Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: AP2 - erfaringer og forventninger

Startet av S4e, lørdag 07. oktober 2017, klokken 16:37

« forrige - neste »

S4e

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

frankofobia

TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

Knut Røe

Curb weight:
3549 lbs. (Model 3)
3814 lbs. (Model 3 Long Range)
Eksakt 120 kg

Long range og awd betyr nok minst 200 kilo tyngre bil. Merkes på kjøreegenskapene det.


Knut Røe


Troald

Long. Turer over Langfjella samt turer til litt "odde steder" gjør at jeg vil ha long. Norge er et lite, men langt land....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

DrNox

Short + AWD pga pris selvsagt. Men koser meg med argumentene over, bedre kjøreegenskaper, samt dra på mindre vekt. Short går vel lengre i %, fordi den er lettere.. 
To motorer, en optimaliseres for by, den andre for landeveien 8)
Siden jeg skal rettferdiggjøre pengebruken, trenger vi luftfjæringen pga humpete traktovei til familiehytta. Tror Tm3 var 14cm over bakken.

Har lest mye om S og X de siste dagene. Fått med meg lavere priser og billige lån. Frister. Men det frister også å vente å se på hva TM3 vil stelle i stand. Både med tanke på pris og Tesla-universets valgmuligheter.

Har lært meg at timing også er viktig når man handler.
Jeg vil liksom ha mest mulig for pengene :)

Knut Røe

Hva er det som tyder på at luft blir tilgjengelig på 3?

Muffinman

Tror ikke vektforskjellen på 120kg vil merkes særlig mye. Den er jo plassert helt nede i bilen og bidra til ekstremt lavt tyngdepunkt. Model S som er en mye tyngre bil føles jo mye lettere enn den er. Når det gjelder forbruk vet vi jo også at vekt har minimalt å si for forbruket pga effektiviteten i drivlinjen og muligheter for regenerativ bremsing. For eksempel målte vel Lunde 30% forskjell i forbruk mellom i3 og Model S, selv om vektforskjellen var mer enn 1000kg.

Vekten firehjulstrekk tilfører vil også være plassert lavt, og awd i seg selv vil gi bedre kjøreegenskaper. Banebiler tar seg jo raskere rundt med firehjulstrekk til tross for noe høyere vekt :)

Alt i alt tror jeg awd long range har potensiale til å bli en skikkelig kjøremaskin hvis Tesla tar seg bryet med å tilby et anstendig understell.

Knut Røe

Vekt merkes alltid i svinger.
2.3 tonn Tesla Model S er ikke akkurat noen svingmester, det er svampete.

Øyvind.h

Det kommer an på dekk og understell.
Gammel S85 med Nokian R2?
P85+ med Michelin PS2?
90D med Conti?

Stort spenn i hvor stivt understellet er og hvor godt den ligger på veien.

Av alle jeg har testet var 90D med 21" best allround. God å kjøre, men ikke steinhard. 4wd gjør mye for å skyte bilen ut av svingene i riktig retning.
Morsom bil, men naturligvis ingen 911 GT3.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Sitat fra: Muffinman på mandag 14. august 2017, klokken 21:47
Alt i alt tror jeg awd long range har potensiale til å bli en skikkelig kjøremaskin hvis Tesla tar seg bryet med å tilby et anstendig understell.
Tilbakemeldingene fra de som eier og har testkjørt 3, tyder på at den er vesentlig skarpere enn bare det mindre vekt tilsier. Høres nesten ut som den prøver å leve opp til M3 navnet (selv om det er alt for store sko).
Blir veldig spennende å se hva de får til på P utgaven.

ganton

Så lang rekkevidde som mulig (+kona vil ha AWD). Hvis jeg rent hypotetisk skulle hatt den som bil nr 2 (ville sannsynligvis valgt en mindre bil da) ville jeg valgt standard.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

DrNox

Sitat fra: tiger``n på mandag 14. august 2017, klokken 21:35
Hva er det som tyder på at luft blir tilgjengelig på 3?
Bare et ønske jeg har ;) Men tenkte at det allerede er utviklet og brukes på S og X, og at det derfor var "a matter of time" før det kommer på model3..
Er det ikke vanlig på en så lett liten fin premiumbil?

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. august 2017, klokken 22:09
Det kommer an på dekk og understell.
Gammel S85 med Nokian R2?
P85+ med Michelin PS2?
90D med Conti?

Stort spenn i hvor stivt understellet er og hvor godt den ligger på veien.

Av alle jeg har testet var 90D med 21" best allround. God å kjøre, men ikke steinhard. 4wd gjør mye for å skyte bilen ut av svingene i riktig retning.
Morsom bil, men naturligvis ingen 911 GT3.
Standard TMS understell er båt selv i senket tilstand og med 21'' etter min smak. P+ er bedre, og tidlige P85D er virkelig bra. Synd de fjernet det.

Når det gjelder vektforskjell er det rart at man bekymrer seg når det handler om batteri som vitterlig gir bedre egenskaper mtp rekkevidde, batterislitasje og hurtiglading og ligger i bunnen av bilen samtidig som svært få har skrupler med å slenge 68kg på taket i form av soltak :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA