Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: E-NV200 offisielt bekreftet med 40kwh!

Startet av geear, onsdag 04. oktober 2017, klokken 23:25

« forrige - neste »

geear

Er klar over flere tråder om hengerfeste, men har lyst til å spekulere litt i et tema jeg ikke har sett så mye om før.

Det er ganske åpenbart at:

1. Tesla kunne hatt flere hundre tusen reservasjoner til på Model 3 om de gikk inn for det.
2. Tesla ikke ønsker flere reservasjoner og mer press på leveranser av Model 3, de har gått inn for en ambisiøs oppramping av produksjon og de føler seg ikke trygge på å få det til (ref. kommentaren til Musk om tusenvis av leverandørledd som kan forsinke prosessen)
3. Tesla primært ønsker å selge TMS og TMX enn så lenge.

Alt dette er ganske naturlig, og spesielt punkt 3. er jo det eneste som er klart og virkelig genererer penger NÅ, og ikke om et år eller to. I tillegg ønsker de å øke volum enda mer på S og X for å igjen gjøre disse mer konkurransedyktige blant fossilbiler.

Spekulasjonen min er at det er vel ikke helt usannsynlig at de har valgt å holde igjen på dual motor og hengerfeste rett og slett for å få flere til å handle Model X? Det er ganske åpenbart at både Model 3 og S kan stjele kunder fra X dersom de får hengerfeste. Jeg hadde egentlig en litt avventende reservasjon på Model 3-hypen, men har nå bestilt X... hadde aldri kjørt en Tesla før, så det funket?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Måkemannen

Det funker om du har penger nok. Oss fattiglus, tviholder på reservasjonen en stund til, til vi får mer info.

Men ja, enig i det meste av det du sier, dette er nok en del av antisell kampanjen til Musk.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


THE

Jeg hadde kanskje også røket på en smell og bestilt X hvis de hadde hatt rentekampanjen på X100, og jeg hadde visst at jeg kunne få den nye 7 seteren med nedfellbar andre seterad. Vurderte seriøst en X75, men kom fram til at det blir litt knapp rekkevidde med tilhenger.

Nå håper jeg egentlig at Tesla ikke kommer med flere uimotståelige lokketilbud på X i tida framover, for da er det ikke sikkert at jeg klarer å motstå fristelsen, og X er egentlig ALT for dyr i forhold til det jeg egentlig vil betale for en bil også.

Hvis Model S hadde vært tilgjengelig med tilhengerfeste, så hadde jeg nok kjøpt Tesla tilbake i 2013/14. Hvis det viser seg at Model 3 ikke får tilhengerfeste, eller for lav tilhengervekt, så ender det vel opp med kjøp av en Model X likevel. Inntil videre avventer jeg, og håper på at Model 3 kommer med tilhengerfeste.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ludwig_holberg

#3
Godt mulig de holder igjen godsaker for å unngå å bremse X og S'salget. Men en annen forklaring kan være at de tenker at "nok er nok"; det er raust med nyvinninger og fremskritt i Model 3 til å bli en skikkelig salgsvinner. Hvorfor bruke ressurser på å designe inn hengerfeste, når det kompliserer produksjonen? Ressurser på hengerfeste gir mening den dagen de har ledig kapasitet i produksjonen, og trenger å øke salget, men det er jo laaaaaaangt frem dit. Rent taktisk hadde det vært mye smartere om de hadde hengerfeste på S i emning - for å gi S en ekstra edge over 3.

Espen Hugaas Andersen

Stort sett de eneste som bryr seg om hengerfeste er nordmenn, og leveransene skal ikke begynne her før om et år. Da er det lite poeng i å tilby det ennå.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kaiat

Jeg tror ikke de holder igjen på hengerfeste på Model 3 for å bremse salget. Det er nok en ganske liten andel av totalen som har hengerfeste som en av de viktigste grunnene for å velge Model 3.

I USA er det mer slik at folk bruker en SUV eller pickup dersom de har behov for å trekke tilhenger. Amerikanske personbiler har stort sett ganske lav tilhengervekt, typisk 1000-2000 lbs eller rundt 450-900 kg. Jeg har derfor hatt en mistanke om at dersom Model 3 får tilhengerfeste, vil tilhengervekten ligge omtrent der et sted.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. august 2017, klokken 08:47
Stort sett de eneste som bryr seg om hengerfeste er nordmenn, og leveransene skal ikke begynne her før om et år. Da er det lite poeng i å tilby det ennå.

Hengerfeste er ikke et særegent norsk påfunn (hvorfor i alle dager skulle produsentene bry seg med å få på plass stadig høyere hengervekt i så fall?), men det er i stor grad en europeisk greie. Har ikke linken foran meg nå, men så at manglende hengerfeste er en showstopper for ganske mange europeiske kunder på elektriske biler.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

THE

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 10. august 2017, klokken 11:04
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. august 2017, klokken 08:47
Stort sett de eneste som bryr seg om hengerfeste er nordmenn, og leveransene skal ikke begynne her før om et år. Da er det lite poeng i å tilby det ennå.

Hengerfeste er ikke et særegent norsk påfunn (hvorfor i alle dager skulle produsentene bry seg med å få på plass stadig høyere hengervekt i så fall?), men det er i stor grad en europeisk greie. Har ikke linken foran meg nå, men så at manglende hengerfeste er en showstopper for ganske mange europeiske kunder på elektriske biler.

Det er jo mye mer vanlig i Europa enn USA og ha en bil i husstanden. Den ene bilen er også som oftest mye mindre enn den amerikanske gjennomsnittsbilen. Det er bare å se på alle D, F, B, DK, S osv. registrerte biler med campingvogn på norske sommerveier. Veldig mange små/mellomstore familiebiler med ei mindre vogn bak. Både Golf, Focus, Peugeot 308 o.l. er veldig vanlige trekkvogner for mellomeuropeisk registrerte campingvogner.

En Model 3 med tilhengervekt på 1300-1600 kg vil treffe det europeiske markedet bra. Jeg vil tippe at minst 50% av Model 3 solgt i Norge vil ha tilhengerfeste om det blir mulig, sannsynligvis nesten like stor andel i Sverige og Danmark. Antar at en god prosentdel av andre europeiskregistrerte Model3 også vil bli solgt med tilhengerfeste.

I motsetning til i resten av Europa kan Model x være et alternativ i Norge pga. lav pris pga avgiftsfritak. Jeg tror derimot tilnærmet ingen ellers i Europa vil vurdere Model X opp mot Model 3, til det blir prisdifferansen alt for stor. Fram til lansering i Europa kan det nok være lurt av Tesla å prøve å melke Model S og Model X markedet i Norge mest mulig, så da er det nok naturlig å vente med bekreftelse/avkreftelse på tilhengerfeste på Model3 så lenge som mulig. I alle fall så lenge det ikke finnes andre alternativer til X (elbiler med tilhengerfeste) i salg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Løve

Skal ikke se bort fra at dette er enda mer smoke and mirrors fra tesla mens de prøver å finne ut hvordan de skal klare å levere Model 3 tidsnok til å ikke miste masse salg til konkurrentene. Da er det jo smart å be alle bare se på bilene de faktisk kan levere.

S4e

Men har vi ikke et problem hvis ikke hengerfeste er "designet" i bilen fra dag 1?  Er det lett/mulig å legge til hengerfeste på en eksisterende bil som i utgangspunktet ikke er designet for det?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

geear

Den bør typegodkjennes med det fra dag 1, men er ikke sikkert det blir gjort. Festepunkter for hengerfeste kan være alt fra støtfangerfester til "generelle" hull i kanaler og lignende. Det er ikke nødvendigvis lett å konkludere om en bil er klargjort eller ei. Har som nevnt i andre tråder her inne nå montert et vanlih hengerfeste til Golf GTI (USA) på min e-Golf. Samme festepunkter og bolt on.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Øyvind.h

Model X og 3 er radikalt folkelige biler. Både hva gjelder pris og produkt.
Om Audi Q7 kom med hengerfeste, mens Audi A3 ikke gjorde det - tror du det ville påvirket salget av Q7 vesentlig?
Eller tror du lekkasjen av salg totalt sett ville vært negativ for Audi?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. august 2017, klokken 22:39
Model X og 3 er radikalt folkelige biler. Både hva gjelder pris og produkt.
Om Audi Q7 kom med hengerfeste, mens Audi A3 ikke gjorde det - tror du det ville påvirket salget av Q7 vesentlig?
Eller tror du lekkasjen av salg totalt sett ville vært negativ for Audi?
Skjønner tankegangen, men når det gjelder elbiler fungerer det ikke på samme måte.
Jeg har vurdert både X og 3 fordi begge  har/skulle få hengerfeste og var elbiler.

Øyvind.h

Ja vi nordmenn er i en ganske unik posisjon ift hvor stor andel av befolkningen som har råd til en X.

Men jeg tror businessen i å droppe hengerfeste med mål om X salg er svært dårlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. august 2017, klokken 23:40

Men jeg tror businessen i å droppe hengerfeste med mål om X salg er svært dårlig.
Det er jeg både enig i og håper du har rett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA