Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EL-18 Veien mot Stavanger

Startet av elektrolux, tirsdag 14. oktober 2008, klokken 13:30

« forrige - neste »

elektrolux

Siden vi nå har fått denne linken ville jeg spør om noen vet fasit på dette problemet:

Har flyttet døren i 2etg, og dermed tilgangen til sikringsskapet for beboerene i 1 etg. Vi har felles sikringsskap, men 2 forskjellige målere.

Jobber med å flytte de 3 sikringene på h.h.v. 10A, 16A og 20A til ny sikringsbox som er tilgjengelig for 1 etg. Har kjøpt 32A fordelingssikring som skal forsyne strøm til de nevnte 3 kursene. Har også lagt opp 3X10 kvadrat ledning som er max størrelse som går inni 20mm rør til ny box. Ønsker å ha 32A fordelingssikringen i den nye boksen, men da vil 10 kvadrat ledningen mellom sikringsboksene være sikret med hovedsikringen på 63A.

Dette kan sammenlignes med situasjonen der inntaksikringen til huset er på 125A, mens ledningen til hovedsikringen i sikringskapet er 16 kvadrat og kun beregnet på de 63A som hovedsikringen er på.

Så spørsmålet blir følgende: Må 32A fordelingsikringen stå før 10 kvadrat ledningen mellom sikringsboksene, eller kan den som hovedsikringen stå etter ledningen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Siden du spør har du antagelig ikke lov til å utføre dette selv. Så derfor antar jeg at dette er planlegging før du har tenkt å få en elektriker til å gjøre jobben. Husk så at han må lage en samsvarserklæring og at huseier skal oppbevare denne til huset er revet.

Så svaret på ditt teoretiske spørsmål er. En 32A sikring etter kabelen som er uten avgreninger vil beskytte kabelen mot overbelastning. Sikringen foran kabelen skal da bare beskytte mot kortslutning så et slik arrangement som du beskriver kan være lovlig (dersom ikke kabelen er kjempelang).

Sikringen foran kabelen trenger ikke jordfeilvern, men de tre nye kursene må ha det. I butikker har jeg sett sikringer med innebygget jordfeilværn som ikke er godkjent for det vanlige Norske 230V nettet med isolert 0 pkt. men beregnet på anlegg med jordet 0 pkt. Her er det fort å ta feil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Takk for den Griffel.

Høres logisk ut at 32A sikringen vil beskytte kabelen mot overbelastning enten den monteres før eller etter kabelen.

Nå vil jo ikke de tre kursene videre være nye. Det blir snakk om en ganske så begrenset omlegging av eksisterende kabler, der de faktisk vil bli forkortet i forhold til eksisterende opplegg. Skulle kravet om jordfeilbryter på hver kurs måtte innfris måtte nok også PR kablene måtte byttes, da de er av gamle typen med mindre kvadrat på jordledningen enn strømlederene.

Forøvrig har elektrikeren i.h.h.t. gjeldende regler lagt opp like stor kvadrat på jordledning på de nye ledningene. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Astepsy

13 protein S of the population <a href=https://fastpriligy.top/>can i buy priligy over the counter</a>

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA