Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2015 mod e-Golf med ALT UTSTYR minus VP selges - SOLGT

Startet av trondhla, torsdag 15. desember 2016, klokken 20:38

« forrige - neste »

tomrh

Jepp, det er slik mine biler ser ut også nå. Ganske delikat. Var på EU-kontroll på NAF med Leafen i juni, hadde zinksprayet etter hjulskift på våren og rengjort felger og bil. Det skinte gjennom at kontrolløren var imponert over tilstanden til bremsesystemet og generelt ellers. :)

Jeg har faktisk også vurdert å spraye en antirustprimer over zinksprayen:
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelsesprimer-2000028154/

Jeg behandlet noen stålfelger i forfjor/fjor vår, pusset vekk rust, deretter zinkspray, så denne antirustprimeren for til slutt å lakkere med felglakk. Felgene ble veldig bra, har kjørt en sesong på fossilen uten at de har begynt å ruste igjen. Fargen til denne antirustprimeren er rød, noe som jeg tror blir litt stilig det også. Samt at den gir grunnlag for annen lakk, avhengig av forfengelighetsgrad. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jsa061

Aiaia, skulle sett dette for en uke siden før jeg skiftet dekk. Neste gang!

nr1rayner

Problemet er jo vedheften, og hvordan de forskjellige sprayene fungerer sammen.
Problemet på kalipre på X-trailen er jo at de er så rustne i utgangspunktet, burde vært slipt ned, men enda da er det jo vanskelig å få vedheft.
Og videre spørs det jo hvordan den primern fungerer sammen zinksprayen, er zinken egentlig overspraybar?
Har zinksprayet traversen på Leafen, men det flasset bare av, sitter ikke på den svarte lakken som er der originalt.

Har prøvd den antirust-sprayen selv, direkte på bart metall (pusset ned rustskader), men det bobler vakkert opp igjen kort tid etterpå.
En som drev med lakkering snakket om plastprimer eller noe sånt. Poenget med den var at den var helt tett, så da skulle det visstnok ikke boble opp igjen.
Har ikke prøvd dette selv..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:51
Og videre spørs det jo hvordan den primern fungerer sammen zinksprayen, er zinken egentlig overspraybar?
Det var det jeg prøvde å eksemplifisere ved å nevne felgprosjektet mitt der zinksprayen er nederste "primer". Ser ut til å fungere.
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:51
Har prøvd den antirust-sprayen selv, direkte på bart metall (pusset ned rustskader), men det bobler vakkert opp igjen kort tid etterpå.
Derfor jeg brukte zinkspray nederst.
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 27. oktober 2016, klokken 13:51
Problemet på kalipre på X-trailen er jo at de er så rustne i utgangspunktet, burde vært slipt ned, men enda da er det jo vanskelig å få vedheft.
Ja, har opplevd at zinken flasser litt av etterhvert, men holder seg fin ei god stund. Vil bli bedre med sliping først ja, hvis man orker. Gjentatte behandlinger vil til slutt galvanisere metallet. Poenget mitt er at denne antirust-primeren er like enkel å spraye oppå zinksprayen og kan gjøres ved hvert hjulskift. Men som sagt, er bare en uprøvd idé fremdeles.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA