Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering november - desember 2017

Startet av Hundreogtieren, tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:35

« forrige - neste »

Hundreogtieren

Ser det er masse tråder om temaet, men er stadig like forvirret så jeg trenger innspill.  ;D

Jeg skal få montert en hjemme ladestasjon til vår 2018 e-golf.
Hva bør jeg kjøpe og hvorfor?

Huset vårt er fra 70 tallet så det er nok begrenset med hvor mye strøm en kan ta ut.

elektrolux

Nye e-Golf lader med 2 x 16A.

Rimeligst ut kommer du nok med en ladestasjon med kabel og innebygget jordfeilvern type B.

Det er en komplett løsning som kun trenger en 10-20A strømkurs så er du i stand til å kjøre inntill 400 km i døgnet. Legger du opp til 32A lading økes dette opp til ca 500 km / døgnet grunnet dobbelt så rask lading.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

Sitat fra: Hundreogtieren på onsdag 30. august 2017, klokken 13:04
Ser det er masse tråder om temaet, men er stadig like forvirret så jeg trenger innspill.  ;D

Jeg skal få montert en hjemme ladestasjon til vår 2018 e-golf.
Hva bør jeg kjøpe og hvorfor?

Huset vårt er fra 70 tallet så det er nok begrenset med hvor mye strøm en kan ta ut.

Selv om et hus er fra 70-tallet, så betyr ikke det nødvendigvis at det er begrenset med strøm tilgjengelig. Det er vel snarere nye hus som ofte settes opp med veldig liten hovedsikring.

Men dersom du har skrusikringer i sikringsskapet bør du benytte anledningen til å få modernisert hele skapet, med jordfeilautomater på alle kurser. Ingen bør egentlig ha skrusikringer lengre.

Sjekk størrelsen på hovedsikringen. Det er noe du enkelt kan finne selv.

Hvis du er bekymret for at det er for liten hovedsikring, slik at det er for lite strøm tilgjengelig, snakk med en elektriker.

Finn ut hva som er max ladehastighet for din e-Golf, er det 16A eller 32A enfase. Så kan du vurdere hvor stor ladehastighet du egentlig trenger, og hva som du har tilgjengelig av strøm i huset. Kanskje noe midt mellom, som feks 20A er passe? Eller 8A, hvis det er lite strøm tilgjengelig?

Nye kurser som settes opp for elbil-lading må settes opp med jordfeilbryter type B. Du kan spare mye på kjøpe inn denne selv fra ladespesialisten.no. Min elektriker skulle ha over 5000kr for jordfeilbryter type B fra annen leverandør/fabrikat!

Jeg ville vurdert en Tesla Wall Charger i garasjen, fordi den er liten, rimelig, ser OK ut, har integrert ladekabel med type2-plugg og funker med din e-Golf. Da kan du ha type2-kabelen liggende i bilen, og har en kabel på veggen som raskt kan plugges i bilen med minimalt med mikk. Men det finnes masse andre mode3 type2 ladebokser.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Hundreogtieren

Da har fruen hatt besøk av elektriker som skulle befare og gi pris. Det endte med at alle sikringer som enda ikke var blitt oppgradert ble byttet, og det ble lagt jordfeilbryter type b samt egen 16a kurs med industrikontakt ute. Så ting ble ikke helt som planlagt.

Så hva gjør jeg nå. Kjøper ladekabel med lang nok lengde og er fornøyd med det. Eller kjøper jeg ladestasjon i tillegg, og betaler for nytt elektriker besøk.


jkirkebo

Sitat fra: Hundreogtieren på onsdag 30. august 2017, klokken 23:33
Da har fruen hatt besøk av elektriker som skulle befare og gi pris. Det endte med at alle sikringer som enda ikke var blitt oppgradert ble byttet, og det ble lagt jordfeilbryter type b samt egen 16a kurs med industrikontakt ute. Så ting ble ikke helt som planlagt.

Så hva gjør jeg nå. Kjøper ladekabel med lang nok lengde og er fornøyd med det. Eller kjøper jeg ladestasjon i tillegg, og betaler for nytt elektriker besøk.

Du kan evt. kjøpe en ladestasjon med industrikontakt montert. Da trenger du ingen elektriker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Du bør vurdere 3-fase til Golfen. Det gir litt mindre skjevhet på nettet. Har du IT eller TN-nett?

elektrolux

#6
Sitat fra: Hundreogtieren på onsdag 30. august 2017, klokken 23:33
Da har fruen hatt besøk av elektriker som skulle befare og gi pris. Det endte med at alle sikringer som enda ikke var blitt oppgradert ble byttet, og det ble lagt jordfeilbryter type b samt egen 16a kurs med industrikontakt ute. Så ting ble ikke helt som planlagt.

Ladestasjonen jeg linket til leveres med Cee inntakskabel om ønskelig. Da blir det plug and play uten behov for nye faktura fra elektrikkeren. Vi kan levere den 1000 kr rimeligere om du velger den med jordfeilvern type A i stedet for type B, siden du allerede har Type B på kursen. Da blir prisen 5390.- + 170 for Cee kittet

Ellers leverer Siemens en justerbar 16A ladekabel med Cee støpsel.

Begge løsningene vil gi deg trygg 1 fase lading med inntil 14,5A / 3,3 kW av e-Golfen din.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hundreogtieren

Sitat fra: elektrolux på torsdag 31. august 2017, klokken 06:08
Sitat fra: Hundreogtieren på onsdag 30. august 2017, klokken 23:33
Da har fruen hatt besøk av elektriker som skulle befare og gi pris. Det endte med at alle sikringer som enda ikke var blitt oppgradert ble byttet, og det ble lagt jordfeilbryter type b samt egen 16a kurs med industrikontakt ute. Så ting ble ikke helt som planlagt.

Ladestasjonen jeg linket til leveres med Cee inntakskabel om ønskelig. Da blir det plug and play uten behov for nye faktura fra elektrikkeren. Vi kan levere den 1000 kr rimeligere om du velger den med jordfeilvern type A i stedet for type B, siden du allerede har Type B på kursen. Da blir prisen 5390.- + 170 for Cee kittet

Ellers leverer Siemens en justerbar 16A ladekabel med Cee støpsel.

Begge løsningene vil gi deg trygg 1 fase lading med inntil 14,5A / 3,3 kW av e-Golfen din.

Kan jeg forvente samme ladehastighet med begge disse løsningene? Tenker Simens løsningen kan tas med på hytta også.

elektrolux

Akkurat like raske.

Begge støtter en av bilens 2 ladere og gir deg dermed 3,3 kW lading med ca 14,5A fra 230V
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hundreogtieren


KjellG

Hvorfor avstår du fra 3-faselading, du kunne fått 4.1 kW på en 16A kurs.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA