Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rykk ved raskt trykk på gasspedal

Startet av Cox, fredag 08. april 2011, klokken 08:36

« forrige - neste »

Helge

#15
Sitat fra: commiesoft på tirsdag 22. mars 2011, klokken 23:53
SitatJeg skulle vel også likt å se en lader som oppfører seg som en 100% resistiv last...

Alle ladere oppfører seg slik. De er basert på høyfrekvent primær switchmode teknikk, og trafoen har derfor nesten ingen induktiv last i et 50hz nett.

Resten av nettet du plugger inn i er 'kortsluttet' av forbrukerne før automatsikringen.

Nei dette er nok helt feil. Jeg skal ikke hevde det er absolutt alle, men de fleste kraftelektroniske omformere/ladere (til PC, til bil og til det meste egentlig) oppfører seg som kapasitiv last (altså ikke induktiv og ikke ohmsk!). Det første som skjer i omformeren (bortsett fra et mulig minimum av radiostøyfilter og overspenningsvern) er at vekselspenningen likerettes inn på en glattekondensator før denne DC-spenningen omformes på en eller annen måte til passende spenning. Dette skjer ofte (som påpekt) ved hjelp av en høyfrekvent svitsjende transistor.

Sett fra nettet mot støpselet til omformeren/laderen ser nettet altså en kapasitiv last. Kapasitive laster kan like godt som induktive medføre gnister avhengig av hvor fornuftig de er "designet". Dog er det forskjell mellom induktive og kapasitive laster mht om gnistene typisk oppstår ved innkobling kontra utkobling!
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

PerBear

Sitat fra: Helge på onsdag 23. mars 2011, klokken 11:27
Sitat fra: commiesoft på tirsdag 22. mars 2011, klokken 23:53
SitatJeg skulle vel også likt å se en lader som oppfører seg som en 100% resistiv last...

Alle ladere oppfører seg slik. De er basert på høyfrekvent primær switchmode teknikk, og trafoen har derfor nesten ingen induktiv last i et 50hz nett.

Resten av nettet du plugger inn i er 'kortsluttet' av forbrukerne før automatsikringen.

Nei dette er nok helt feil. Jeg skal ikke hevde det er absolutt alle, men de fleste kraftelektroniske omformere/ladere (til PC, til bil og til det meste egentlig) oppfører seg som kapasitiv last (altså ikke induktiv og ikke ohmsk!). Det første som skjer i omformeren (bortsett fra et mulig minimum av radiostøyfilter og overspenningsvern) er at vekselspenningen likerettes inn på en glattekondensator før denne DC-spenningen omformes på en eller annen måte til passende spenning. Dette skjer ofte (som påpekt) ved hjelp av en høyfrekvent svitsjende transistor.

Sett fra nettet mot støpselet til omformeren/laderen ser nettet altså en kapasitiv last. Kapasitive laster kan like godt som induktive medføre gnister avhengig av hvor fornuftig de er "designet". Dog er det forskjell mellom induktive og kapasitive laster mht om gnistene typisk oppstår ved innkobling kontra utkobling!
Bare for å bidra til den almenne forvirring:  ;)

Det er etter hvert blitt standard med en såkalt PFC (Power Factor Corrector/Correction) på svitsjede strømforsyninger/ladere som gjør at belastningen får en høy effektfaktor (cos fi~1) og derved blir belastningen stort sett å anse som resistiv.
PFC er krav på alle elektroniske belastninger over en hviss effektstørrelse, og effektgrensen hvor PFC forlanges flyttes stadig nedover, nå er den grensen 75W, ihvertfall i EU/EØS.

Mer info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

erik e

Hallo,er ikke dette et bil FORUM. ;)Nå ble det for innviklet for meg. :DJeg  er mer fortrolig med det som går opp og ned og rundt. Mitsuen min ELANOR går som ei kule,har kjørt ca. 100 mil nå,men har mye lære om den "skjulte" teknikken. ;D
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Helge

#18
Sitat fra: PerBear på onsdag 23. mars 2011, klokken 16:52Det er etter hvert blitt standard med en såkalt PFC (Power Factor Corrector/Correction) på svitsjede strømforsyninger/ladere som gjør at belastningen får en høy effektfaktor (cos fi~1) og derved blir belastningen stort sett å anse som resistiv.
Takk, det er bra å bli "arrestert" når man er for ensidig og/eller upresis. Det er riktig at det i dag heldigvis er krav til PF i de fleste elektriske apparater, men de fleste svitsjede elektriske apparater i Norge i dag har vel fremdeles ikke PFC da vi ikke har skiftet ut alle de litt eldre apparatene som ikke har PFC. Videre er vel kravet en PF på 0,9 så helt ohmsk trenger de "nye" apparatene man kjøper fortsatt ikke være. Med mindre fabrikanten fullkompenserer eller overkompenserer vil nok de svitsjede apparatene fremdeles være kapasitive, men lite i forhold til tidligere.  

Sitat fra: erik e på onsdag 23. mars 2011, klokken 22:29Hallo,er ikke dette et bil FORUM. ;)Nå ble det for innviklet for meg. :DJeg  er mer fortrolig med det som går opp og ned og rundt. Mitsuen min ELANOR går som ei kule,har kjørt ca. 100 mil nå,men har mye lære om den "skjulte" teknikken. ;D
...og det er vel ingen grunn til at den vanlige elbilbruker trenger å kjenne til "den skjulte teknikken". For mange vil det vel holde å ha kjennskap til forskjellen mellom 10 (ev.13) og 16 A ladestrøm, hva ens egen elbil bruker (kan bruke) og hva dette betyr for den ladekursen man skal benytte (hjemme og andre steder). Får bare beklage mine bidrag i "avsporingen" ;)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

khvaal

Og her er en erfaring med i-miev som det kunne være interessant å høre om andre hadde. Ved bestilling av denne for 6 mndr siden var det mye motstand fra ektefellen, ironiske kommentarer, påstand om ikke å få være med å bestemme osv, og hun skulle ihverfall aldri sette sine ben i denne lekebilen. 
I dag, og i morgen og kanskje ioverimorgen  summer hun til arbeidet i kollektivfeltet og parkerer på ladeplass nær døra.  Jeg  sitter igjen med dieselbilen, men har hjemmekontor noen tid så det er ikke behov for mye transport.

noen med lignende erfaring?

hkaspenberg

Sitat fra: khvaal på mandag 04. april 2011, klokken 11:23
noen med lignende erfaring?
Jo absolutt, men jeg slipper ikke kona til på gammel-Thinken ("Tupper"). Hun har altfor liten omtanke for hva jeg kaller "tekniske begrensninger" og er altfor hard på høyrefoten, såpass hard at jeg tror at batteripakka hadde gått fløyten på noen uker hvis hun hadde brukt bilen til daglig.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sitat fra: khvaal på mandag 04. april 2011, klokken 11:23
noen med lignende erfaring?

Tror mange kjenner dette "problemet" med Elbiler. Kanskje derfor mange kort tid etter første Elbilen ender opp med enda flere Elbiler ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: khvaal på mandag 04. april 2011, klokken 11:23
noen med lignende erfaring?
Sitat fra: elektrolux på mandag 04. april 2011, klokken 12:18
Tror mange kjenner dette "problemet" med Elbiler. Kanskje derfor mange kort tid etter første Elbilen ender opp med enda flere Elbiler ::)

YES sir !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

erik e

 :D Skeptisk kone syntes det er "stas" og kjøre den nye Mitsubishi bilen. Parkerer på jobb hos en stor bilimportør på Løreskog,som nå får sin "stesøster".   ;) 
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Cox

En annen observasjon: Dieseldyret (eller H&H bilen, [Hytte & Henger bilen]) trenger også lading, den brukes så lite nå at jeg måtte lade startbatteriet... :D
85d, reg 8/3-16
Tidligere: E-Golf, registrert 20/10-14
Tidligere: I-Miev registrert 18/2-11.

Helge

Sitat fra: Cox på tirsdag 05. april 2011, klokken 17:09
En annen observasjon: Dieseldyret (eller H&H bilen, [Hytte & Henger bilen]) trenger også lading, den brukes så lite nå at jeg måtte lade startbatteriet... :D

;D :D ;) Her kjenner jeg meg igjen.... Den store bensinbilen i familien har nå stått parkert siden 26.februar når vi kom hjem fra en uke vinterferie i feriehuset. Sjekket spenningen på batteriet og måtte lade for en ukes tid siden  :-\
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Sitat fra: Cox på tirsdag 05. april 2011, klokken 17:09
En annen observasjon: Dieseldyret (eller H&H bilen, [Hytte & Henger bilen]) trenger også lading, den brukes så lite nå at jeg måtte lade startbatteriet... :D
Been there. Etter vi fikk oss elbil nr 2 har vi opplevd flatt batteri på bensinbilen både titt og ofte når vi en sjelden gang skulle ta den en tur.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Derfor følger gjerne en C-tek lader etter på kjøpslisten:

Elbil til mannen. Kona overtar den.

Ny Elbil til mannen. Fossilen blir parkert.

Fossilen dør. C-tek til Fossilen, og til vedlikehold av andre 12V batterier.  Endelig i mål!

Tips: Jule eller hva de nå kaller seg har tilbud på Zafirversjonen av 7A laderen til C-tek. Kun kr 799.-  Denne har supply modus, som av og til er en forutsettning for å redde helt døde batterier. Ellers må en ofte opp i over 12A for å starte en 12V død Think, så det kanm være like greit å hoppe i det og satse på 25A versjonen. Biltema har også prisgunstige "kopier"
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 06. april 2011, klokken 06:25
Elbil til mannen. Kona overtar den.
Ny Elbil til mannen. Fossilen blir parkert.
Fossilen dør. C-tek til Fossilen, og til vedlikehold av andre 12V batterier.  Endelig i mål!
Eksakt min story Elektrolux ;D

Sitat fra: elektrolux på onsdag 06. april 2011, klokken 06:25
Tips: Jule eller hva de nå kaller seg har tilbud på Zafirversjonen av 7A laderen til C-tek. Kun kr 799.-  Denne har supply modus, som av og til er en forutsettning for å redde helt døde batterier.
Jula heter de, og Zafir 100 har både RECOND og SUPPLY mode, så den godt å ha.
http://www.jula.no/batterilader-zafir-100-14-150-ah-129791
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på onsdag 06. april 2011, klokken 08:30
Jula heter de, og Zafir 100 har både RECOND og SUPPLY mode, så den godt å ha.
http://www.jula.no/batterilader-zafir-100-14-150-ah-129791
Nesten 1200 kr  (1195,-) som normalpris på Jula (utenom Julakort-kampanjen som går nå) var interessant siden ClasOhlson har en normalpris på denne på 998,-
.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA