Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Her er verdens beste ladestasjon

Startet av Selters, torsdag 23. mai 2024, klokken 09:39

« forrige - neste »

Selters

Jeg har nylig fått installert Zapcharger pro i garasjen i borettslaget. Foreløpig er det mer enn nok kapasitet til at jeg kan lade med 22KW hver eneste gang. Jeg er klar over at dagens batterier skal håndtere slik lading, men kan det i et langsiktig perspektiv (10år) slite mer på batteriet enn om jeg hadde ladet saktere? Jeg vurderer som følge av dette  å kjøpe en kabel som ikke lader like fort. Det er jo også praktisk med en kabel som alltid er plugget i ladestasjonen.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk


jkirkebo

Sitat fra: Selters på søndag 10. september 2017, klokken 11:02
Jeg har nylig fått installert Zapcharger pro i garasjen i borettslaget. Foreløpig er det mer enn nok kapasitet til at jeg kan lade med 22KW hver eneste gang. Jeg er klar over at dagens batterier skal håndtere slik lading, men kan det i et langsiktig perspektiv (10år) slite mer på batteriet enn om jeg hadde ladet saktere? Jeg vurderer som følge av dette  å kjøpe en kabel som ikke lader like fort. Det er jo også praktisk med en kabel som alltid er plugget i ladestasjonen.

Den siste forskningen på området viser vel tvert imot at det sliter mer på batteriet å lade saktere. Å fullade på 2-3 timer virker å være det optimale for batterihelse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elekTrond

Kortversjon: Det Herr Kirkebø sa.

Lang, knotete versjon:
Prof. Jeff Dahn forteller om parasittiske reaksjoner i batteri-kjemien som pågår under elektronvandring. Det kan tolkes dithen at jo raskere, jo bedre - innenfor rimelighetens og spesifikasjonens grenser.

På den annen siden kan du lettere holde batteriet "varmt" vintertid med å stadig lade det. Det gir litt lavere indre motstand, noe som hjelper på elektronflyten og effektiviten ved effektuttaket. Ser du på tester av f.eks. http://lygte-info.dk/review/batteries2012/Sanyo%20NCR18650GA%203500mAh%20(Red)%20UK.html kan du se at jo lavere effektuttak, jo mere får du ut av samme vekt eller volum.

Jeg liker å tro at det samme gjelder for motsatt prosess - altså opplading. I mitt hode fører høyere påtrykt effekt til høyere indre motstand (friksjon) og økt varmeutvikling. Dette fører igjen (i mitt hode) til lavere absorbert energi. Ergo mindre netto gevinst per brutto tilført mengde energi.

Jeg føler på meg at hurtig hurtiglading klemmer inn så mye effekt at deler av det går bort i varme og friksjon. Dette merkes godt i trilling ved at AC'en skrus på når bilen synes det går litt varmt for seg. I andre enden av skalaen gir 10A lading av trillingens 50A celler lave 0.2C (20% av 50A) i "ladetempo". Noe som knapt nok utvikler varme, for ikke å nevne varmegang. Dog er lading av li-ion i kulde generelt ikke bra og fører til såkalte dendritter som gnager og gnisser i filler innmaten i cellen.
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA