Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

26 Vindturbiner på vei til Jæren

Startet av Ketil Vestby, fredag 25. februar 2011, klokken 18:09

« forrige - neste »

hens

#15
"De fleste agregatene er vel utstyrt med invertere, og om jeg setter ladingen på 10A noen timer, så burde vel dette virke?"


De færreste aggregater er utstyrt med inverter. Turtallet på 3000 o/min, og 2-polet anker gir 50Hz vekselstrøm og magnetiseringstilpasningen gir riktig spenning.
Men sinuskurven er frynsete og turtallsvariasjon når laderen begynner å trekke strøm får overspenningsvernet til å flippe ut. Dette vil etter en tid brenne opp prechargekretsen inne i laderen.

Enkelte generatorer kan kobles om fra 240 til 120 volt. Kjøres denne strømmen gjennom likeretter, kan batteriet lades direkte, men da må en lage et ladeuttak på kontrollboksen,

En slik generator er Sincro R80 som sitter i "Race" aggregat. Disse selges bl.agjennom Mekonomen og gir 2kw kontinuerlig, eller ca 15 A ved 120volt. ( Think og psa)
Til Buddy må turtallet senkes for å tilpasse spenningen.
Jeg har tidligere lagt inn dette:
elbilforum.no/forum/index.php?action=printpage;topic=2488.0
her finner du skjema: http://www.sincro.com.au/manual/R80.pdf
Det kan av og til være vanskelig å få opp sincro adressen, søk da på: sincro R80
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jkirkebo

Sitat fra: ravn på lørdag 12. februar 2011, klokken 22:52
Jeg hadde noen forsøk med Thinken min for en del år tilbake, da jeg gikk nesten tom ved hytta , hvor vi ikke hadde innlagt strøm.
Honda aggregat som skulle kunne levere 3600w kontinuerlig, ment for finelektronikk.
Satte thinken på 10A, men det hjalp ikke.

Som andre her har sagt så startet aggregatet ett voldtsomt turtall når bilen startet lading, thinken koblet ut grunnet overspenning tipper jeg. Aggregatet roet seg, for så å gir på. Amperemeteret viste ett sekunds trekk, så dødt. Etter å ha forsøkt i 3-4 minutter turte jeg ikke mer, i frykt for å knekke laderen i bilen.

Høres ut som en dårlig designet lader. Ting som trekker mye strøm bør ha soft-start, dvs. at forbruket rampes opp over noen sekunder. Det fjerner slike problemer.

F.eks hadde jeg en billig Biltema 1200W vinkelsliper uten softstart, den lot seg ikke starte på aggregat, det stoppet tvert. En blå Bosch 2400W vinkelsliper med soft-start, dvs. doble effekten, startet fint på aggregatet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: hens på søndag 13. februar 2011, klokken 00:29
"De fleste agregatene er vel utstyrt med invertere, og om jeg setter ladingen på 10A noen timer, så burde vel dette virke?"

De færreste aggregater er utstyrt med inverter. Turtallet på 3000 o/min, og 2-polet anker gir 50Hz vekselstrøm og magnetiseringstilpasningen gir riktig spenning.
Men sinuskurven er frynsete og turtallsvariasjon når laderen begynner å trekke strøm får overspenningsvernet til å flippe ut. Dette vil etter en tid brenne opp prechargekretsen inne i laderen.

Igjen, dårlig lader. Jeg har et billig 2200W aggregat på hytta ("Norgesaggregatet"), til 1990,-. Batteriladeren er en Outback VFX2612E, kombinert 2.6kW inverter & 120A lader. Den belaster aggregatet med 1.6kW kontinuerlig når den lader og det har aldri vært problemer med hverken lader eller aggregat. Det går jevnt og fint på 70-75% belastning i mange timer i strekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hens

Det er nettopp softstarteren på laderen som er problemet, den kan brenne opp fordi den blir utsatt for noe den ikke er bygget for.

Prechargekretsen er en motstand som kobles inn for å lade opp kondensatorene i inngangen på laderen for å unngå strømsjokket som ville knekke sikringen.
Ved spenningsvariasjon og overspennig vil denne kobles ut og inn uten å bli ferdig med oppladingen, motstandene vil bli varmere og varmere inntil noe brenner av.

Å hevde at laderen er dårlig fordi den kan skades ved feilbruk er vel å skyte litt høyt!
Intet elektrisk utstyr er sikret nok for enkelte.
Bruk stikkontakt til å lade med, det er det laderen er bygget for.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jkirkebo

Sitat fra: hens på søndag 13. februar 2011, klokken 08:13
Det er nettopp softstarteren på laderen som er problemet, den kan brenne opp fordi den blir utsatt for noe den ikke er bygget for.

Prechargekretsen er en motstand som kobles inn for å lade opp kondensatorene i inngangen på laderen for å unngå strømsjokket som ville knekke sikringen.
Ved spenningsvariasjon og overspennig vil denne kobles ut og inn uten å bli ferdig med oppladingen, motstandene vil bli varmere og varmere inntil noe brenner av.

Hvis aggregatet ruser ivei og lager overspenning med en gang prechargekretsen kobler inn er det noe som ikke stemmer et eller annet sted. Enten har aggregatet en utrolig dårlig (defekt?) regulator eller så trekker prechargekretsen alt for mye strøm. Evt. er den for følsom for spenningsvariasjoner.

Laderen på hytta øker belastningen på aggregatet helt jevnt og ramper opp over ca. 5 sekunder. Turtallet forblir konstant men man hører at aggregatet jobber tyngre og tyngre. Kvaliteten på sinuskurven betyr nesten ingenting, dette skal jo uansett likerettes og glattes og om laderen er godt designet lager den fin og ren DC av nesten hva som helst.
Kjøkkenvifta på hytta vil derimot ikke gå på aggregatet, den bare står og brummer pga. dårlig sinuskurve.

Jeg planlegger selv å lade el-bil meg aggregat på hytta men det blir nok isåfall en Model S eller evt. Rav4EV om den kommer med lang nok rekkevidde (de skal jo bruke batterier fra Tesla). Regner med på kjøpe et ~6kW aggregat i så fall, f.eks Kipor IG6000 eller Honda EU6500. Men skulle ikke bilen la seg lade via aggregat blir det intet kjøp...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

commiesoft

Klart ladekontrolleren burde ha en softstart. Det sparer både elektronikken og
utstyret foran.

Forøvrig så er det litt rart at folka fra Think ikke deltar her. Hadde denne fabrikken vært
min hadde jeg tatt noen av dem i nakken og bedt dem høfligst om å delta i relevante fora
på nettet.

Microsoft har fått utrolig mye kred i det siste fordi de gjør nettopp det, deltar på nettet på
en god måte.

Ketil Vestby

Sitat fra: hens på søndag 13. februar 2011, klokken 00:29
De færreste aggregater er utstyrt med inverter. Turtallet på 3000 o/min, og 2-polet anker gir 50Hz vekselstrøm og magnetiseringstilpasningen gir riktig spenning.
Men sinuskurven er frynsete og turtallsvariasjon når laderen begynner å trekke strøm får overspenningsvernet til å flippe ut. Dette vil etter en tid brenne opp prechargekretsen inne i laderen.

Enkelte generatorer kan kobles om fra 240 til 120 volt. Kjøres denne strømmen gjennom likeretter, kan batteriet lades direkte, men da må en lage et ladeuttak på kontrollboksen,

En slik generator er Sincro R80 som sitter i "Race" aggregat. Disse selges bl.agjennom Mekonomen og gir 2kw kontinuerlig, eller ca 15 A ved 120volt. ( Think og psa)
Til Buddy må turtallet senkes for å tilpasse spenningen.
Jeg har tidligere lagt inn dette:
elbilforum.no/forum/index.php?action=printpage;topic=2488.0
her finner du skjema: http://www.sincro.com.au/manual/R80.pdf
Det kan av og til være vanskelig å få opp sincro adressen, søk da på: sincro R80
WOW! 1000 takk for supert svar!

Jeg bestiller meg en Buddy med BAES-batterier nå, fikk et fint tilbud fra Enviro.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA