Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjon på E6 før Hamar

Startet av Mollerup, torsdag 11. november 2010, klokken 21:58

« forrige - neste »

SaxoMann

Ja, det er den originale laderen som benyttes, så vidt jeg vet.
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

El rayo

Har sett flere tilfelle av brudd i ladekabelen der den kommer ut av Marechal-kontakten. Her bøyes kablen hver gang kontakten sette inn og tas ut. Til å begynne med ligger ledningsendene inntil hverandre og kabelen kan fungere noen ganger, svikte andre ganger og etter en stund. Det kan være årsaken til at bilen ikke lades fullt.

Kabelen kan fungere noen år igjen når man kutter av de innerste centimeterne ved Marechal-kontakten. Aller helst bør hele kabelen byttes. Og Schuko-kontakten, som Boogie sier.

Skjærer du isolasjonen på langs på alle 3 ledningene etterpå vil du se bruddet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

SaxoMann

Det som gjør at jeg lurer på om det er relatert til temperatur, er at dette oppsto når det ble varmt vær ute. I går prøvde jeg å sette på varmeapparatet før jeg satte bilden til lading. Da høres det ut som det går det en vifte (ikke viften foran radiatoren), og ladingen startet fint, og den ladet seg også fullt opp. Kanskje bidrar denne viften til å kjøle en eller annen komponent som er med på å styre lading?
Hvordan er det med radiatoren og radiatorviften i el-biler-har de noen funksjon? Skal radiatorviften koble inn å gå? Når er det naturlig at radiatorviften i så fall kobler inn?
Skal den feks koble inn under lading?
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

Boogie

Viften kobles inn med en egen sensor som sitter på radiatoren. Denne starter enten ved at det er for varmt ute ved kjøring, eller ved lading når temperaturen blir høy nok.
Det er ingen andre vifter som skal gå under lading. Kan det være kjølepumpen du hører?
Enten det eller at de som bygde om bilen har satt inn en ekstra vifte som ikke er original.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

SaxoMann

#49
Tja, det er en vifte som jeg tror bare går når varmeapparatet har vært i bruk. Jeg skal forhøre meg med Alternativ Energi om det er satt inn en vifte av noe slag i forbindelse med ombygging.

Fant også dette i et skjema fra Electrolux et annet sted i forumet (som brukes ved service): Test begge hastigheter på kjølevifte til motor:  Skal svive med tenning på. Raskt ved å dra ut tempsensor på motor / diagnoseutstyr
Test Kjølevifte radiator: Kan aktiveres med diagnoseutstyr / ved å dra ut kontakt til termostat

Ut i fra dette ser det ut som det er to vifter: 1.kjølevifte til motor. 2. Kjølevifte radiator.

Er det to vifter?

Det jeg også har lagt merke til nå under min prøving og feiling, er at de gangene jeg koblet til lading og ladingen starter, så hører jeg et svakt klikk rett etter at jeg har koblet til lading, men før vannpumpen begynner å surkle og lysene blinker.

Når jeg kobler til lading og ikke hører dette klikket, så starter heller ikke ladingen. Er det noen som skjønner noe mer av dette da?
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

El rayo

Sitat fra: SaxoMann på søndag 15. mai 2011, klokken 12:57
I går prøvde jeg å sette på varmeapparatet før jeg satte bilden til lading. Da høres det ut som det går det en vifte (ikke viften foran radiatoren), og ladingen startet fint, og den ladet seg også fullt opp. Kanskje bidrar denne viften til å kjøle en eller annen komponent som er med på å styre lading?
I Webasto vannvarmeren sitter det både vifte som tilfører luft til forbrenningen og vannpumpe som sirkulerer det varme vannet gjennom varmeapparat-registeret inne i kupeen. Det er nok disse du hører. Tror ikke det kan føre til at noe blir kaldere et sted, Webasto-en er kun en varmer. Det er nok tilfeldig at ladingen kom igang når du startet varmeapparatet først.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: SaxoMann på søndag 15. mai 2011, klokken 15:58
Er det to vifter?
Ja, det er det. Radiatorvifta kjøler vannet som sirkulerer i elektronikkboksen. Motoren er luftkjølt og det er en egen vifte til dette.

Og så er det enda en vifte til varme og friskluftanlegget i kupeen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: SaxoMann på søndag 15. mai 2011, klokken 15:58
Ut i fra dette ser det ut som det er to vifter: 1.kjølevifte til motor. 2. Kjølevifte radiator. Er det to vifter?
Ta en titt på prinsippskissen her, hhv. 12 og 15.

Sitat fra: SaxoMann på søndag 15. mai 2011, klokken 15:58
...... men før vannpumpen begynner å surkle ......
Hvis der surkler skikkelig når vannpumpen starter så ville jeg sjekket væskenivået i kjøletanken (11 på tegningen).
For lite "vann" der kan gjøre at laderen ikke får nok kjøling.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

SaxoMann

#53
Takk for henvisningen til figuren!
Vil tro at væskenivået i forbindelse med vannpumpen er ok, siden det bare er 1 mnd siden Enviro byttet vannpumpumpen. Og det er nok mer riktig å beskrive lyden som litt klukking. Jeg skal sjekke for sikkrehets skyld.

Hvordan kan jeg teste om hhv radiatorviften og kjøleviften for motor funker som de skal (både at de går og at de kobler inn når de skal)? Eller er dette en oppgave for Enviro?
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

El rayo

Sitat fra: SaxoMann på søndag 15. mai 2011, klokken 19:03
Hvordan kan jeg teste om hhv radiatorviften og kjøleviften for motor funker som de skal (både at de går og at de kobler inn når de skal)? Eller er dette en oppgave for Enviro?
Som du skriver i post #49 kan radiatorviften sjekkes ved å trekke ut kontakten til termostaten. Den er lett å komme til, den sitter øverst på radiatoren om jeg husker rett (eller var det på Saab-en til broderen?)

Kjøleviften til motoren finner du lettest ved å se etter en tykk luftslange, ca 10 cm i diameter, som går i en bue fra kjøleviften og ned til til motoren. Tror termostaten på motoren er vanskeligere å finne fr aoversiden i motorrummet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

SaxoMann

#55
Da har jeg sjekket meg et hakk videre...Væskenivået i forbindelse med vannpumpen var bra. Da jeg startet motoren, begynte kjøleviften til motoren å gå. Radiatorviften gikk ikke.
Stoppet motoren og koblet fra termostaten på radiatoren. Startet bilen. Da gikk også radiatorviften. Det kan jo tenkes at termostaten på radiatoren er gåen? Er det noen måte jeg kan teste det på? Når vil typisk radiatorviften koble seg inn?
I og med at det er radiatorviften som skal kjøle vannet som går til elektronikken, så kan det jo tenkes at en ødelagt termostat vil kunne medføre de ladeproblemene jeg opplever når det er varmt?
Bør jeg koble fra termostaten slik at radiatorviften går hele tiden, inntil jeg har fått sjekket/byttet termostat? Er det evt noen problemer knyttet til å la radiatorviften gå hele tiden?
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

elektrolux

Jeg tviler på at radiatorviften noengang starter under normal opplading. Inntil fulladet batteri kjøler disse vesken som sirkulerer i kjølesystemet, og etter det er mengden vann så stor, at det ikke rekker å komme opp i så høy temperatur før laderen likevel stopper.

Hva med å ta en test med et vanlig ut/inne termometer med uteføleren liggende oppi ekspansjonstanken? Slike termometer har jo max/min minne, og kan fortelle deg om temperaturen har vært oppi over 30C som skal til for å starte kjøleviften
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

SaxoMann

Hei sann, der var noen tidlig på! Jeg skal teste det med max/min-termometer i ekspansjonstanken. Men dersom radiatorviften ikke starter under kjøring, så antar jeg væsken blir varmere enn 30 grader. Dermed kan det jo være at væsken blir for varm til å gi tilstrekkelig kjøling og at lading dermed ikke vil starte når jeg setter den til lading rett etter kjøring?
Hva med spørsmålet angående om jeg bør koble ut termostaten, slik at radiatorviften går hele tiden, inntil jeg har avklart om termostaten er gåen?
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

Boogie

Dersom termostaten til radiatorviften svikter, så skal viften gå hele tiden.
Ut fra det du sier, så tror jeg ikke du har problemer med radiatorvifta.

Vifta til motoren er egentlig to motorer, men montert i samme hus.
Ved oppstart starter den ene vifta som går med lav hastighet.
Nede i forkant av motoren på samme side som der børstene blir inspisert, så sitter det en kontakt.
Trekk ut denne, så skal kjølevifta til motoren starte opp på full fart.
Komputeren tror nemlig at tempføleren i motoren er ødelagt, og starter vifta.

Om vifta ikke går, så sjekk sikringen (20A). Ofte er denne sikringen ødelagt fordi vifta går for sjelden, så når den starter, så er motstanden for stor, og sikringen går. På Saxo er denne sikringen vanskelig å finne siden den sitter langt oppe i dashbordet.
På P106 er det ganske greit å komme til.

Forøvrig har hverken motorvifte eller Webasto noen ting med lading å gjøre....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA