Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skal, skal ikke? Tesla Model S75D

Startet av Dank, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 11:00

« forrige - neste »

Dank

Hei,

Er det noen som vet hva er forskjell på permanentmagnetmotor og induksjonsmotor ?
Det sies at Model 3 kommer med permanentmagnetmotor. Det er sikkert en god grunn til det...få håpe at det ikke er av rent økonomisk årsak da.

Her er linken fra VG/tek.no idag =>
https://www.tek.no/artikler/nye-detaljer-om-tesla-model-3-80-kwh-batteri-og-258-hestekrefter/398702

Mvh
Dank


Cookie Monster

Etter hva jeg har lest så er en permanentmagnetmotor litt mer effektive og derfor lavere forbruk.

Ulempe er at de som ofte bruker sjeldne jordmetaller og temperaturen må holdes under bedre kontroll siden de mister magnetismen hvis de blir for varme. Så ikke optimalt skal det brukes på høyt turtall over tid.
2015 P85D

Cobos

Induksjonsmotorer er vel billigere også pga bare kobber og ikke sjeldne jordarter (Nd primært), men induksjonsmoterer mener jeg å ha hørt er vanskeligere å kontrollere presist. Dermed krever de mer avansert kontrolllogikk enn permanent magnet motorer.

Personlig håper jeg ikke Tesla har gått for motorer med Nd, siden for massemarkedsmodellen er jeg bekymret for deres tilgang til nok Nd. Ikke i 2018 men om noen få år kan det bli dyrt/vanskelig.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Cookie Monster

BMW har et dokument for I3 og I8 som sammenligner de forskjellige type elmotorene. Er nok litt salgsmateriell hvor det de bruker HSM (Hybrid synchronous motor) Så klart blir lagt fram som best ;) Men er kanskje ikke helt på bærtur.


http://hybridfordonscentrum.se/wp-content/uploads/2014/05/20140404_BMW.pdf

PSM (Permanent magnet motor with surface mounted
magnets) Blir vist som veldig bra i bånn men ikke noe bra til å holde ytelsen i høye hastigheter. ASM stort sett midt på i alt.
2015 P85D

Orbit

"Skjedne jordarder" er egentlig ikke så skjeldne som navnet antyder! Men da de tidligere ikke har hatt industrielle anvendelser i like stor grad som for eksempel kobber, er det relativt få gruver (men mange forekomster som ikke utvinnes per d.d.). USA var tidligere en stor produsent, men stoppet utvinning da de ble underpriset av Kina (og ikke fordi de gikk tom for mineraler). Så det kan ta tid å øke produksjonen ved rask endring i etterspørsel, men det er ikke slik at det er noen overhengende fare for å gå tom for mineralene i seg selv.

Sitat fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Rare-earth_elementRare-earth element cerium is actually the 25th most abundant element in Earth's crust, having 68 parts per million (about as common as copper). Only the highly unstable and radioactive promethium "rare earth" is quite scarce.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SUNPWRD

En permanentmagnet motor (synkron) er mer effektiv forbruksmessig. Dette fordi at det blir mindre tap i form av varme. Denne motoren er normalt svakere enn en asynkron motor. Dette da det er begrensninger for hvor sterkt magnetfeltet i stator kan være uten å avmagnetisere den permanent magnetiske rotoren.

(Asynkron omtales og som kortslutningsmotor). Fordelen med asynkron motor er at den takler langt mer effekt da begrensningen i stor grad ligger i den tilførte effekten, som kommer som kommer fra inverter og igjen fra batteri. Jo sterkere strøm gjennom statorviklingene jo sterkere magnetfelt i statorviklingene = større strøm indusert i rotor som igjen fører til kraftigere magnetfelt i rotor. Ganske enkelt en genial oppfinnelse!

For oss nerder er forkjellen interessant, men for den normalt interesserte har dette nok liten betydning.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Amoss

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 08. august 2017, klokken 22:02
Etter hva jeg har lest så er en permanentmagnetmotor litt mer effektive og derfor lavere forbruk.

Etter som jeg har sett på TMC så hevdes det at PM motoren er mer effektiv ved lav hastighet/lav belastning. Altså typisk bykjøring, mens induksjonsmotoren skal være mer effektiv ved motorveicruising.

Kan ikke hverken gå god for påstanden eller avvise den :)

Har også vært en del snakk om (alt for lenge siden - og stort sett ingen tok det vist seriøst, da jeg ikke har hørt mer om det siden) at det visstnok skulle komme en "hybrid" motor til Model 3 med både en PM del og induksjons del, der de kan velge hvilken del som får strøm etter hva behovet er/hva som er mest effektivt til en hver tid.

Kan heller ikke her hverken gå god for teorien eller avvise den :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

o.b.lix

Lett måte å lage slik hybrid er jo en av hver type foran og bak på awd-utgaven
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 09. august 2017, klokken 11:05
Lett måte å lage slik hybrid er jo en av hver type foran og bak på awd-utgaven

Det er en enkel måte å lage en hybrid bil ja. Men det lager ingen hybrid motor slik ryktene gikk om.
Men kan lett være enig i at dette du nevner kan være en bedre løsning når man først har AWD/Dual Motor.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bjornb

Elon sa dette i tidlig juni (Annual Shareholders Meeting Conference) om motoren(e) på Model 3 AWD:
SitatFor example, we were going to start off with dual motor. But that's like wait a second, we just doubled the probability of something going wrong if we got two motors, because there are two different motor architectures. One motor is optimized for highway travel and one is optimized for stop and go traffic, which is great for maximizing your mileage in city and maximizing your highway – your mileage on the freeway and having incredible acceleration. But it's too much complexity right off the bat. So we will just be single motor to begin with and then we will have the dual motor config
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

OlaM

Sitat fra: bjornb på fredag 11. august 2017, klokken 20:11
Elon sa dette i tidlig juni (Annual Shareholders Meeting Conference) om motoren(e) på Model 3 AWD:
SitatFor example, we were going to start off with dual motor. But that's like wait a second, we just doubled the probability of something going wrong if we got two motors, because there are two different motor architectures. One motor is optimized for highway travel and one is optimized for stop and go traffic, which is great for maximizing your mileage in city and maximizing your highway – your mileage on the freeway and having incredible acceleration. But it's too much complexity right off the bat. So we will just be single motor to begin with and then we will have the dual motor config

Stemmer det! Jeg visste det var et eller annet jeg hadde glemt. Søkte litt og fant bare et sitat om at de gikk for en motor i stedet for to, ikke at det var to forskjellige arkitekturer. Spennende, det tyder jo veldig på en induksjon og en permanent magnet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA