Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading via skøyteledning

Startet av HHF, lørdag 16. april 2011, klokken 16:07

« forrige - neste »

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Artikkelen tar opp nettop det jeg påpekte tidligere. Nemlig at slike biler betyr begynnelsen på slutten på den avgiftsfrie boblen vi nå nyter godt av.

Dermed blir spørsmålet:

Ønsker vi virkelig så gode elbiler til de få som har råd til å bruke en halv million (+ avgifter) på dem, eller ønsker vi Elbiler til 250 000 ( uten avgifter ), som gjør jobben, og samtidig gjør at vi kan transportere oss selv og vår famile rund i nabolaget avgiftsfritt slik situasjonen er i dag.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Vanskelig spørsmål du bringer opp forsåvidt, men på en måte er det likegyldig hva vi ønsker oss tror jeg. Her kommer nok de bilene på markedet som markedet ønsker (eller bilprodusentene mener vi ønsker oss). I den åpne verdensøkonomien vi lever i, vil disse også tilbys på det norske markedet om vi vil det eller ei.  ;)

Hva det gjelder våre "ønsker" slites jeg jo litt mellom egotrippen vi nyter godt av i dag med alle våre fordeler og det miljømessige ønsket om at alle skulle kjørt elbil. Det siste er jo avhengig av at det kommer biler på markedet som alle virkelig gjerne vil ha. I så måte er Tesla S noe av det første som bringer et tilbud til markdet som kan favne over mange menneskers preferanser. At et stort volum av elbiler etterhvert vil fjerne insentiver som avgiftsfritak, kollektivfelt-kjøring osv er jo naturligvis trist for oss som nyter godt av dette i dag, men samtidig en uunngåelig effekt av at et fordelaktig insentiv faktisk fungerer etter hensikten.

Tror vi bare må forte oss å nyte av fordelene så lenge vi har dem og tenke på hva vi skal gjøre når alt dette tar slutt. Å sitte i kø til jobben som alle de andre, bare med en mer miljøvennlig bil, er ikke noe jeg ser frem til, men inntil dette må skje, må man jo bare være glad man har vært pioneer på området og hatt glede av dette i mange år allerede   :D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Jeg kan ikke se noen grunn til at noen Tesla'er på veien skulle gjøre at avgiftene kommer? Insentivene er der for å få oss over på miljøvennlige elbiler. Sånn sett er det ingen forskjell på Tesla og Think, Buddy, Reva, Peugeot, iMiev eller noen av de andre. At avgiftene kommer når politikerne mener mange nok kjører elbil har vi visst lenge. Den elbilist som er så blåøyd at han tror politikerne ikke vil sette avgifter på oss også trur jeg ikke er født enda.

Når det gjelder å nyte godt at de fordelene som (foreløpig) finnes så er det førstemann til mølla som gjelder, og der ligger en del av oss godt an :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Nye fordeler med elbilen kan dukke opp når som helst.

Lokal forurensing i byer (ref Bergen) pga diesel eksos ol skalper store problemer, spesielt i vinter månedene.
Når (alle) restriksjonene settes inn blir det fritt frem for alle med elbiler
;D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

POSi411

Sitat fra: cra på onsdag 23. mars 2011, klokken 09:05
Når det gjelder å nyte godt at de fordelene som (foreløpig) finnes så er det førstemann til mølla som gjelder, og der ligger en del av oss godt an :)
Spørsmålet for Norstart vil jo en dag bli om de vil støtte at de små elbilene skal få fortsatt tilgang på bussfiler og gratis parkering, eller om Norstart vil stå hardt på at alle elbiler skal behandles likt.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

mohpet

Hvorfor skulle ikke alle elbiler bli behandlet likt?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

POSi411

Sitat fra: mohpet på onsdag 23. mars 2011, klokken 17:33
Hvorfor skulle ikke alle elbiler bli behandlet likt?
For å prøve å beholde noen av dagens fordeler for noen typer elbiler i steden for å godta at alle fordelene bare forsvinner for alle.
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

cra

Sitat fra: POSi411 på onsdag 23. mars 2011, klokken 22:25
Sitat fra: mohpet på onsdag 23. mars 2011, klokken 17:33
Hvorfor skulle ikke alle elbiler bli behandlet likt?
For å prøve å beholde noen av dagens fordeler for noen typer elbiler i steden for å godta at alle fordelene bare forsvinner for alle.

Skjønner hvor du vil hen, og er for så vidt ikke prinsipielt uenig, men blir det ikke litt bakvendt hvis toseterne skal få lov til å kjøre kolektivfeltet, mens en bil med plass til fem ikke får?  ;)  Jeg ser ikke noe problem i at veiavgifta (eller årsavgifta som de nå kaller den for å sno seg unna at de ikke betaler for vedlikehold av veier) bortfaller, da det er en fiskalavgift.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA