Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeff Dahn Anbefaler å lade til 70% ved dagligbruk for å best bevare batteriet

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 12. september 2017, klokken 20:02

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Så....hvor lenge må en vente for å få en brukt Ampera E til 300.000? Ser de ligger mellom 400-420.000 på Finn.no. Ser at regjeringen har fjernet noen hinder for import fr USA nå i juni. Er det mulig å importere Bolt, eller blir strømforskjeller for store?
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

Olemann

Sjekk Bergheim Auto, mener de kalkulerte prisen på en import Bolt til ca kr. 420.000.- etter transport og ombygging, tror de ga opp, er nok bedre å skaffe en AE til samme pris :-)  Problemer med garanti er antagelig det største, DAB radio klarer man seg jo uten.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. juli 2017, klokken 18:42
Så....hvor lenge må en vente for å få en brukt Ampera E til 300.000? Ser de ligger mellom 400-420.000 på Finn.no. Ser at regjeringen har fjernet noen hinder for import fr USA nå i juni. Er det mulig å importere Bolt, eller blir strømforskjeller for store?

MrBacardi

Til info er det registrert 1 stk Chevrolet Bolt i Norge, EK 48136.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

E_S

Fullt mulig å importere Bolt, ingen hinder der så lenge man har en amerikansk "Title" (ca. tilsvarende vognkort) på bilen. Strømmessig helt identisk med unntak av annen kontakt inn (type 1), men bytter man denne med tilsvarende del for Ampera-E vil den være 100% identisk unntatt de kosmetiske forskjellene og noe småtteri som DAB etc.

Virker derimot som mange forhandlere i USA ikke er så interessert i å selge til eksport. I tillegg har man ingen garanti gyldig her om man privatimporterer.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. juli 2017, klokken 18:42
Så....hvor lenge må en vente for å få en brukt Ampera E til 300.000? Ser de ligger mellom 400-420.000 på Finn.no. Ser at regjeringen har fjernet noen hinder for import fr USA nå i juni. Er det mulig å importere Bolt, eller blir strømforskjeller for store?
De vil trolig koste under 300k i slutten av 2018. De høye prisene nå er unaturlig, og dette vil normalisere seg ettersom det blir flere Ampera-e på veien (og finn), og Ampera-e møter konkurranse fra Model 3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gnilre

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 22. juli 2017, klokken 11:34
De vil trolig koste under 300k i slutten av 2018. De høye prisene nå er unaturlig, og dette vil normalisere seg ettersom det blir flere Ampera-e på veien (og finn), og Ampera-e møter konkurranse fra Model 3.
Jeg vil tro at konkurransen fra nye Nissan Leaf vil være viktigere for at Ampera-e faller i pris. Og ny Leaf skal det vel gå an å bestille allerede i september. Hvis den kan leveres i stort antall kan jo prisen på Ampera-e starte å falle til 300k allerede tidlig i 2018. Model 3 er en sedan og neppe så interessant i Norge for folk som ønsker en bil i kompaktbilklassen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Gnilre på lørdag 22. juli 2017, klokken 13:59Jeg vil tro at konkurransen fra nye Nissan Leaf vil være viktigere for at Ampera-e faller i pris. Og ny Leaf skal det vel gå an å bestille allerede i september. Hvis den kan leveres i stort antall kan jo prisen på Ampera-e starte å falle til 300k allerede tidlig i 2018. Model 3 er en sedan og neppe så interessant i Norge for folk som ønsker en bil i kompaktbilklassen.
En av hovedgrunnene til at Ampera-e selger er rekkevidden. Når Model 3 kommer i stort volum med ca samme rekkevidde til rundt 300k, rundt midten/slutten av 2018, så er det ganske klart at det vil påvirke bruktbilprisene til Ampera-e. Men så klart vil Leaf også kunne påvirke prisene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rav4_EV

Når det gjelder USA import av Bolt så er det viktig å merke seg at det er endrede krav for registrering og godkjenning. Selv om farge på lys og slikt nå er plankekjøring så har det dukket opp et vesentlig krav som ikke var der tidligere.

Kjøretøyet MÅ være registrert i utlandet minst 6 måneder før import.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

E_S

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 22. juli 2017, klokken 18:43
Kjøretøyet MÅ være registrert i utlandet minst 6 måneder før import.

Det kan omgås ved å ta bilen via enkeltgodkjenning i EU-land som også tillater USA-biler umodifisert. Mange Øst-Europeiske land gjør dette. Evt. gjøre en deal med en forhandler i USA..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Trekkoppbil

#9
Hvis en ny Ampera-E koster 350 000, og den annonseres brukt for 400 000, og andre el-biler har tapt seg 50 000 kr i året de 2 første åra, så er det håp om å komme ned på 300 000 om ett eller 2 år.  På bruktbiler er det prutningsmonn, så jeg tipper ett år.
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 22. juli 2017, klokken 18:43
Kjøretøyet MÅ være registrert i utlandet minst 6 måneder før import.
For å være mer nøyaktig, er det 6 måneder før eksport, som kan være ukesvis før bilen kommer til Norge:
Sitat fra: bilforskriften_§10a link=https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-07-05-817#KAPITTEL_2
Det må også framlegges registreringsdokumenter som viser at bilen har vært registrert i minimum 6 måneder i annet land enn Norge på tidspunktet for eksport for at godkjenning etter denne bestemmelse skal kunne finne sted.
I tillegg er det ikke sikkert GM godtar bruktbileksport før 6mnd.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. juli 2017, klokken 18:42
Er det mulig å importere Bolt, eller blir strømforskjeller for store?
Hvis bilen har nivå 1 EVSE kan du antakelig oppgradere til nivå 2 hos f.eks evseupgrade.com, men den vil ikke passe etterpå om du skal bygge om bilen til type 2-kontakt, og da kan man kjøpe ny i stedet:
Man må bytte fra type1 til type 2 kontakt på bilen eller få en overgang, hvis man skal hurtiglade i Europa med CSS. Jeg har hørt rykter om overgang til 10 000kr, men hvor trygt det er, kjenner jeg ikke til.

autotrader.com er brukte Bolt annonsert fra 32000 til 43000 USD, men det er ikke enkelt å finne noen som er over 6 mnd gamle.
En butikk annonserer nye til 38000, og etter 4000 i butikkrabatt og 7500 i føderale intensiver kommer man ned på 27 000USD: http://www.evergreenchevrolet.com/search/chevrolet-bolt_ev/mk12-md4613/s:pr1/
På nye biler spørs det hvor mye man må betale ekstra for metallic lakk mm.
Kanskje er det håp om å finne en eller annen 6mnd gammel bruktbil til nybilpris på 220 000kr på nyåret?



ToWalkOrDrive

Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA