Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Inventory

Startet av HeidiU, mandag 09. oktober 2017, klokken 11:05

« forrige - neste »

geear

Hva er praktisk rekkevidde/tilgjengelig kapasitet på 60 og 90?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. august 2017, klokken 09:45I utgangspunktet vil jeg helt klart anbefale X100D.
X er en stor og tung bil med solid luftmotstand på motorvei.
For meg som var vant med S85 og S90D var det en nedtur med rekkevidden i X90D.

Jeg ville ikke kjøpt X med mindre enn 90-batteri.

MEN - X100D er alt for dyr sammenlignet med X75D nå. Med andre ord synes jeg prispåslaget er så solid at det ikke svarer seg å gå fra 75 til 100.
100``en må ned i pris.

Ny X75D har ca 72,5kWh fra 100% til bilen stopper.
Det betyr at du har ca 68,5kWh fra 100% til 0% (du kan ikke kalkulere med bruk under 0%). Og ettersom du ikke heller kan planlegge å ankomme med 0% bør du i hvert fall se bort ifra de siste 5% når du planlegger tur (helst 10% buffer egentlig) mtp. varierende forbruk og uforutsette hendelser. Så du kan regne med å bruke ca 65kWh fra et fulladet batteri på langtur.
Etter et års tid kan du påregne et fall i kapasitet på 1-2kWh, som må trekkes fra når du beregner rekkevidde utifra forbruk og kapasitet.

En X100D har 102,4kWh total kapasitet, eller 98,4kWh fra full til stopp. Eller ca 94,4kWh fra 100% til 0%. Dermed kan du regne med å bruke ca 90kWh.

Snaut 40% økning i praktisk rekkevidde ved å gå fra 75 til 100 altså. Men fortsatt grådig dyrt.
Min forståelse er at bilen som regel stopper på 0%. Men det virker som dette er litt varierende. Det kan være at 0% er minimumsnivået som bilen er helt sikker på at man kan hente ut av batteriet, mens om det skulle vise seg å være mer tilgjengelig så får man benyttet dette også. Når BMS er godt kalibrert, som det som regel vil være, så vil bilen da stoppe på 0%.

Men det er forsåvidt riktig at man ikke vil benytte helt nederste del av kapasiteten. Hvis man vil ha 20 km i margin når man kommer frem til en superlader, så utgjør det 4-5 kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Go-carter

Sitat fra: gr på mandag 14. august 2017, klokken 10:12
Hva er praktisk rekkevidde/tilgjengelig kapasitet på 60 og 90?

60= 62,4 = 312km
90= 81,8 = 409km

Avstand beregnet med forbruk på 200wh/km. "50%" større batteri på papiret gir bare 30% lengre rekkevidde (men raskere superlading).
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Øyvind.h

#18
Sitat fra: gr på mandag 14. august 2017, klokken 10:12
Hva er praktisk rekkevidde/tilgjengelig kapasitet på 60 og 90?

90-batteriet er ca 89kWh når det er nytt. Det betyr ca 85kWh fra 100% til stopp eller 81kWh fra 100% til 0%.

Differansen er altså ca 22,5kWh. Ved forbruk 200Wh/km kommer du 112km lenger med 90D.

I praksis kommer du fint 400-450km på sommeren med 90D om du kjører pent.
Eller 250-300km om du kjører hardt på motorvei.

Justert for 100-0% og buffer mtp å anslå økning i praktisk rekkevidde:
76,85kWh for 90-batteriet (5% buffer)
55,48kWh for 60-batteriet (5% buffer)

Ca 38,5% økning i praktisk rekkevidde.


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

o.b.lix

Og om du hekter på en campingvogn så vil 90D ha en rekkevidde på ca 200 km om du kjører den helt ned til null...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 14. august 2017, klokken 10:19
Min forståelse er at bilen som regel stopper på 0%. Men det virker som dette er litt varierende. Det kan være at 0% er minimumsnivået som bilen er helt sikker på at man kan hente ut av batteriet, mens om det skulle vise seg å være mer tilgjengelig så får man benyttet dette også. Når BMS er godt kalibrert, som det som regel vil være, så vil bilen da stoppe på 0%.

Men det er forsåvidt riktig at man ikke vil benytte helt nederste del av kapasiteten. Hvis man vil ha 20 km i margin når man kommer frem til en superlader, så utgjør det 4-5 kWh.
Det er motsatt.
Normalt kan man fint kjøre forbi 0% og heller følge med på effektmeteret. Når det er nede på 30kW er det rett før bilen stopper. Men den kan stoppe ved høyere effektbegrensning om man drar på og dermed presser pakkespenningen ned.

Når BMS er godt kalibrert og batteriet relativt nytt har man buffer under 0. Om BMS er på bærtur eller batteriet godt slitt går dette fort utover bufferen man normalt har.

Det tilhører sjeldenhetene at jeg hører om biler som har stoppet før eller nære 0%. Normalt kjører man flere mil forbi null om man må og kjører veldig pent.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: o.b.lix på mandag 14. august 2017, klokken 11:19
Og om du hekter på en campingvogn så vil 90D ha en rekkevidde på ca 200 km om du kjører den helt ned til null...

For meg er rekkevidden på motorvei og under ikke-optimale forhold viktigst, og nærmest virkeligheten.
Det er ytterst sjeldent alle positive faktorer treffer samtidig og gir maks rekkevidde.
Ofte inneholder langturen lengre strekninger i 120-130km/t, regn, stappfull bil, kulde eller høydemeter. Eller alt. Sjelden den er 60-80km/t fast (bor tross alt i Oslo), tom bil, perfekt temp og 0 høydemeter.

I praksis er 38-39 mil maks jeg drar ut av batteriet på sommeren uten lading (om jeg må).
30 mil på vinter og 35 på sommer er de mer realistiske anslagene med god buffer og diverse uheldige faktorer.

Eller som du sier - hiv på en campingvogn og du er på maks 20 mil pen sommerkjøring :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GOS

#22
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 14. august 2017, klokken 10:19
Min forståelse er at bilen som regel stopper på 0%. Men det virker som dette er litt varierende. Det kan være at 0% er minimumsnivået som bilen er helt sikker på at man kan hente ut av batteriet, mens om det skulle vise seg å være mer tilgjengelig så får man benyttet dette også. Når BMS er godt kalibrert, som det som regel vil være, så vil bilen da stoppe på 0%.

Men det er forsåvidt riktig at man ikke vil benytte helt nederste del av kapasiteten. Hvis man vil ha 20 km i margin når man kommer frem til en superlader, så utgjør det 4-5 kWh.

Her tror jeg du tar feil. Det er vel kun Tesla Bjørn som har opplevd at den stopper på 0 tkm igjen. Andre som har opplevd det?

Selv etter skikkelige 'kalibrering' av BMS så har min 3.7-3.9 kwh igjen til forbruk (før 4kwh brick protection) i det min kommer til 0 tkm igjen. (CanBus avlesning) Har aldri kjørt lenger enn 15 km under 0 så jeg vet ikke hva CanBus rapporterer når den stopper.

Men viser Wattmeteret begrensning i størrelsen 20-40 kw som maks motor effekt så er en veeeeeldig nær at den stopper. Min ligger typisk på 160 - 180 kw som begrensing når jeg har 0 tkm igjen på 'tanken'


Edit: Ser at Øyvind H. alt hadde svart noe lignende.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

OW

Som andre også nevner så er prisforskjellen for stor mellom X75 og X100 i dag. Den forskjellen får man betalt for ved å akseptere litt lengre ladetid på langtur, også er forskjellen i rekkevidde kun relevant de gangene man trenger rekkevidden til X100.

For vår del blir det aldri i det daglige, og kun på langtur. Dagens prisforskjell er kr 187 300,-. Hvis man sier at forskjellen i ladetid når man trenger kapasiteten utgjør ca 30 minutter med lading. Sannsynligvis en del mindre på superlader, men rundt der om man benytter CHAdeMO. Syntes man 500 kroner timen er ok betaling for å vente på lading kan man vente i 374,5 timer for den prisforskjellen, som ugjør ca 750 halvtimer ekstra lading. Har man bilen i 5 år og antar 40% verditap på bilen (og merkost for batteripakke så vil 40% av 187300,- = 74920,-) betyr det ca 5 ganger pr. måned. For vår del er nok antall ganger vi må lade ekstra under 10 ganger på et år, så timebetalinga blir god, og regnestykket for den ekstra bekvemmeligheten svarer seg ikke. Skulle gjerne hatt X100, men får ikke aksept for det fra økonomen i meg.

Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Mons

Kampanjerenta på 0,25 % forverrer bildet med enda en del titusener. Beholder man bilen i fem år tviler jeg sterkt på at man får mer enn 50000kr mer for det store batteriet enn for det med 75kWh. Det tilsvarer ikke mye mer enn rentefordelen ved kampanjerenten. I så fall er de 187300kr et rent verditap, som kommer på toppen av det øvrige verditapet.

Da jeg bestilte min x100d i juni, var det mindre prisforskjell og mer goder på kjøpet ved større batteri. Nå er bilene så godt som identiske, men prisforskjellen er blitt rundt 50000kr større. For min del er jeg derfor svært nær ved å kansellere min bestilling og heller gå for en X75D.

Helt tydelig at Tesla velger å bruke batteristørrelsen til å skille mellom kundesegmentene sine. 75 og 100 kWh er akkurat forskjellen mellom akseptabelt og rikelig med rekkevidde.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: GOS på mandag 14. august 2017, klokken 11:59Her tror jeg du tar feil. Det er vel kun Tesla Bjørn som har opplevd at den stopper på 0 tkm igjen. Andre som har opplevd det?
Det er mange som har opplevd det. Men det kan godt hende at det som regel er en buffer, og det kun er unntaksvis at den stopper på 0%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

spirrevipp

Så akkurat denne tråden på det danske forumet (m/link til video):

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5230

Ville ikke gamblet på at man kom så langt under 0...  :o
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Øyvind.h

Det er derfor man følger med på effektmeter i tillegg til % :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA