Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Krise?

Startet av frtan, onsdag 01. november 2017, klokken 22:13

« forrige - neste »

frtan

Jeg hentet i dag min nye norske 2016 Acenta 30kwh som har gått 18500km. I bagasjerommet lå vanlig lader og med ladekladd, men det lå også noe jeg tror er en Type 2 til type 1 lader, og det sto 32A på den. Den så forøvrig ubrukt ut med noe emballasje rundt seg. Kan det også være at jeg har 6.6kwh lader? Og hvordan finner jeg ut av det? :)

downlow

#1
Dårlig av selger å ikke informere om dette syntes jeg.Nå ble jeg riktig nok ikke informert om dette selv, men jeg hadde jo heller ikke bestilt bilen med større lader en orginalt Jeg er ikke helt sikker på hvor det står info om dette på bilen, men jeg har en enkel løsning likevel:) Når du går inn på Nissan Connect appen, når bilen står til lading, så er det to kolonner som viser tid igjen til fulladet bil. Der står det antall timer igjen å lade på 6.6kwh lader hvis det er dette du har. Enkleste og raskeste måte å sjekke det på nå i kveld.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

bob-bob

Står på dashbordet også , tid til ferdig ladet , og så 2 kolonner - en med 3,3 og en med 6.6. Har du bare 3,3 og tid til ferdig ladet på dashbordet så er det ikke 6,6 på den. Dessuten er det egen spesialkabel til 6,6 lading , uten Kladd og med "mennekes kobling" i motsatt ende av bilkoblingen. Denne følger normalt med i bilen.

frtan

Ok, i går sto det bare tid til fulladet og en tid, så regner ikke med det er 6.6. Men det er sannsynligvis en Type 2 til Type 1 kabel 32A da. Er dette normalt at følger med bilene?

bob-bob

#4
Sitat fra: tanumfr på torsdag 07. september 2017, klokken 09:47
Ok, i går sto det bare tid til fulladet og en tid, så regner ikke med det er 6.6. Men det er sannsynligvis en Type 2 til Type 1 kabel 32A da. Er dette normalt at følger med bilene?
Nei , det er ikke vanlig med type 2 til type 1 fra forhandler om det ikke er 6,6 kw.  Som regel er det tilvalg som man betaler ekstra for , bortsett fra der bilen kommer med 6,6 kw lader , da følger det med på kjøpet på "norske" biler.
Har du kjøpt fra privatperson får du jo ofte en slik med , da første eier gjerne har skaffet seg en slik selv...

Redigert :  Slik kabel kan selvsagt brukes på 3,3Kw også , og det er det mange som kjøper pga at medfølgende original lade"klump" gir  2,2 kw maks. Skal man få utnyttet 16A/32A   (3,3/6,6kw ) fullt ut må man ha egen ladekabel.....

frtan

Ja, jeg skal undersøke i dag om jeg har en 6.6kw lader ombord, men det sto ikke noe forskjellige tider i Dashbordet i går hvertfall. Stusset litt ettersom kabelen så helt ubrukt utså med emballasje rundt.

frtan

Koblet meg opp med appen. Jammen ser det ut til at jeg har 6.6kw, den kommer opp ved siden av gjenstående tid. Selvom det ikke står noe tid der. Vi skal koble oss til et anlegg i fellesgarasjen som er 240v 16A, og da får jeg vel ikke benyttet 6.6kw? Må ha 32A?

Sele

Hvis det ikke kommer opp tid for 6,6 i displayet så har du nok ikke 6,6,dessverre. Hvis du kjøpte fra forhandler så burde du fått info om dette.

Griffel

Sitat fra: tanumfr på torsdag 07. september 2017, klokken 18:13
Koblet meg opp med appen. Jammen ser det ut til at jeg har 6.6kw, den kommer opp ved siden av gjenstående tid. Selvom det ikke står noe tid der. Vi skal koble oss til et anlegg i fellesgarasjen som er 240v 16A, og da får jeg vel ikke benyttet 6.6kw? Må ha 32A?
Ja på 230V 16A kan du få 3,6kW .
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trekkoppbil

#9
Sitat fra: tanumfr på torsdag 07. september 2017, klokken 14:09
Ja, jeg skal undersøke i dag om jeg har en 6.6kw lader ombord, men det sto ikke noe forskjellige tider i Dashbordet i går hvertfall. Stusset litt ettersom kabelen så helt ubrukt utså med emballasje rundt.
Sånn ser man i panelet hvis og bare hvis man har støtte for 6.6kw:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA