Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitt siste påfunn på elfronten...

Startet av Finn Arne, fredag 20. mai 2011, klokken 22:58

« forrige - neste »

Finn Arne

Fant denne artikkelen i budstikka i dag.

Sandvika-selskap venter på Think-biler
Flere hundre biler til det kapital-trengende Fornebu-selskapet Think skal stå innelåst i en fabrikk i Finland. Sandvika-selskapet Røhne Selmer er blant dem som venter på biler.

Av:Marit Helland
Publisert tirsdag 19. april 2011 kl. 08:45.
Sist oppdatert tirsdag 19. april 2011 kl. 09:11.
     
Mens kundene venter på sine biler og forhandlerne venter på forsinkede leveranser, står en mengde fiks ferdig Think City biler sperret inne på et industriområde i Vest-Finland.

Finansavisen skriver at bilene står der fordi Fornebu-selskapet Think ikke har penger til å betale for dem.

Del
Think tapte tilsammen 825 millioner kroner før skatt i 2008 og 2009 og har igjen et behov for å få inn frisk kapital. Produksjonen av Think er stanset, og rundt 35 medarbeidere har måttet forlate selskapet den siste tiden.

Think selv fremholder imidlertid selv overfor forhandlerne at bilene snart er på vei, og at produksjonsstansen skyldes manglende tilgang på seter og tekniske komponenter - ikke pengemangel.

Venter på biler
Sandvika-selskapet Røhne Selmer er Norges største Think-forhandler, og venter på fem bestilte biler på vegne av sine kunder.

– Såvidt meg bekjent er det biler på vei ut av fabrikken, sier daglig leder Kjetil Hagestande til avisen.

Han har sittet i møter med Think mellom tre og fire ganger i uken, og sier selskapet har innrømmet utfordringer.

Les også: Trøbbel i Think

Hagestande sier at RøhneSelmer velger å avvente situasjonen til man får mer informasjon.

– De er tilsynelatende i en bedre situasjon nå enn ved problemer tidligere, med større verdier i selskapet og flere biler på lager, sier Hagestande.

Vil ikke diskutere
Thinks pressekontakt for Europa, James Andrew, sier til avisen at han ikke ønsker ikke å diskutere lagersituasjonen. Han sier at leveransene skal være tilbake på normalnivå innen mai.

Han bekrefter at produksjonen ikke er startet opp igjen. Han ønsker ikke å kommentere Thinks finansielle situasjon, utover å si at det ikke er uvanlig å lete etter kapital i elbil-industrien.

- Produksjonen er veldig kapitalintensiv på grunn av teknologien, sier Andrew.


Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

jkirkebo

Sitat fra: Finn Arne på tirsdag 19. april 2011, klokken 14:34
Think tapte tilsammen 825 millioner kroner før skatt i 2008 og 2009 og har igjen et behov for å få inn frisk kapital. Produksjonen av Think er stanset, og rundt 35 medarbeidere har måttet forlate selskapet den siste tiden.

Kjære vene. Hvor mange biler produserte de i 2008 og 2009, tallene her kan tyde på at de taper minst 1 million pr. bil ? Hvordan kan dette være liv laga i lengre perspektiv ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hkaspenberg

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. april 2011, klokken 16:35
Kjære vene. Hvor mange biler produserte de i 2008 og 2009, tallene her kan tyde på at de taper minst 1 million pr. bil ? Hvordan kan dette være liv laga i lengre perspektiv ?

Jeg vet ikke eksakt hvor mye de tapte på å produsere den gamle modellen, men jeg har hørt et anslag på rundt 4 millioner per bil ...  :o

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA