Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skandinaviske deltagare søkes til elbiltur fra Paris til Praha

Startet av Ponten, mandag 16. mai 2011, klokken 23:51

« forrige - neste »

Ponten

Hei. Ny Imiev i går, veldig kjekt !
Er på hytta og har brukt opp mesteparten av batteriet på veg ned. Det er 80 meter frå hytta til veg (hytta har straum). Har nå lånt straumuttak i nabolaget. Er det noko som helst problem med å lada via ein skøyteledning på 80-100 meter (og kor får eg tak i det?). Selgar hos forhandlar sa dei måtte advara mot bruk at skøyteledning, men at han sjølv hadde brukt det.
Stavanger
I-miev ny 15/4-2011

Focus

Det er ikke noe iveien med å bruke en sjøteledning. Forutsatt at du følger noen bestemte regler.
1:  kabelen må ha et minst 2,5mm^2
2:  Kabelen må ikke ligge kveilet under bruk, den vil da fungere som en spole og utvikle varme.
3:  I og med at den skal legges 100 meter må du sikre at den ikke kan skades slik at det blir kortslutning    eller at noen kan komme til skade.

Det beste ville sikkert vært om du gravde ned et plastrør som du kunne trekke kabelen gjennom og så montere stikket i et låsbart skap.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

jkirkebo

Sitat fra: I-MIEV på lørdag 16. april 2011, klokken 13:57
Det er ikke noe iveien med å bruke en sjøteledning. Forutsatt at du følger noen bestemte regler.
1:  kabelen må ha et minst 2,5mm^2
2:  Kabelen må ikke ligge kveilet under bruk, den vil da fungere som en spole og utvikle varme.
3:  I og med at den skal legges 100 meter må du sikre at den ikke kan skades slik at det blir kortslutning    eller at noen kan komme til skade.

Det beste ville sikkert vært om du gravde ned et plastrør som du kunne trekke kabelen gjennom og så montere stikket i et låsbart skap.

2.5mm2 er absolutt minimum ja, og vil ved 80-100m lengde gi spenningstap på 20-25V, noe som er i overkant. 1.5mm2 vil gi minst 40V spenningstap og det er det ikke sikkert bilens lader vil takle.

Jeg vil egentlig anbefale ennå kraftigere kabel, men 4mm2/6mm2 gummikabel koster en formue. Her er en billig variant:

http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=35_77&products_id=1016551

Denne kan graves ned og siden den har 5 ledere kan to og to kobles sammen slik at du får 2x5mm2+2.5mm2(jord). Det vil gi et meget akseptabelt spenningstap på rundt 10-12V.

2x2.5mm2 går å terminere direkte i alle slags stikkontakter, så du kan f.eks sette opp et utestikk pett på en stolpe.

Her er et greit stikk:

http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=30_164_118&products_id=1530615

Kabelen bør termineres direkte i sikringsskap med eget kombivern (kombinert sikring/jordfeilbryter). F.eks et slikt:

http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=40_146_147&products_id=1615600

Lås på stikket er vel neppe nødvendig, det er bare å slå av sikringen når dere ikke er på hytta ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ponten

Takk for nyttige svar!
Straumen til naboen virka og, så me kom oss trygt heim igjen !
Stavanger
I-miev ny 15/4-2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA