Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan går det med leveringen?

Startet av Finn Arne, torsdag 19. mai 2011, klokken 15:21

« forrige - neste »

Finn Arne

Kjøpte en 2001 mod Think som det har sittet aircondition i, denne har sittet i bagagerommet. Når jeg kjøpte bilen var det uten aircondition, synes det var mye støy i bilen og fant ut at det under teppet nå bare er en stålplate som er skrudd fast med 4 skruer, ikke særlig mye lydisolering i den.
Ønsker å kjøpe den orginale oppbevaringsboksen som skulle sittet her.
Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

Lynet

Den er formstøpt sammen med plastgulvet bak i bilen.

Så eneste muligheten er å plukke gulvet fra en bil som skal hugges.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Malawi

Dersom det ikke er mulig å sette inn den boksen som var der orginalt, kan du kanskje montere dempermateriale på undersiden av stålplaten. Du får rimelige støydempningsplater av skumgummi på biltema o.l.

Lynet

Be en blikkenslager lage en passe kasse i aluminium. Lim på asfaltplater varenr 369212 på Biltema for å dempe lyd.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Og så monterer du noen LiPo celler med styresystem oppi kassen, og vips så har du en range extender. ;)

Systemet er faktisk utviklet, og gjør at NiCd cellene aldri ser mer enn 170A last, samtidig som spenningen på batteripakken blir stivere, og rekkevidden øker med ca 40 km.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Finn Arne

Takk for gode svar, ser nå at boksen er skjært ut.
Skal få laget en ny boks som jeg isolerer.
Elektolux, disse LiPo cellene med styre system hørtes veldig interessant ut, får det plass oppi oppbevaringsboksen uten å stjele plass i bagagerommet og hva koster herligheten ferdig montert?
40 km ekstra rekkevidde hadde gjort seg:-)
Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

elektrolux

#6
Systemet som er utviklet av Thunderteam i Tyskland kommer i en egen kasse med BMS, kontaktor og Lipo celler.

Det er bygget opp med styresystem som gjør at det lades med bilens egen lader, og dermed trenger ikke brukeren gjøre noe uttover å nyte fordelene systemet gir. Antallet lipoceller, med sin stivere spenning gjør at de støtter opp om NiCd cellene, og tar sin del av lasten. BMS'en styrer releet i boksen, og sørger for at de lades opp automatisk sammen med bilens NiCd celler, og kutter når de er utladet. Ekstrabatteriet kan enten manuelt aktiveres, eller aktiveres automatisk via tenningslåsen vad start av bilen.

Prisen ligger på rundt 30K + montering.

Det er min ide å bygge dette ned i bilens reserverom under teppet. Det originale rommet er for lite, men siden du likevel har et hull der, kunne du montert en større/dypere enn original kasse der. Dette hadde også åpnet for en mer elegant tilkobling mot bilens originale batteri.

Dette er pr. definisjon ikke endring av bilens batterikjemi, eller en endring som er i strid med bilens vognkort, og kan derfor muligens være lovlig. Det er snakk om 25 kg ekstra vekt, men om kassen anses som midlertidig bagasje, i stedet for permanent montert, kan det defineres som et mobilt boosterbatteri. Batteriet kan til og med tas med og benyttes som hyttestrøm, eller båtbatteri.    

Bildene viser 2 versjoner av systemet, som jeg håper å teste ut selv i nær framtid. Ideelt brukes det i biler med Robometer, der ny software gjør det mulig å lese av data fra både NiCd og Lipo batteriet. For mange eiere av Think classic som ønsker litt større rekkevidde, og mindre belastning på NiCd pakken kan dette være en billigere løsning enn bytte til ny Think.

Systemet er modulbassert, og kan paralellkobles slik at rekkevidden økes med ca 40 km / ekstra lipo kasse. En kan til og med se for seg slike kasser plassert ut hos entusiaster langs typiske Elbilruter. F.eks Stavanger- Bergen, der en kan bytte kasser underveis.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Finn Arne

Veldig spennende,
Er prisen inkl.mva?
Hva tror du monteringen vil koste?
Hvor stor boks må man ha for å få plass? Lengde x bredde x høyde?

Hvis du får prøvd dette i nær fremtid håper jeg at vi kan få en rapport.

Hva koster robometer og er det lett tilgjengelig for tiden?
Hva koster montering av robometer og er dette noe du kunne gjort hvis jeg frakter bilen til deg?
Vet at batteripakken må ned, men er det vanskelig å montere? har en bror som er bilmekaniker som eventuelt kan hjelpe meg.

Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA