Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varmeapparat

Startet av Henry, onsdag 28. september 2011, klokken 16:46

« forrige - neste »

Henry

Vil montere kabinvarmer slik at jeg kan sette meg inn i en varm kabine. Må vel montere vanlig Defa inntak etc, men må da også leve med 2 tilkoplinger til bilen.
Er det noen som har forslag, erfaring eller bilder av hvordan defa-inntaket kan festes på en robust og pen måte og hvor det er enklest å føre defa kabelen fra motorrom og inn i kabinen?
Vil montere liten 900 W kabinevarmer på passasjersiden av den kanal som løper ned gjennom senter av kabinen, under girspaken. Er det noen som vet om det er sensitive ting inne i den kanalen slik at man ikke kan feste beslag til kabinevarmeren med et par selvskjærende skruer?
Asker, Think 2011 Zebra, 4 seter, 5000 km siden mai. Citroen Saxo Electric 2004-2011, 95.000 km.

Go-carter

Hva med å bare montere f.eks. en Eberspächer Airtronic, og fjernmontering? Bør vel være plenty med plass å montere den i motorrommet, om du ikke har AC :) Selv med AC burde det være mulig å kile den inn et sted.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

norwegian123

Jeg tenker på samme tingen, så er derfor også på jakt etter info. dersom noen har erfaring med en slik løsning (utvendig 230V kontakt, innvendig kupevarmer med mulighet for "timer").

Carl Anton Stenling

Jeg har inntak for Defa-varmer på min bil. Ble montert av RøhneSelmer. Inntaket ligger bak ved baklysene og kontakten er på siden i bagasjerommet.

Kan skaffe bilde hvis noen har bruk for det.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Henry

#4
Nå har jeg montert elektrisk kabinevarmer under midtkonsollen foran.  Der står den støtt, tar ingen benplass og har fri sikt for varmluften. Defa inntaket sitter i kufanger front venstre side og går via en Defa batterilader inne i motorrommet, slik at 12 V batteriet altid er fullladet. Har valgt å montere inntaket foran slik at Defa tilkoplingsledning bare trekkes ut når jeg rykker ut av garasjen og har glemt å kople fra Defa tilkoplingsledningen. Defa ledning går ut gjennom 22 mm hull i torpedoveggen i høyre side (kommer ut over styrestangen). Har koplet et tidsur fra Claes Ohlson (36-4425 med batteri backup) mellom kabinevarmer og strømuttaket inne i kabinen, slik at jeg uten risiko for å ta sikringen i garasjen kan kople til både ladekontakten og Defakontakten på kvelden. Tidsuret starter kabinevarmeren på morgenen (når lading av fremdriftsbatteriet er slutt), mens ladingen av 12 v batteriet står på hele natten. Defa sin batterilader har en liten diode som skifter farge og frekvens av blinkingen, slik at man har overblikk over batteristatus. Om jeg kopler kabinevarmeren fra og setter setter strøm på Defa inntaket vil jeg fremover ha full kontroll på 12 V batteriet ved lengre tids fravær. Defa lader kommer i en pakkeløsning med grøn tilkoplingsledning (2 m tror jeg), 1,5 m inntaksledning og så batteriladeren. Dertil trengs en Defa "forlengerledning" og strømuttak for å få strømmen tilgjengelig inne i kabinen. Sammenlignet med å kjøpe ledningene hver for seg er merprisen for pakkeløsningen med lader relativ beskjeden (jeg har ingen aksjer i Defa). Monteringen var relativ enkel, det er først og fremst tilgang på steppbor med rett diameter (22 og 24,5 mm) og en ikke alt for stor og klumpete drill som er viktig å ha. Har tatt en del bilder underveis som jeg skal forsøke å få ut på wiki-sidene.
Selv om en Eberspacher Airtronic gir uavhengighet at strøm, så var tanken på å ettermontere en drivstofftank helt uaktuell. Eneste sted hvor det er plass til drivstofftank er i fronten av mottorrommet eller inne i kabinen og begge deler virker alt for risikabelt.
Asker, Think 2011 Zebra, 4 seter, 5000 km siden mai. Citroen Saxo Electric 2004-2011, 95.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA