Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slik skal det gjøres.

Startet av hkaspenberg, onsdag 07. september 2011, klokken 11:12

« forrige - neste »

hkaspenberg

Har Finn-Arne's Think inne til vannservice og synes temperaturen i pakka er vel høy. Når den ankom med rundt 70% SOC lå temperaturen på 36-37 grader. Under like forhold holder min egen rundt 25-26 grader. Hvorfor denne forskjellen?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

#1
Er det avlest temperatur, eller vanntemperatur? Det er meget unormalt med en slik vanntemperatur.

Kan være at blokken temperatursensoren sitter på er i ferd med å gå inn i "thermic meltdown".

Følg med på hva som kommer ut av vannstussene under bilen. Kommer det grå/svart røyk ut, eller du kjenner en litt ekkel lukt bør du stoppe, så ikke fyllerekken får sot / eksplosjons skader.

Samme skjedde i garagen min i går under benketesting. Valgte å avslutte oppladingen og ta blokken ut. Den hadde da en gasstemperatur på over 60 C, og en kunne kjenne varmen fra celle nr 3, og se at blokkspenningen kolapset med ca 1 V.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#2
Sitat fra: hkaspenberg på lørdag 13. august 2011, klokken 12:06
rundt 70% SOC lå temperaturen på 36-37 grader.
Antar at du oppgir max og gjennomsnittlig batteritemperatur avlest i BMS med FR-2000 og svaret bygger på det.
Sitat fra: hkaspenberg på lørdag 13. august 2011, klokken 12:06
Under like forhold holder min egen rundt 25-26 grader.
Sikker på at det er like forhold?

Med varme netter og enda varmere dager i sommer og med daglig kjøring på 80 - 90 km samt parkering ute i sola, har batteritemperaturen i "El Rayo" sjelden vært under 30o og ofte oppe i 38o ved normal kjøring.

Foreslår at du sjekker:
* Nok vann, sirkulasjon i ekspansjonstanken
* Frysepunkt, ser vannet rent ut og ikke skummer (ble kjølevannet byttet ved 7 års service?)
* Det har tidligere vært nevnt at vannpumpa i enkelte tilfeller går baklengs med redusert vannstrøm  som resultat
* Radiatoren tett av støv, barnåler, løv osv.
* Luft i radiatoren
* Begge kjøleviftene går

* BMS logg batteritemp 35 - 45o, 45 - 55o og over 55o.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

En liten korreksjon:
Når vannpumpen får feil polaritet vil den rotere motsatt vei, men siden det er en sentrifugalpumpe  vil vannet strømme riktig vei, men med kraftig redusert kapasitet og trykk.

Radiatoren luftes gjennom den lille 5 mm skruen oppe på endestykket på radiatoren. Den har 8 mm sekskant. ta bort grillen. Åpne et par tørn, vent til det ikke kommer mer luft, og steng. NB alugjenger, trekk til forsiktig!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Baltor

Sitat fra: hens på søndag 14. august 2011, klokken 09:39
Radiatoren luftes gjennom den lille 5 mm skruen oppe på endestykket på radiatoren. Den har 8 mm sekskant. ta bort grillen. Åpne et par tørn, vent til det ikke kommer mer luft, og steng. NB alugjenger, trekk til forsiktig!
Dette er et godt tips og noe alle med Think Classic bør sjekke. På den ene bilen vår startet viftene temmelig ofte, det viste seg at det var mye luft i radiatoren.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hkaspenberg

Takker alle for gode tips. Til tross for høy temperatur valgte jeg å fortsette vedlikeholdsladingen til omlag 20Ah og spenningen begynte å falle igjen. BMS viste da 41 grader. Bilen hadde gått 400Ah overlading siden sist. Fyllte rundt 7.5 liter pluss overløp. Overløpsvannet hadde ingen spor av lut så vidt jeg kunne kjenne og lukte. Vi får se hvordan det går videre, men det bør vel monteres en eller annen form for pakkeovervåking, f.eks. Robometer slik at det er lettere å følge med.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ken

Det er ikke farlig at kjølevann temperatur kommer over 40 grader ved vedlikeholdslading. Laderen vil stopper opp en periode mens kjøleviftere kjører. Lading begynner igjen ved 37grader og man trenger tilsyn med BMS 111 så at man er tilstede ved ladestopp når 50Ah har blitt overladet.
Indremotstand med disse gamle Saft blokker betyr at flere og flere biler vil oppleve ladestopp underveis.
IKKE AVSLUTTER OVERLADING PGA DETTE! Du risikerer lut overløp ved neste servicelading.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hkaspenberg

Sitat fra: Ken på tirsdag 16. august 2011, klokken 00:01
IKKE AVSLUTTER OVERLADING PGA DETTE! Du risikerer lut overløp ved neste servicelading.
Her strides vel de lærde. Elektrolux har lært meg at servicelading godt kan stoppes når spenningen er i ferd med å falle og temperaturen stiger.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Rekorden min er 9 Ahr overlading før kriteriene mine var i boks.

På en annen bil, måtte jeg starte vedlikeholdsprogrammet en ekstra gang før jeg ble fornøyd, og endte opp på 55 AHr overlading.

Kommer helt an på hvor lenge det er siden aktiv bruk av batteriet, og litt på omgivelsestemperaturen.

Aldri hatt problemer med lutoverløp i etterkant.

Min påstand er at 50 Ahr / 49 Ahr overlading på h.h.v. B 111 / B116 programversjonene er laget for verkstedspersonellets beste, ikke batterienes.

Ellers har jeg for tiden stor suksess med å fylle lut i stedet for vann på en bil der verkstedet tilsynelatende ikke oppdaget at laderen røk under vannservice. Historien er at en bekjent kjøpte bilen som ikke lenger fungerte. Bilens originale batteri kjøpte jeg, mens eieren oppgraderte til Litium. Test av blokkene avslørte jevnt dårlig kapasitet på rundt 75 Ahr, og store mengder lut rant ut under opplading. Neste clue kom da bilens lader ikke fungerte. Jeg monterte pakken i en av mine Think'er, og kjørte det blokkene var gode for. Etterhvert som luten ble mer konsentrert grunnet vannforbruk økte kapasiteten fra rundt 60 Ahr til opp mot 90 Ahr målt med Robometeret og jeg fyllte bilen med lut i stedet for vann for å gjennvinne opprinnelig lutkonsentrasjon.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA