Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Økt rente pga endring fra firma til privat

Startet av mpkoh, onsdag 18. oktober 2017, klokken 18:52

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke mulig å vite hva man har bestilt utifra et pristilbud. Man trenger informasjon om hva pristilbudet faktisk inneholder. Når all informasjon man mottar før kjøp er at bilen man bestiller vil komme med sju seter som kan beveges uavhengig, så er det også det man skal motta. Igjen, helt uavhengig av hva den avtalte prisen er.

Dette har blitt håndtert ganske uryddig av Tesla, men jeg vil anta at de vil ta vare på kundene som er misfornøyde. De trenger bare litt tid, og regelmessige påminnelser.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kristian86

Jeg er med på en felles klage. Forventer ikke at de endrer produksjonen, men en kompensasjon bør de kunne komme med.
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 25. august 2017, klokken 09:19
Det er ikke mulig å vite hva man har bestilt utifra et pristilbud. Man trenger informasjon om hva pristilbudet faktisk inneholder. Når all informasjon man mottar før kjøp er at bilen man bestiller vil komme med sju seter som kan beveges uavhengig, så er det også det man skal motta. Igjen, helt uavhengig av hva den avtalte prisen er.

Dette har blitt håndtert ganske uryddig av Tesla, men jeg vil anta at de vil ta vare på kundene som er misfornøyde. De trenger bare litt tid, og regelmessige påminnelser.

Jeg er helt enig i at det er slik etter loven, og om man kommer inn ny til Tesla så stusser man kanskje ikke. Men det er vel ganske åpenbart at man ikke får de samme setene i 7 seter som i 6 seter til halve prisen. Og det er vel en paragraf i forbrukerkjøpsloven om at man ikke kan forvente å få en pris som åpenbart er feil. Så er det ett definisjonsspørsmål da.

Men hele problemet her oppstod jo av at de ikke endret beskrivelsen på nettsiden når de satte ned prisen. Og det er rotete ja. Tror uansett ikke man kan forvente noe bedre enn å heve kjøp uten tap av depositum her. Ytterligere prisavslag kan man ikke forvente.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Breezec

Mailen vi har fått sier i klartekst at vi bestilte motoriserte seter og at disse nå er "oppgradert" til benk. Så pris var åpenbart ikke feil ved bestilling.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

geear

Sitat fra: turfsurf på fredag 25. august 2017, klokken 10:01
Jeg er helt enig i at det er slik etter loven, og om man kommer inn ny til Tesla så stusser man kanskje ikke. Men det er vel ganske åpenbart at man ikke får de samme setene i 7 seter som i 6 seter til halve prisen. Og det er vel en paragraf i forbrukerkjøpsloven om at man ikke kan forvente å få en pris som åpenbart er feil. Så er det ett definisjonsspørsmål da.
Hadde vi snakket 2500,- så kunne jeg vært med på det, men dette er ingen åpenbar feilprising og det har heller ikke Tesla hevdet. Uansett så faller punktet 100% bort når man, som i mitt tilfelle, til og med har stått ved siden av bilen inne i salgslokalet og spurt selger direkte om prisnedgangen betyr at jeg vil få samme løsning som i USA og Asia eller den som er i Europa, og få bekreftet at man vil få den som til nå har vært levert i Europa. Her inne  ble det spekulert i om prisnedgangen var som følge av at de skulle selge ut lageret av gamle seter, som kan være like plausibelt - eller at det innebar endringer på 6-seteren som gjorde at den ville ha en mer avansert/dyrere løsning enn før. Når resten av bilen blir satt ned i pris er det vel ikke usannsynlig at 7-seterløsningen også gikk ned i pris uten at det trengte bety noe.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

kristian86

Sant det altså, opptil flere selgere sa til meg før bestilling at jeg ikke fikk de nedfellbare fordi de kom ikke til Norge.

Det er så ufattelig udugelig at ikke Tesla kan informere selgere om sånt noen uker i forveien.. Synes synd på alle selgerne også som må håndtere ting som dette her bare fordi de ikke får lov å vite noe de heller.
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

mpkoh

Det jeg ikke helt får grepet på, er om de som mener at vi ikke kan klage faktisk tror at Forbrukerkjøpsloven ikke gjelder her, eller om de tror at man kan velge å se bort fra at den er ufravikelig? Om plutselige endringer på bilene er "welcome to Tesla world", så er det å forholde seg til Forbrukerkjøpsloven "welcome to Norway".

Det å levere en bil som ikke svarer til spesifikasjonene i avtalen medfører at bilen har en mangel. Og når varen har en mangel, har vi som forbrukere rettigheter. Det er vi som kan stille krav, og ikke opp til Tesla å si hva vi skal velge. Vi kan selv velge hva vi ønsker å kreve. Nå tyder alt så langt på at det ikke er mulig å få bilene slik vi har bestilt. Omlevering eller retting er trolig ikke mulig å få til, da dette vil bli urimelig kostbart for Tesla, og ikke stå i stil til mangelen. (Det er vel vanskelig å hevde at det er rimelig at de skal endre produksjonen sin for å fikse dette.) For de av oss som da ikke ønsker å heve kjøpet, er det i praksis prisavslag, eller andre former for kompensasjon, som er relevant. Som spirrevipp skriver, så vil prisavslag trolig sette presedens, men jeg tenker at det faktisk også er litt av poenget her. Når man kjøper en Tesla må man kunne forvente at også Tesla oppfyller sin del av avtalen. Det at Tesla ikke har nok orden i sakene sine til å få dette til, er det helt rimelig at de skal bære det økonomiske ansvaret for.

Når Tesla roter det til som de har gjort her, burde de umiddelbart tatt kontakt med alle oss som ikke får det vi har bestilt, og vært på tilbudssiden for å finne en god løsning. Da hadde Tesla fremstått som ansvarlig, seriøs og interessert i å ta vare på kundene sine. Noe jeg tror de raskt ville tjent på, på tross av ekstra utgifter.

spirrevipp

Det er vel ingen her i tråden som mener dere ikke kan klage eller at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder? Selvfølgelig kan dere klage.

Tror bare det er lite å hente på å bruke tid & krefter på en felles klage og å gå via Forbrukerrådet. Hvis Tesla ikke vil gi prisavslag, hev kjøpet, ferdig. Min erfaring er at det er lettere å komme fram til en minnelig ordning hvis man tar det direkte uten for mye rabalder.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

geear

Er det noen av dere som var misfornøyde som har fått til en løsning med Tesla og er villige til å utveksle litt info om hvilke resultater vi har fått eller har på gang? Gjerne på PM.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

dissern

Jeg tok kontakt med selger igår og spurte om han kjente til noen løsning på dette da flere som hsr bestilt 7 setere ventet seg de individuelle setene, men nå får benken istedet (jeg er en av dem). Han svarte kort og godt at nei, han hadde ikke hørt noe annet enn at biler produsert etter 4 juli får benk. Irriterende at de er så lite frempå, jeg har allerede sagt til selger at jeg ikke vil ha benken, men de er ikke frempå i det hele tatt for å finne en minnelig løsning.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

kristian86

Min selger sa han hadde sendt en mail til Tesla sentralt på fredag for å finne en løsning til meg, jeg sendte sms lørdag kveld og fikk faktisk svar med engang at han ikke hadde fått svar. Han skulle purre mandag. Sendte sms på nytt på mandag, han hadde ikke fått svar og skulle purre igjen. Jeg spurte da om han kunne endre til 6 seter uten noen kostnadsendring for meg, han måtte sjekke opp dette også. Sendte sms igår og spurte om status, hittil ikke noe svar på siste sms.
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

dissern

Kristian86: veldig interessant å få vite om du får svar til slutt, vil tro at svaret du får vil kunne gjelde oss andre også hvis det kommer fra Tesla sentralt.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

kristian86

Sitat fra: dissern på onsdag 30. august 2017, klokken 11:27
Kristian86: veldig interessant å få vite om du får svar til slutt, vil tro at svaret du får vil kunne gjelde oss andre også hvis det kommer fra Tesla sentralt.

Han skrev faktisk "Venter fortsatt på direkte svar fra ledelsen" så jeg er spent på svaret!
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

BLG

Jeg er med på klage. Har også opplevd at selger instruerte oss i hvordan monopostsetene fungerte, webbestillingen bekreftet at vi ville få disse setene, og Tesla sendte mail med beskjed om oppgradering, som vi opplever som nedgradering:

Redigert 4.9:
Delivery meldte nettopp at vår bil ble produsert før de nye setene kom, og at vår bil har monopost-setene. Bekreftet bestilling 8.8. Levering sent sept/tidlig okt.

kristian86

Heldig du da!

Vår bil er enda ikke produsert og de nye setene kommer på alle biler produsert etter idag. Enda ikke fått noe svar fra selger eller delivery..
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA