Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs

Startet av Lommelund, fredag 20. oktober 2017, klokken 07:34

« forrige - neste »

Lommelund

Godtfolk! Skal tilbringe høstferien i Berlin. Kjøring til og fra er jo en grei sak. Men hva har folk av erfaringer når det gjelder lading i Berlin? Kan jo alltids oppsøke nærmeste SC i løpet av oppholdet, men mer komfortabelt med lading på offentlige ladestasjoner i byen. Noen som vet noe om:

1) Kapasitet på ladere i byen?
2) Abonnementsordninger/ leverandører?
3) Nettsider?
3) Konkrete steder som har fungert godt?
4) Annet å tenke på før tur?'

Setter stor pris på tilbakemeldinger!

afitch80

Under hotellet Vienna House Adel's Berlin er det et parkeringshus med 3x 22kw ladere. En av dem er Tesla destinasjonslader med kabel, de to andre type 2 bokser uten kabel. Laderne er gratis, men det koster 17 EUR pr døgn i parkering. Parkeringsautomat tar kun sedler, ikke kort. Rett utenfor går både S-bahn og Tram. Tram'en bruker kun 10 min til Alexanderplatz.
Hotellet/parkeringshuset ligger rett utenfor miljøsonen, så man trenger ikke oblat.
Før amerikansk, nå tysk.

...

Litt O/T kanskje, men trenger man å kjøpe oblat med elbil?

Orbit

Ja, du trenger også det for elbiler. Det er ikke like opplagt hva som er en elbil som i Norge (ut fra skiltnummer), og de kjenner i alle fall lite til det norske systemet med EL/EK. Du kan bestille dette på nett, for eksempel her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ellemelle

Men om du får bot er en annen sak. Jeg vet ikke. Kanskje det er som piggdekkgebyret i Oslo, hvor dette vel i praksis har blitt parkeringsvaktenes jobb.

Jeg har ihvertfall kjørt rundt lykkelig uvitende i Berlin uten dette oblatet, men da parkerte jeg utelukkende i lukkede parkeringshus.

Muffinman

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 26. august 2017, klokken 10:02
Kanskje det er som piggdekkgebyret i Oslo, hvor dette vel i praksis har blitt parkeringsvaktenes jobb.
Må man betale piggdekkgebyr for å stå parkert med piggdekk også? Hvis ikke kan det vel kanskje være vanskelig å bevise at bilen er blitt kjørt?

Amoss

Sitat fra: Muffinman på lørdag 26. august 2017, klokken 14:32
Må man betale piggdekkgebyr for å stå parkert med piggdekk også? Hvis ikke kan det vel kanskje være vanskelig å bevise at bilen er blitt kjørt?

Ikke om du står på en plass med begrenset parkeringstid... Noe som gjelder de aller fleste plasser i Oslo sentrum, og ALLE lovlige parkeringsplasser som parkeringsvaktene sjekker...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lommelund

Ble fort OT dette, gutter ;) Så jeg spør igjen: Erfaringer med lading i Berlin?

Ellemelle

Bli medlem i facebook-gruppen "Elektrisk bilferie i Europa", og søk på "Berlin". Mange aktuelle innlegg der.

Ett av innleggene viser et bilde av en Tesla som chademolader i sentrum med følgende tekst:

"Tips til de som er eller skal til Berlin: I en by der svært mange av ladeplassene er tatt av ICE biler er denne hurtigladeren rett ved Tiergarten og den amerikanske ambassaden tydelig merket kun for elbil. Og det beste av alt er at den er gratis! Ingen brikke er nødvendig. Så en tur til Brandenburger Tor eller parken mens man lader fungerer utmerket. Adressen er In den Ministergärten 10."


E_S

Et tips er også parkeringskjelleren under kjøpesenteret Alexa ved Alexanderplatz. Her er det tre 11kW-ladere som man trenger TheNewMotion-kort for å bruke, men det bestiller man enkelt på nett og fyller på på nettsidene.

Parkeringen under Alexa koster bare drøyt halvparten av parkeringshuset på Alexanderplatz (utenfor Park Inn), så det er verdt å merke seg..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA