterhvert som variantene kommer. (tenker på avgiftsberegninger)

PS De fikk med seg Mitsubishi i EV 4 seter med 130km/h og 160km rekkevidde og nevnte at den nok var den mest miljøvennlige av dem alle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Fra tidligere (20 - 30 år siden) husker vi Golf E og Passat E, som hadde stopp/start automatikk. Dvs at motoren stoppet av seg selv når bilen sto stille i 10 sekunder og startet igjen av seg selv når man tro på gasspedalen. Det slo vel ikke helt an i vinternorge med kjørelyspåbud.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#2
Ideen bak er den samme, måten det gjøres på er vesentlig forbedret.

Nå er det mer effekt og høyre spenning bak start mekanismen og dermed blir den veldig mye mer pålitelig, så det var vell litt flåsete av meg å antyde at start stopp automatikk er det samme som det som nå kalles Micro-Hybrid.

Riktigere er det vell å si at start stopp automatikk er videreutviklet til det som nå kalles Micro-Hybrid.

Ellers må en jo kunne si at antallet av ulike hybrid varianter virkelig har tatt av, og det kan jo være morsomt når bil diskuteres i lunsjen, og noen snakker om å kjøpe en hybrid bil, å kunne si at:
Ikke kjøp Opel Corsa for den er jo bare en micro-hybrid og Civik-hybriden er jo egentlig en Mid-hybrid. Priusen derimot er en fullhybrid, eller kanskje heller en kombinasjon av micro-hybrid, paralell hybryd og seriehybrid, men snart kommer jo Mercedes med sin Two-Mode hybrid men egentlig bør du vell vente til Volvo kommer med sin Plug-in serie hybrid for det er jo egentlig den ultimate hybriden, eller hva tror du?

Så er det bare å vente på svaret.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Blir også spennende å se om noen av disse hybridversjonene får lov å kjøre i kollektivfeltet.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. oktober 2007, klokken 20:36
Blir også spennende å se om noen av disse hybridversjonene får lov å kjøre i kollektivfeltet.  ;D

Dette er jo politikk, men skulle jeg gi noen råd måtte et minstekrav være at bilen måtte kunne lades fra nettet med innebygget lader og ha en minimum kjørelengde på fullading på f.eks 50-70km.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Ville bare minne om at mye av det som presenteres som "revolusjonerende nyheter" faktisk er gamle oppfinnelser. Det samme kan sies om dynastarter, en dings som skulle gjøre to jobber, men som ikke klarte noen av jobbene særlig bra. Bra at man hadde startsveiv før i tiden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#6
For ikke å snakke om Seriehybrid med Navmotorer.

Ferdinad Porsche vant et fjelløp i Semmering i 1900 og i 1901Exelberg Rally med sin seriehybrid Lohner-Porsche, med 4 navmotorer. En bensinmotor med dynamo leverte strømmen. Ferdinad Porsche satt selv bak rattet i disse løpene. Mer enn 300 solgt.
Men han viste nok ikke at det han produserte var en seriehybrid. Hva han kalte det vet jeg ikke.

Litt videreutvikling og et nytt navn er tingen. Da blir en dynastarter plutselig til en microhybrid. Eller en bil med lang gearutveksling plutselig et eller annet Blue eller Eco.

Men litt utvikling har det jo vært da, leste nettopp i motor om Toyota som for 35 år siden hadde sikkerhetsbelter og varmeapparat som ekstrautstyr, og på min 1.bil, en VW boble var støtdempere ekstrautstyr. (Den var ikke ny da jeg kjøpte den og den hadde støtdempere eller "snubbers dersom det er montert" som sto i instruksjonsboken). :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA