Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er den beste importbilen?

Startet av harruz, onsdag 04. oktober 2017, klokken 09:53

« forrige - neste »

harruz

Har en norsk 24 kw tekna, men kan tenke meg å bytte til 30 kw. Ser at prisforskjellen mellom norsk og importbil med noenlunde samme spesifikasjoner er på opptil 50000! Vet at det foregår parallellimport fra USA, Nederland, Japan, Tyskland Sverige og sikkert mange fler. Vet at det er litt ulikt med tanke på utstyr, varmepakker, navigasjon og ikke minst håndtering av garantisaker.  Noen som har erfaringer/anbefalinger rundt dette?
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

EV-FTW

Det er flere tråder her inne som handler om dette.
Anbefaler deg å søke , så vil du finne godt med informasjon rundt tema.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

Det man skal være forsiktig med, er batterier fra varme strøk. Jeg har inntrykk av at 30kwt-utgavene i de aller varmeste statene ofte mangler en bar.

Når det gjelder garanti, så hadde 24kwt 5 års kapasitetsgaranti. I varme strøk var det mange biler som fikk nytt batteri på garantien, mens andre biler fikk dårlig kapasitet etter at garantien var utløpt. Det var som et lotteri hvor noen vant nytt batteri  og andre ikke. For biler i kalde strøk, hadde man ikke særlig nytte av garantien.
På 30kwt's batteriet er det andre forhold med 8 års garanti. Det kan være flere som har glede av garantien her. Jeg trur også levetida avhenger mer av den tidligere brukeren her, da det er lett å kjøre disse batteriene varme, hvis man er hensynslaus. Man bør huske på at fabrikkgarantien ikke gjelder for usa-biler når de er frakta over sjøen. For en 24kwt bil ville jeg nok helst kjøpe fra USA, men jeg er usikker på en 30kwt. Du kan leite etter europeiske utgaver på f.eks autoscout24.com. USA-modeller kjøper man helst på auksjon, og det kan være litt jobb å få tilgang til auksjonene, og det er visse fallgruver man må passe seg for. I utgangspunktet er det bare dealere som får tilgang til auksjonene, men man kan få tilgang via ulike meglere.

harruz

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 06. oktober 2017, klokken 00:30
Det man skal være forsiktig med, er batterier fra varme strøk. Jeg har inntrykk av at 30kwt-utgavene i de aller varmeste statene ofte mangler en bar.

Når det gjelder garanti, så hadde 24kwt 5 års kapasitetsgaranti. I varme strøk var det mange biler som fikk nytt batteri på garantien, mens andre biler fikk dårlig kapasitet etter at garantien var utløpt. Det var som et lotteri hvor noen vant nytt batteri  og andre ikke. For biler i kalde strøk, hadde man ikke særlig nytte av garantien.
På 30kwt's batteriet er det andre forhold med 8 års garanti. Det kan være flere som har glede av garantien her. Jeg trur også levetida avhenger mer av den tidligere brukeren her, da det er lett å kjøre disse batteriene varme, hvis man er hensynslaus. Man bør huske på at fabrikkgarantien ikke gjelder for usa-biler når de er frakta over sjøen. For en 24kwt bil ville jeg nok helst kjøpe fra USA, men jeg er usikker på en 30kwt. Du kan leite etter europeiske utgaver på f.eks autoscout24.com. USA-modeller kjøper man helst på auksjon, og det kan være litt jobb å få tilgang til auksjonene, og det er visse fallgruver man må passe seg for. I utgangspunktet er det bare dealere som får tilgang til auksjonene, men man kan få tilgang via ulike meglere.

Takk for godt svar Trekkoppbil. Har jo selv en norks 24kw-bil, så det er kun aktuelt med en 30kw. Men jeg tror jeg nå har ombestemt meg, og signerer på den nye Leafen som kommer neste vår
1.gen Leaf
2.gen. Leaf
Ioniq 5

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA