Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kewet citi jet 5 gearkasse

Startet av PerBear, lørdag 13. august 2011, klokken 11:51

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. august 2011, klokken 00:40
Nissan leverer kun 10A ladekabel med Leaf da de mener de vanlige kontaktene våre (Schuco) ikke er egnet for 16A i mange timer i strekk dag ut og dag inn, de vil etterhvert gå varme og få dårlig kontakt. Hvor reelt problemet er vet jeg ikke, men tydeligvis reelt nok til at de ikke vil levere med 16A mobil ladekabler. 16A-løsningen til Nissan er en fastmontert EVSE uten plugg (direkte koblet) som koster ekstra.
Da syns jeg virkelig alle skal kreve å få med 16A ladekabel med CEE kontakt.
Så blir det opp til hver enkelt om man monterer CEE kontakt på veggen, bruker overgang, eller bytter til schuco.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. august 2011, klokken 11:41
Ja, det er enkelt å bytte, evt. setter du opp et CEE-stikk ved siden av så har du tilgang til begge deler. Delene får man rimelig på f.eks Biltema:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Tilkoblingsutstyr-1-fase/
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#16
Hva en har hjemme er en ting, noe annet er at 10A er tilgjengelig nesten over alt, i båthavna, hos tante, på Ikea osv. Så for praktisk bruk «over alt» i Norge trenger en nok en 10A dings, men jeg synes nok det er klart i overkant å måtte betale mangfoldige tusen ekstra for å ha mulighet for også å kunne lade med med det den innebygde laderen er god for. Nissan tør nok ikke stole på at en «vanlig bilist» er istand til å stille en bryter fra 16 til 10 A ved behov, og velger så det som er mest praktisk sett fra sin side, og noe er det nok i USA/Japanske filosofien. Jeg har opplevd at en Think med 16 A lader har plugget seg inn på samme doble stikkontakt hvor jeg allerede var, jeg hadde allerede ladet noen timer og fått nok strøm, men vedkommende som ikke tenkte måtte ta noen ekstra timer overtid.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. august 2011, klokken 00:40

Jeg kommer nok til å kjøpe en mobil 32A ladekabel selv (SPX) og bruke den på 16A hjemme, men da monterer jeg et CEE-stikk isteden, og CEE-kontakt på laderen. Dermed kan 10A-kabelen ligge i bilen, og jeg kan ta med SPXen (og overgang CEE-Schuco) om jeg skal på langtur. Får vel montere et CEE-stikk utenpå hytta også...

Siden den leveres CE merket burde, for de som bruker hodet og synes det er verd utgiften, dette  være en bra løsning, før kjøp bør en nok forsikre seg om at jordfeil løsningen som er valgt er kompatibel med «vårt» litt uvanlige IT nett.

Sitat fra: PerBear på onsdag 03. august 2011, klokken 23:49

Jeg synes alle elbiler bør håndtere enfase stikk uten "vorte" med default 16A så trengs kabelvorta kun på 13A og 10A uttak (som etter hvert vil dø ut). Raskere AC lading kan reserveres 3fas og da er kontakten kodet. Problem solved.  ;)


Jo da men kommer Japanske biler til å bli utstyrt med 3 fas lader, eller vil Japse standarden med beskjeden AC lader og DC hurtiglading bli en de-facto standard før den Europiske standarden får fotfeste?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på torsdag 04. august 2011, klokken 19:58
Hva en har hjemme er en ting, noe annet er at 10A er tilgjengelig nesten over alt
Du som vel kjører P106. Har du noen gang hatt problem med å lade "over alt" ???
PSAene må jo programmeres med Lexia el. for å endre ladestrøm, og de fleste står vel på 14A (på primæren).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#18
For nettopp å kunne lade "over alt" fikk jeg stilt ned laderen til 10A noe jeg nå har klart meg udmerket med i over 7 år og 80 000km.  :)
De som utfører batteriservice fikser dette for de som synes det er greiere.

(Hjemme ville jeg ikke hatt noe problem med 14A men bilen står lenge nok stille til en problemløs tilværelse.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

#19
OK. Jeg har enda tilgode å skulle lade et sted det ikke er 16A tilgjengelig så jeg foretrekker å ha den satt til maks (=14A). Syns det er en stor fordel med kortest mulig ladetid.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA