Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Her er Kia EV3

Startet av kaaos, torsdag 23. mai 2024, klokken 12:18

« forrige - neste »

kaaos

Hei,

Jeg har bestilt en Tmx100D og har i dag en Golf Gte og i3. Det er Gte-en som skal ut.
Jeg har i dag en veggmontert 16A lader i garasjen. Som fungerer fint til lading til daglig bruk. Det ser jeg også for meg at den kan gjøre når jeg får Tmx. Jeg har gode lademuligheter på jobb også.

Jeg er så heldig at jeg har en tavle i garasjen med 4P 40A hovedsikring og kan derfor utvide ladeststemet litt. Jeg lurer på å innstallere et enkelt industri støpsel like under skapet slik at jeg kan lade Tmx raskt opp i krisetilfeller med Umc-en som følger med bilen.

Men jeg sliter med å finne max effekt den kan utnytte. Jeg har mulighet for å innstallere rød og blå connector.
Hvilken hadde dere tatt? 400v 16A? Kan den utnytte 400v 32?
Eller skal jeg holde meg til 230v 32A? Eller kan den utnytte mer? Kanskje 230v 40A?

Kun i nødstilfeller, normalt vil jeg bruke 16A fastmontert lader.
BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

Veggen

#1
Maks effekt fra umc er 11kW.
Dette får du med rød trefase 400V 16A.

jkirkebo

Sitat fra: kaaos på søndag 10. september 2017, klokken 11:04
Hei,

Jeg har bestilt en Tmx100D og har i dag en Golf Gte og i3. Det er Gte-en som skal ut.
Jeg har i dag en veggmontert 16A lader i garasjen. Som fungerer fint til lading til daglig bruk. Det ser jeg også for meg at den kan gjøre når jeg får Tmx. Jeg har gode lademuligheter på jobb også.

Jeg er så heldig at jeg har en tavle i garasjen med 4P 40A hovedsikring og kan derfor utvide ladeststemet litt. Jeg lurer på å innstallere et enkelt industri støpsel like under skapet slik at jeg kan lade Tmx raskt opp i krisetilfeller med Umc-en som følger med bilen.

Men jeg sliter med å finne max effekt den kan utnytte. Jeg har mulighet for å innstallere rød og blå connector.
Hvilken hadde dere tatt? 400v 16A? Kan den utnytte 400v 32?
Eller skal jeg holde meg til 230v 32A? Eller kan den utnytte mer? Kanskje 230v 40A?

Kun i nødstilfeller, normalt vil jeg bruke 16A fastmontert lader.

Rød 16A CEE er det du skal ha for billig nød-løsning. Husk B-vern på kursen. Gir 11kW med UMC.
Bilen kan utnytte inntil 3x24A (16,5kW) men for å få det må du ha en ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA