Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som vet om endringene for 2012 modellen av i-MiEV

Startet av jenso, mandag 30. mai 2011, klokken 22:28

« forrige - neste »

jenso

Jeg har en skoda pickup som jeg lenge har fantasert om og gjøre om til elektrisk drift!

Men etter en del søking på nett virker det som det er lite norsk info på emnet, og at alt av komponenter/kit må importeres fra utlandet en plass, men da jeg ikke har så mye peiling på hva slags type motor og kontrollere jeg evt må kjøpe inn blir dette vanskelig, på toppen av det hele virker mange av disse sidene veldig sjuskete, og derav lite interessant og forhånd betale titalls tusen kroner....

Så det jeg ønsker svar på er følgende:

  • er det norske forhandlere for kit? evt hvem? evt hvor i utlandet er det trygt å bestille fra?
  • hvor mye ligger et basic kit på? er de regenerative eller hva det kalles?
  • kan jeg kjøpe noen av de nye grå batteriene de har på biltema? eller må jeg ha spesial bat. som koster tusener??
  • kommer ikke på flere spm.. men litt basic info hadde jo vært verdsatt :)

For jeg har tenkt litt som så, at fremme i motorrommet er det jo god plass når man fjerner motoren og radiatorer osv. Jeg har en dieselvarmer på 5kW liggende som jeg tenkte jeg kunne koble opp for og ha noe varme på den verste årstida. Samt det er god plass til noen batterier, i tillegg tenkte jeg og bruke litt av plassen bak på planet til batterier for ekstra kjørelengde eller høyere volt.

Drømmen ville vært å hatt mulighet til 2 forskjellige kombinasjoner, en med lang kjørelengde for langtur, min 40 mil pr lading, og en som ikke trenger og ha så lang kjørelengde men heller kraft til forbikjøringer osv. vet ikke om det lar seg gjøre på et mindre budsjett, men uten å spør får jeg jo heller aldri vite det.. ;)

I dag står det jo en 64hk diesel motor i den, som forøvrig er svært gjerrig  på forbruket med 0,55 på mila ved normal kjøring. Tror aldri jeg har klart og komme over 0,7 med den noen sinne.. Så tanken har jo også vært inne på å bygge den om til hybrid, eller slik at dieselmotoren kun lader batteriene og elmotoren står for all fremdrift. Noe som egentlig ville vært det optimale, da jeg ikke trenger å laste bilen opp med batterier for å oppnå lang så lang kjørelengde som jeg krever for å investere penger i å bygge om en bil. Pickuppen er lett med snaue tonnet inkl fører, den er enkelt bygd uten for mye elektronikk og dilldall, og det er god plass til å bygge på, derfor ser jeg for meg at det er en mer eller mindre perfekt bil å starte med, og spesielt siden jeg allerede har den stående... ;)





bosonic

hei jenso, og velkommen til forumet

Jeg vil anbefale at du setter av litt tid til å lese innleggene om konvertering her på forumet.
Veimyndighetene er mye strenger nå enn for kun et år siden. Elbilforeningen jobber med saken, men vi hører ikke noe særlig nytt enda.

for å ta kortversjonen:
- alle komponenter må være CE godkjent
- installasjonen må godkjennes av elfirma
- Dersom litium batterier brukes må disse være "godkjent" (brann, og eksplosjonssikre)
- Du må dokumentere HK og dreimoment



Jeg har selv tenkt å konvertere en Skoda Pickup
Denne bilen har mange åpenbare fordeler:

-   Batteripakken kan monteres på lasteplan
-   Bilen er utstyrt med airbag's
-   Brukbar kjørekomfort
-   Rimelige priser på de fleste originaldeler
-   Meget enkel bil å skru på selv.
-   Tilgjengelig adapterplate å få kjøpt


Her er noen seriøse sider som jeg selv har bestilt varer ifra:

http://www.kellycontroller.com/
http://www.cloudelectric.com/   

Velger du blybatterier i første omgang så burde dette ikke by på særlige problemer.
Disse krever ikke samme omfattende overvåkning som litium, og blir allerede brukt i elbilen Kewet (Buddy) og Reva

Ikke bruk biltemabatterier til dette. Det finnes mange alternativer til brukbare batterier i Norge.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jenso

takk for raskt svar bosonic :)

ja jeg har sett samme fordeler selv i pickupen, den er liksom enkelt og grei å ha med å gjøre :)

kortversjonen av hva som må til for å få det godkjent hørtes jo egentlig ikke så ille ut da.. men det er vel en del jukk gjemt inni der kan jeg tenke meg ja... Er det noen ca anslag for når elbilforeningen kommer med noe nytt da?

Og takk for linkene, de skal jeg sjekke ut! :)

Caspar

Hei

Det finnes 2 Skoda Pickuper i Norge som er konvetert i Tsjekkia.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

jenso

@caspar: noe mer info annet enn at det er 2 konverterte som går i norge?

@bosonic: hvordan/hvor får man kjøpt slik adapterplate?

bosonic

Send en standard forespørsel til Elektro automotive og de andre firmaene som fører adapterplater:
http://www.electroauto.com/catalog/adaptors.shtml   
De fører adapterplater til VW Rabbit som er den amerikanske Golf'en.
(Bruker den originale clutsjen)
Først bør du imidlertid undersøke om motorene er CE godkjent.
Du må spesielt nevne at du har en VW 1,9 diesel, og aller helst få tak i modell nr på gearkassen som sitter i bilen

Disse har også adapterplater:
http://www.canev.com/KitsComp/Components/Adapter%20page.htm   

Sjekk opp disse informative videoene, kanskje du kan koble motoren til gearkassen selv?
Benjamin Nelson har lagt ut en hel serie videoer som viser en måte å gjøre det på.
Dodge Neon EV Conversion:
http://www.youtube.com/watch?v=VgNTkvEqnRs&playnext=1&list=PL47D94695998158F6   

Jeg vil gå for å fortsatt benytte clutsjen. Dette gir raskere gearshift og ikke minst ekstra sikkerhet som jeg er sikker på at biltilsynet vil sette pris på.
Ikke tenk på regenerering, dette vil fordyre og komplisere konverteringen, og gjøre at bilen kan skli ut på vinterføre.
Regenerering er topp på originale elbiler, men ikke på egenkonverterte biler. Tror at Biltilsynet er enig med meg her og.

Andre firma du kan kontakte:
http://www.kta-ev.com/
http://www.evdrives.com/motors_overview_conversions.html   
http://www.evsource.com/index.php   
http://www.evparts.com/products/street-vehicle/   
http://www.ev-america.com/   
http://www.thunderstruck-ev.com/   
http://www.avt.uk.com/   
http://www.grassrootsev.com/index.htm   

Har du for øvrig sjekket denne konverteringen?:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2032.0.html   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA